E34Forum.nl

 #1201  door epmans
 
klinkt meer als uitlaat die beter opgehangen kan worden.
het is toch niet zoiets als: Patiënt: doktor, als ik hier knijp doet t pijn! Doktor: stop dan eens met knijpen!
 #1205  door Maik
 
"het is toch niet zoiets als: Patiënt: doktor, als ik hier knijp doet t pijn! Doktor: stop dan eens met knijpen!
Haha +1
 #8645  door Maik
 
Heren, afgelopen weekeind heb ik het probleem van het schokkerige gedrag van mijn auto opgelost.

Het probleem:
Als ik mijn gas los liet en de auto ging in zijn stationair regeling lopen ging mijn auto heel erg "Hukkelen" Zoals wij dit thuis noemen.
Het zelfde probleem deed zich voor als ik mijn gas abrupt los liet en vervolgens weer een dot gas gaf.

Ik was er heilig van overtuigt dat er ergens speling op mijn aandrijflijn zat omdat ik iets bij de versnellingsbak hoorde klonken. Ik hoopte dat dit de hardy schijf was omdat dit een makkelijk op te lossen probleem is.

Begin vorige week heb hoorde ik een naar geluid bij mijn motor vandaag komen. Na goed luisteren had ik het vermoeden dat het bij de waterpomp vandaan kwam. Ik heb een nieuwe waterpomp gekocht en omdat ik toch alles los moest halen heb ik ook maar een distributie riem en spanrol besteld. Wat eignelijk helemaal niet nodig zou moeten zijn omdat de distributieriem bij 204000 vervangen was en ik er nu 257000 op heb staan.

Bij het vervangen van het hele zootje heb kwamen de volgende dingen tot het licht:
- de distributieriem hing HEEL erg slap maar zag er nog niet versleten uit
- op het lager van de spanrol zat speling
- de waterpomp kon ik met geen mogelijkheid met de hand rond krijgen.

Na het vervangen van deze onderdelen verkeer ik de volgende eigenschappen:
- De motor liep beter stationair (ipv regelmatig automatisch gas bij geven nu constant toerental van 600 ipv 550)
- Over het algemeen meer koppel (verschil is met namen merkbaar tussen de 2500 en 3000 rpm)
- Het nare geluid is weg
- Motor loopt koud minder schokkerig
- Het "gehukkel" is zo goed als verdwenen.

Met andere woorden. Het probleem van het gehukkel zat hem in een slappe distributieriem.
Waarschijnlijk is bij 204000 km allen de distributieriem vervangen en verder niets...

MAARRR:
als ik de verkoper mocht geloven:" de auto is altijd door de BMW dealer onderhouden"
 #8648  door martijn76
 
Mooi dat het verdwenen is, maar hoe kan een pomp nou vloeistof verpompen als ie niet kan draaien? Had je wel de pomp vast of misschien per ongeluk het nokkenastandwiel?
Tippie 2; als je geen onderscheidt kan maken tussen herrie vanaf de achteras of vanaf de voorkant van de motor dan kan je in het vervolg beter de auto wegbrengen voordat de boel een keer aan puin draait.
 #8673  door Maik
 
Hoe de pomp heeft kunnen draaien is mij ook een raadsel.

Ik heb de pomp geprobeerd te draaien doen ik hem van de motor af gehaald had. Ik weet dus vrij zeker dat ik het goede wieltje te pakken had ;)

Het geluid kwam bij mijn versnellingsbak vandaan. Hier ergens zit ook nog speling. Sinds vorige week hoorde ik het andere geluid pas. Ik weet zeker dat de distributieriem verder nooit rare gekuiden gemaakt heeft en daar heb ik het ook niet over gehad.
 #8684  door Speedy
 
gebonk op de achteras is ook weg?
 #8752  door Maik
 
Speedy schreef:gebonk op de achteras is ook weg?
Op de aandrijflijn heb ik nog steeds lichte speling.
Het gebonk op de achteras heb ik eigenlijk niet meer terug gehoord.
Wel wil ik op korte termijn rubbers van de ophanging gaan vervangen...
 #8753  door epmans
 
Ik heb een fgrote achteras met nieuwe rubbers. Is wat ander werk maar kun je evt alles dik in tectyl en bodyschűtz doen.