E34Forum.nl

 #5256  door easy rider
 
Sinds ik onlangs de automaat bak vervangen heb heeft de auto last van een lichte trilling zo rond de 50 Km/h maar alleen als ik gas geef. Ik vermoed dat dat komt door de afstelling van de cardanas maar weet het niet zeker.

Ik heb wel eens van een BMW monteur gehoord dat de cardanas onder voorspanning moet staan waarbij de hardyschijf dan 1 centimeter ingedrukt moet staan maar klopt dat wel?

Zo een 20.000 km terug heb ik de hardyschijf en cardanlager vervangen en had er toen helemaal geen last van.
 #5257  door Cees
 
volgens mij krijg je geen spanning erop dit vanwege het schuifstuk dat los heen en weer kan

niet toevallig je cardanas uit elkaar gehad (ivm balanceren)
of misschien tog hardyschijf stuk
of middenas lager uit rubber gelopen

succes met zoeken / oplossen
 #5261  door easy rider
 
Het cardan is wel uit elkaar geweest maar dat is al heel lang geleden, nooit last gehad maar nu wel.

Volgens mij moet die moer (schuifstuk) gewoon vast staan toch?
 #5263  door Bo652
 
Koppelomvormer?
 #5264  door easy rider
 
Denk het niet. Het is niet toerental gerelateerd maar op snelheid.
 #5267  door Theo
 
easy rider schreef:
Ik heb wel eens van een BMW monteur gehoord dat de cardanas onder voorspanning moet staan waarbij de hardyschijf dan 1 centimeter ingedrukt moet staan maar klopt dat wel?
Dat voorspanning-verhaal klopt. Voordat je het tussenlager vastdraait aan de wagen bodem moet je hem een half centimetertje richting de voorkant van de auto duwen en dan pas vast draaien.

Als ik aan mijn eigen auto werk, dan pak ik altijd een spuitbus velgenspray en spuit rondom de bevestigingsoren van het lager de wagenbodem in een mooi kleurtje. Tijdens het terugmonteren kun je dan met behulp van de spuitranden je lager weer akelig nauwkeurig vastzetten zoals hij zat.
 #5282  door Bart Jansema
 
Klopt als je het tussenlager zonder voorspanning vast zet is die in een no-time weer kapot.....
 #5297  door easy rider
 
Ok dat wist ik niet, ga het tussenlager gelijk afstellen.

Maar nu nog de spanning op de hardyschijf. Moet je die nu wel of niet indrukken en de moer van de cardan vast zetten of moet de moer los zodat de cardan kan schuiven waarbij er geen voordruk op de hardyschijf komt te staan?
 #5311  door Cees
 
ik heb vroeger in mijn schooltijd geleerd dat er wel radiale belasting op mag en geen axiale belasting
maar dat was wel voor wat groter spul (schroefas in boot)
maar of het voor de bmw ook geld ik kan het je niet zeker zeggen
maar ik blijf zelf bij het gene wat ik geleerd hebt
en waar ik goede ervaringen mee heb
schuifstuk zit er tenslotte niet voor jan met de korte achternaam denk ik dan
 #5314  door Cees
 
over welke moer hebben jullie het eigenlijk
Laatst gewijzigd door Cees op 20 jan 2015, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.