E34Forum.nl

 #4898  door Theo
 
Is iemand bekend met dit euvel?

De afgelopen 4 weken heb ik regelmatig dat mijn toerenteller (na de eerste start 's morgens) een paar keer flink uitslaat. 4000, 6000, 8000 toeren en helemaal rond tot tegen het pennetje heb ik al voorbij zien komen, allemaal als de motor gewoon stationair draait. Als ik dan de straat uit rijd gaat de snelheidsmeter hetzelfde doen, maar dat is dus alleen als de auto rolt. Pas geleden reed ik een moment stapvoets 260 km/u hier in de straat (en in z'n één hè!).

Na een half minuutje is alles weer over en werken de tellers weer zoals het hoort. Behalve die ene keer toen de wijzers een heel rondje hadden gemaakt, daarna kwam ik met rijden niet meer boven de 1500 toeren en 40 km/u op de klok ook als ik 120 reed en dus dik 3000 toeren maakte. Na een korte periode van stilstand werkte de boel toen ook weer gewoon.

Ik heb een andere tellerbak binnen handbereik, maar vraag me gewoon af of iemand dit wel eens eerder heeft gezien.
 #4956  door Gideon
 
Theo! Wel iets vergelijkbaars!

Eerst ging de temperatuurmeter uitslaan in het rood en daarna weer terug naar blauw, midden rood!
Ik dacht dat het afgelopen was met mijn motor...

Daarna ging de dieselmeter hetzelfde doen...
Ik denk al mijn diesel door de goot?

Nee, kort daarna viel de tellerbak uit en het was afgelopen ermee.
Er gingen wat weerstandjes lekken bij mij.
 #4957  door Frank87
 
Misschien de tellerbak of elektronica.

Wat ook kan, is de sensor op het diff. Ik weet niet precies wat voor sensor de KM teller laat bewegen.
 #4958  door easy rider
 
Frank87 schreef:...Ik weet niet precies wat voor sensor de KM teller laat bewegen.
De snelheid sensor in het diff.

Een cockpit die uitvalt kan vele oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld geoxideerde stekker verbindingen, slechte contacten in de cockpit zelf enz. Problemen met de elektrolitische condersatoren en weerstanden komen ook voor. Lees hier een stukje over: instrumentclusterrepair van de E34.
 #4964  door ivo
 
Heb ik ook eens gehad met een vroege E34, daar waren de elko's kapot (condensatoren). Zie die link van Easy.
Met een beetje handigheid en een soldeerapparaat kun je die zelf wisselen.
 #4975  door Coach
 
Bij mijn tellerbak vielen gewoon alle meters uit: snelheid, toerenteller, km-teller, etc. Nou heb ik natuurlijk een oudje met een analoge km-teller, maar zou die reparatie zoals aangegeven in de link bij mijn tellerbak ook werken?
 #5026  door Garmir
 
Inderdaad, dit is hoofdzakelijk te wijten aan een aantal condensators die beginnen te lekken. Heb ik vorig jaar ook voor gehad. Alles condensators heb ik dan vervangen door nieuwe en alles werkt weer zoals het moet. Uiteraard wel opletten dat je er koopt met de hoogste temperatuur rating, want het kan behoorlijk warm worden in je dashboard als de zon op je wagen zit. Vooral als je dan nog eens een zwarte auto zou hebben.

Hieronder een paar foto's van toen ik die krengen vervangen heb:
Afbeelding
Afbeelding
 #5226  door Theo
 
Andere tellerbak erin en alles werkt weer zoals het hoort, 10 minuten werk.

In de loop der jaren heb ik vaak gelezen dat de kleur van de achterkant van de tellerbak belangrijk is. Ik kan in ieder geval uit ervaring zeggen dat je een tellerbak met witte achterkant zonder problemen kan wisselen voor eentje met een blauwe reet. Werkt probleemloos.
 #5265  door Coach
 
Ook als de oude analoog en de nieuwe digitaal is, Theo?
 #5266  door Theo
 
Dat zal wel niet, maar ik heb er geen ervaring mee.

Ik heb zelf een 'high version' met check-control onderin en de nieuwe bak is precies hetzelfde. Hij is alleen 6 jaar jonger en heeft een ander kleurtje.

Je zou het eigenlijk gewoon een keer moeten proberen, misschien heb je mazzel en werkt het gewoon.