E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #26512  door xatox
 
Stabi bar E32 26mm heb ik vervangen door de 25mm 3.8 M5 variant.
Je hebt 2 types 25mm van de M5.
Een 'normaal' geprijsd en de 'dure' variant.
Die laatste zou van een beter materiaalsoort zijn.
Snuit reageert net iets sneller op stuur input nu.

Ondertussen heb ik ook de hand kunnen leggen op een partij achterste veerpootbruggen voor de E34.
Iets wat velen beweerde niet mogelijk te zijn is dus gelukt.
Ben er enorm blij mee want dit was het laatste wat ik kon doen om de achterkant iets stijver te kunnen maken.

Afbeelding
 #26514  door Ruck
 
Voel je dat verschil zo goed?
Ik zit ook te overwegen om die stabi bars te voorzien van pu bussen
Het subframe gaat ook voorzien worden van de bussen. Weet alleen nog niet of er strongflex of powerflex in komt.
 #26549  door xatox
 
Hoe meer PU of Uniball des te minder heb je last van dynamische vervorming van u wielgeometrie.
Dit merk je ja.
 #27079  door xatox
 
Nog is aan de slag gegaan met de E34 in deze barre corona tijd.
Op mijn to-do lijst had ik nog staan om een M50 non-vanos inlaat nokkenas te plaatsen in mijn M50 vanos uitlaatzijde.
Dit is echter niet volledig plug and play, de 'face' waar de camshaft gears op komen is bij de non vanos iets dikker.
Hierbij dient deze binnen de specificaties gebracht te worden zodat de gears terug in lijn met elkaar staan.
Op het www lees jij altijd hier 2mm van af te laten draaien. Gelukkig vertrouw ik niet altijd blindelings op alles wat ik lees.
Na het meten en vergelijken met mijn originele as kwam ik tot het besluit dat het namelijk 2.35mm is.
Heb dit netjes laten afdraaien zodat alles past zoals het hoort.
Afbeelding
Omdat als je deze nok plaatst de originele timing equipment niet meer past, heb ik templates gekocht die het mogelijk maken de nokken zonder ze te gaan klokken makkelijk op timing te plaatsen.
Hierbij heb ik gekozen om de uitlaat nok op 0 graden te zetten.
Maar de M54b30 inlaat nok deze keer 10 graden te vervroegen.
Zo kan ik het koppelgebied iets vroeger laten opkomen, omdat ik had gemerkt met de M54b30 nok dat ik enkel winst had hoog in het toeren gebied.
Het nadeel van deze setup is wel dat ik nu met een zeer korte LSA zit (dit wilt zeggen hoe dicht de lobe centers bij elkaar zitten).
Alsook ik redelijk wat overlap heb, vele zweren hier echter bij maar nu ik het zelf ondervonden heb, heb ik toch mijn twijfels.
Het inlaat vacuum is serieus afgenomen, dit wilt zeggen dat mijn uitlaat kleppen nog te veel openstaan zodra de zuiger aan zijn ingaande slag bezig is.
Heb in de plaats wel een mooi geluid gekregen en een serieuze boost in het midden gebied van mijn toerental, maar bovenin mis ik wel wat.
Gelukkig was ik hier op voorzien en heb ik ook een template klaarliggen met 6 graden advanced.
Dit geeft weer een iets wijder LSA en minder overlap.. moet het nog testen maar ik hou jullie op de hoogte.
Wat cijfers:
M50B20NV – intake 240º, 9.7mm lift; exhaust 228º, 8.8mm lift
* M50B25NV – intake 240º, 9.7mm lift; exhaust 228º, 8.8mm lift
M50B25TU – in 228º, 9.0mm; exh 228º, 9.0mm
M52B20TU – in 228º, 9.0mm; exh 244º, 9.0mm
M52B25TU – in 228º, 9.0mm; exh 244º, 9.0mm
M52B28TU – in 228º, 9.0mm; exh 244º, 9.0mm
M54B25 – in 228º, 9.0mm, exh 244º, 9.0mm
* M54B30 – in 240º, 9.7mm, exh 244º, 9.0mm
S50B30US – in 252º, 10.2mm; exh 244º, 9.5mm
S50B30 – in 260º, 12mm; exh 260º, 12mm
S50B32 – in 256º, 9.7mm; exh 240º, 9.0mm
S52 – in 252º, 10.2mm; exh 244º, 10.2mm
10 graden advanced op inlaat nok en 0 graden op uitlaat geeft 106.75 LSA en 26.5 graden overlap.
6 graden advanced op inlaat nok en 0 graden op uitlaat geeft 108.75 LSA en 22.5 graden overlap
In een normale situatie als we bijvoorbeeld een M54b30 motor hebben zit dit op 112.5 LSA en 23 graden overlap.
Ik vermoed dat mijn motor het beste gaat reageren op 0 graden uitlaat en ergens tussen de 3 en 6 graden advanced op inlaat.
Zodat ik met mijn LSA tussen de 108.75 en 110 uitkom.
Time will tell :D.
Afbeelding
Afbeelding
 #27081  door genesiscompact
 
Geen idee wat je precies allemaal verteld, ben ik helaas te a-technisch voor, maar het klinkt heel interessant, en het lijkt erop dat je weet wat je doet!

Ben benieuwd wat het voor winst gaat geven.

Succes man!
 #27083  door Ruck
 
Voor mij os het ook net een beetje te, maar ik snap wel met 6 graden verschil dat je klep dan eerder of juist later open/dicht gaat.

Leuk om daar zo een beetje mee te experimenteren en nog leuker dat je het deelt. :D
 #27107  door Gert
 
In mijn Toyota met vierclinder heb ik 264° nokken met 9 mm lift. Die loopt nogal ruig stationair, dat wel. Maar die heeft dan ook een overlap van 51°.
Maar in de S38B38 zitten ook 264° nokken met 10,7 mm lift. Als zes cilinder loopt deze lang niet zo beroerd stationair als de Toyota. De overlap weet ik zo niet, dat zou ik even uit moeten zoekn.

Uw nokken zijn een heel stukje tammer, benieuwd of het echt verschil geeft. Heb je nog iets gemeten acceleratietijden ofzo? Nog eventueel nagemeten op max lift en graden?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12