E34Forum.nl

 #3794  door JerunK
 
Het stationair toerental van het M50B25 blok (VANOS) in mijn auto zwalkt/jengelt steeds 3-4x ieder keer wanneer ik moet stoppen voor een stoplicht oid. De stationairloop herpakt zich dan om even later het zelfde te doen, maar dan wat minder heftig. De auto is ook wel eens afgeslagen en dat is gewoon vaste prik bij ingeschakelde airco en als dat gebeurt in een (langzame) bocht bij gas terugnemen schrik je je helemaal de tyfus. Bij wegrijden pakt de auto niet mooi op en is erg lui, je moet veel gas geven om een beetje vlot weg te komen.

Afgelopen voorjaar was ik het zo zat dat ik het volledige inlaattraject heb nagelopen, gereinigd, nieuwe afdichtrubbers op het spruitstuk en op de andere aansluitingen, nieuwe vacuumleidingen, injectoren gereinigd, injector O-ringen vervangen. Na deze operatie startte de auto prima, liep helemaal te gek, fluisterstil, rustig bij het stoplicht, prachtig oppakken, feller, kortom ik was helemaal gelukkig :P . Het heeft een maand mogen duren en toen was ik weer terug bij af :evil:. Dat was in juni en sindsdien zijn de verschijnselen van de patiënt stabiel, maar het blijft wel ergerlijk, dus ik ga het maar weer aanpakken.

Op de aansluiting van de klepdekselontluchting zit een O-ring, die ik in juni niet kon vervangen want deze is niet meer leverbaar en ook de rubber balg na de LMM heb ik toen gehandhaafd want die zag er prima uit. Ik ga deze alsnog vervangen.
Blijft over die O-ring. Kan zo'n klein, niet goed afdichtend onderdeel zoveel impact hebben of moet ik ook met een andere oorzaak rekening houden?
 #3795  door Frank87
 
- Hoe zit het met je bobines en bougies? Bobines zijn een bekend punt bij de M50 motoren.
- Is je vanos nog in orde?
- Is je gasklephuis goed schoon en luchtdicht?
- Heb je met rook dat inlaattraject gechecked?
- Is je klepdekselpakking zweet-vrij? (ook bij de bougies van binnen)

Check die o-ring met ether of remmenreiniger. Als dat ondicht is, hoor je het meteen.

Ik woon in zutphen en heb uitleesapparatuur. Als je wilt kunnen we eens kijken of we wat merken met uitlezen.
 #3800  door JerunK
 
- bobines en bougies (nog) niet gecheckt. Heb meerdere threads hierover gelezen en als ik afga op die berichten is het lastig te controleren of de bobines slecht zijn: ik geef niet graag EUR 250,- voor niets uit. Bougies checken kan nooit kwaad
- VANOS ben ik niet mee bekend (bekende storingen?, hoe die te herkennen?, hoe die te verhelpen?)
- gasklephuis heb ik in juni helemaal schoongemaakt, met name de zwarte aangekoekte troep op de randen van de klep en binnenzijde van het doorlaatkanaal is verwijderd, dichtring op aansluiting met inlaatspruitstuk is vervangen. Of het huis zelf luchtdicht is, daar ga ik maar van uit.
- ik heb het inlaattraject niet met rook gecheckt
- klepdekselpakking is niet zweetvrij (zweet dus wat olie)

Zodra ik wat tijd heb, ga ik die O-ring nog eens testen met remmenreiniger.

Ik maak graag gebruik van je aanbod. Je krijgt PB.
 #3801  door JerunK
 
Hmm, kan het zijn dat als je gewoon lid bent, je geen PB kunt sturen? Kon op e34.nl wel.
 #3802  door I///M-fan
 
Frank, die O-ring checken met remmenreiniger, bedoel je dat je dat doet met draaiende motor en als die dan vals trekt dat je het toerental omhoog hoort gaan?

Ik heb gelezen dat je zo je hele inlaat traject kunt testen maar op de remmenreiniger staat dat je het niet op kunstsof moet spuiten.
Rookgas is een veiliger alternatief maar dat heb je niet zomaar thuis natuurlijk.
 #3803  door I///M-fan
 
JerunK schreef:Hmm, kan het zijn dat als je gewoon lid bent, je geen PB kunt sturen? Kon op e34.nl wel.
Dat klopt, daar moet je een premium account voor aanmaken.
 #3804  door Frank87
 
Ik heb een algemene zilveren bus remmenreiniger en heb het vaak zat op kunststof gespoten. Ik maak er afdekkappen enz. onder de motorkap gewoon mee schoon. Eerst met remmenreiniger.. daarna een vochtige doek om te zorgen dat het niet kurkdroog blijft.

Punt bij kunststof is dat het bleker kan uitslaan.. Maar bij kunststof dat onder je motorkap zit en geen esthetische functie heeft, daar kijk ik niet naar om.
 #3807  door Theo
 
JerunK schreef: Afgelopen voorjaar was ik het zo zat dat ik het volledige inlaattraject heb nagelopen, gereinigd, nieuwe afdichtrubbers op het spruitstuk en op de andere aansluitingen, nieuwe vacuumleidingen, injectoren gereinigd, injector O-ringen vervangen.
Ik lees veel, maar niet de stappenmotor en de lambdasensor.

En het klinkt mij meer als een gevalletje benzinedruk, de drukregelaar zou wel eens defect kunnen zijn.

Nummer 6 op het plaatje:
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... on_system/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bobine's en bougies is leuk verzonnen, maar als de motor netjes vlak op 6 pitten loopt (en dat hoor je meteen) is dat niet aan de orde.
 #3814  door Frank87
 
Je kunt me appen op

Nul zes vijf twee nul een zes vier zeven vier

We nemen theos punten mee.
 #3842  door JerunK
 
Even mijn foto's van het gedemonteerde inlaattraject vergeleken met die van de V8 om de locatie van de stappenmotor bij de M50 even helder te hebben. Heb ik dat ding gewoon in mijn handen gehad (in juni niets mee gedaan natuurlijk...) en wat zit-ie op een waardeloze plek :evil: