E34Forum.nl

 #508  door Maik
 
Hallo allemaal,

Gister heb lag ik, eigenlijk voor het eerst sinds ik de auto in het bezit heb, onder de auto.

Sinds ik de auto gekocht heb deed hij "raar" als ik hem in zijn stationair in een versnelling liet lopen.
Als ik de koppeling wat lomp-achtig op liet komen leek het alsof er ergens iets aan het klonken was.
Ik hoopte stiekem dat de hardyschijf versleten was. Als dit het geval was zou dit een relatief makkelijk oplosbaar probleem zijn.

Gister lag ik dus onder de auto om te kijken of de hardy schijf versleten was.

Ik had de bak in zijn vrij staan en de achterwielen stonden beide op de grond.

Toen ik de cardanas handmatig draaide kon ik deze zeker een milimeter of 2 draaien.
Gevoelsmatig zeg ik, Dat is VEEL te veel. Of dit daadwerkelijk teveel is weet ik niet.f
Wel heb ik het kunnen vergelijken met een differentieel van een e24, hier zat 0 speling op (zegt genoeg voor mij)

Het punt was alleen dat het er niet naar uitzag dat de speling van de hardyschijf vandaan kwam maar bij het differentieel.
Als ik onder het differentieel lag kon ik met één hand de cardanas bewegen en met de andere hand aan de aandrijfas voelen.

Als ik de cardanas tegen de aanslag aan draaide voelde ik dit in de aandrijfas als een kleine verdraaiïng.
Als ik de aandrijfas probeerde te draaien voelde ik dit niet terug in de cardan as. Ik kreeg de aandrijfas dan ook niet gedraaid.

Ik denk dat er speling op het differentieel zit en dat deze aan vervanging toe is.
Het differentieel zweet behoorlijk en stond dus ook al op de lijst voor vervangingsdelen.
Is iedereen het hiermee eens of zou ik het probleem nog ergens anders moeten zoeken?
 #509  door easy rider
 
Beetje speling op een diff heb je altijd wel. Kan me niet herinneren dat iemand een diff had waar de speling zo groot was dat ie er niet meer mee kon rijden. Volgens mij gaan de diff's van een E34 levenslang mee zolang je maar goede olie gebruikt en ververst.

Ik heb zelf ook een berg speling op mijn diff. D'r staat 550.000 KM en je merkt er tijdens het rijden vrij weinig van behalve dat ie bij hoge snelheden wel eens een beetje wil "gieren".
 #510  door Maik
 
easy rider schreef:Beetje speling op een diff heb je altijd wel. Kan me niet herinneren dat iemand een diff had waar de speling zo groot was dat ie er niet meer mee kon rijden. Volgens mij gaan de diff's van een E34 levenslang mee zolang je maar goede olie gebruikt en ververst.

Ik heb zelf ook een berg speling op mijn diff. D'r staat 550.000 KM en je merkt er tijdens het rijden vrij weinig van behalve dat ie bij hoge snelheden wel eens een beetje wil "gieren".
Dan zou ik mij eens moeten gaan verdiepen in het reviceren van het differentieel.
Nieuwe pakkingen, nieuwe olie e.d.

Maar is het bij jou ook zo dat als je je auto uit laat rollen en je geeft vrij abrubt weer gas dat je een bonk door je auto heen voelt?
 #511  door Bart Jansema
 
Het is logisch dat je je aandrijfassen niet kon draaien, je wielen stonden immers op de grond he ;) dan krijg je die ook nooit rond :)
 #512  door Maik
 
Bart Jansema schreef:Het is logisch dat je je aandrijfassen niet kon draaien, je wielen stonden immers op de grond he ;) dan krijg je die ook nooit rond :)
Ja dat klopt maar dan kan je in ieder geval kijken van welke kan je speling op de differentieel hebt (dacht ik)
 #513  door easy rider
 
Maik schreef:...Maar is het bij jou ook zo dat als je je auto uit laat rollen en je geeft vrij abrubt weer gas dat je een bonk door je auto heen voelt?
Ja. Maar dat heeft ook te maken met mijn automaatbak. Die heeft er ook al 550.000 op zitten en gaat volgende week vervangen worden door een verse. Ook dan heb ik nog speling in de aandrijflijn maar dat vind ik niet zo een probleem.
 #520  door epmans
 
Dat geklonk: check eens de rubbers vd achterasophanging!
 #544  door andre
 
Nou dat wilde ik ook zeggen,

dat moeten echt de rubbers van de achteras ophanging zijn hoor.
 #552  door Maik
 
Ga ik gelijk naar kijken!
Gister heb ik het reserve wiel eens goed bekeken.
De band hiervan is schuin afgesleten. (is geloof ik ook een slecht teken)

Ik heb nu 11.000 km met de auto gereden. De banden die er vanaf komen zien er niet heel abnormaal (niet schuin afgesleten) uit.

Maar om nog even terug te komen op het topic onderwerp:
Als ik een tweedehand diff koop (bijvoorbeeld bij Schmiedmann à €300,-) is deze speling dan verholpen (of in ieder geval minder) of is dat een e34 kwaal?
Verder wil ik nog even benadrukken dat mijn differentieel behoorlijk vochtig is (zeg maar gewoon zeik nat).
Ik heb tot nu toe nog niet naar de olie hiervan gekeken. laat staan bijgevuld.

Vanaf zondag ga ik met vakantie en gaan we ongeveer 3000 km rijden.
is het een absolute must om dit nog even nagekeken te hebben of zegt iedereen: Zowieso nakijken maar ga je het probleem niet mee oplossen/risico van falen verkleinen.
 #555  door epmans
 
als het je aan tijd ontbreekt om het op te lossen, kun je het diff in ieder geval tot zn max vullen om er zeker van te zijn dat er genoeg smering is. ik heb het idee dat je diff niet vervangen hoeft te worden (uitsluiten kan ik het uiteraard ook niet) maar wel lek dicht. weet zo uit hoofd niet welk diff onder jouw wagen zit, maar wellicht kan ik je helpen aan een met dezelfde vertanding. je mag mij ook 300 betalen maar mijn prijs ligt er wel een stuk onder. :mrgreen: