E34Forum.nl

 #3694  door ceke1985
 
Hallo iedereen

Op vraag van moderator Easyrider post ik hier mijn vraag betreffende het motorisch aanpassen van mijn wagen.

- Wie zijn M51 motor is getuned en wat zijn de ervaringen? Door wie getuned? Vermogen? Duurzaam?)
- Ik zou de achterste demper ( reuzegrote schottendemper die volgens mij erg restrictief is) vervangen door rechte buis. Iemand hier ervaring mee? Mooier geluid en iets vlottere doorstroom? Iemand idee wat de diameter is van een standaard lijn?

Groeten en alvast bedankt!

Ceke
 #3703  door ivo
 
Als ik jou was zou ik Easyrider eens stalken waarom het zo lang duurt voordat hij reageert, niet normaal zeg :mrgreen: :mrgreen:

Maar je kunt de TDS naar circa 180-185pk chippen.
Uitlaat voegt niet zo heel veel toe bij de diesels, behalve dat ie een wat ruiger geluid krijgt. Ik had een AC Schnitzer demper op de E39 525d destijds en dat klonk gaaf. Uitlaatgeluid wordt sowieso al flink gedempt door de turbo die erop zit.

Heb nog wel ergens een geluidsfragment van een TDS met Remus achterdemper, zal eens kijken of dat ergens online te krijgen is
 #3704  door Frank87
 
Ik zou er niet aan beginnen. We winnen het met onze oude bakken toch niet van die moderne dieseltjes met 6 - 8 traps versnellingsbakken. De winst is denk ik niet veel t.o.v. de kosten en de afname van de betrouwbaarheid (de TDSsen hebben volgens mij niet de sterkste koppen).
 #3707  door Jgpeggeman
 
Een TDS kun je niet te ver gaan chippen, ivm met de versnellingsbak. Deze kan maar een maximale hoeveelheid koppel aan. Dat is dan ook de beperkende factor ipv het blok zelf
 #3709  door ceke1985
 
@ivo: idd, ik denk dat Eric het heel druk heeft... We hebben reeds contact gehad per mail en hij gaat mijn pompkop afstellen en nokkenas... Mijn bimmer durft tijdens stationair draaien wel eens schommelen.
Ik ga normaal volgende week langs bij goede vrienden van me ( KCPerformance in Oisterwijk). Allemaal autotechnologen en hebben ongelooflijk veel ervaring met BMW en de oudere bmw's. ( ook wat betreft software-aanpassingen). Ik ga de achterdemper gewoon weghalen en vervangen door een rechte buis. Geeft een mooie klank zoals ik al op youtubefilmpjes kon horen.
Ik ga gaan voor een lichte aanpassing van de eprom. ( 175 pk en 320 nm koppel zijn mijn maximumdoelstelling).

@frank: ik kan je zeker volgen in die redenering maar veel hangt ook af van het rijgedrag. Ikzelf rij mijn wagen altijd heel rustig warm voor lange tijd en laat hem altijd mooi nadraaien. Dit zijn zaken die veel mensen straal negeren en dan brokken rijden.

@jgpeggeman: idd, daarom dat ik in de richting van 320nm koppel zou willen gaan. Volgens Eric ( easyrider) kunnen ze 350 aan.

Indien jullie een andere mening hebben hoor ik het graag!

Greetz

 #3715  door easy rider
 
Uitlaat: Je kan beter de middendemper er tussenuit zagen en er een rechte pijp voor terug plaatsen, je krijgt dan een iets zwaarder geluid en je hoort de turbo wat meer fluiten. Extra vermogen ga je er niet mee halen zelf niet met een vette RVS uitlaat met doorstroomdempers.

Chippen: De M51 is makkelijk te chippen tot 185PK bij 352Nm en daar zijn nog steeds chips voor te krijgen. Uit de motor kan je makkelijk veel meer PK's en koppel halen maar dat trekt de automaat bak niet, wat een handbak gaat doen weet ik niet. Bij deze firma bijvoorbeeld kan je zo een chip kopen voor een redelijke prijs. Mijn DDE is jaren terug gechipt door Advanced Engineering in Barendrecht. Als je gaat chippen dan moet je natuurlijk wel uit gaan van een gezonde motor en injectiesysteem.

@Frank87. De M51 heeft een sterke cilinderkop, die van de M21 waren idd erg gevoelig voor scheuren.

LET OP: Om een (gechipte) M51 motor lang heel te houden moeten wij haar als een vrouw behandelen. Na haar langzaam en voorzichtig opgewarmd te hebben kunnen we pas gaan knallen :mrgreen:
 #3717  door I///M-fan
 
easy rider schreef: LET OP: Om een (gechipte) M51 motor lang heel te houden moeten wij haar als een vrouw behandelen. Na haar langzaam en voorzichtig opgewarmd te hebben kunnen we pas gaan knallen :mrgreen:
:lol:
Afbeelding
 #3718  door ceke1985
 
@ Eric: raar maar ik lijk geen middendemper te hebben. Enkel een kleine katalysator middenin dacht ik? of ben ik nu zo mis?

Ik zou de EEPROM laten veranderen door mijn maat in Nederland op maat. Meer dan 175pk ambieer ik niet? Iemand een idee wat de 5Hp18 automaat aankan?

Eric: al idee wanneer je eens tijd zou hebben één dezer weken voor afstelling vd pomp?

Greetz
 #3734  door easy rider
 
Er zijn TDSen zonder middendemper maar met een roetfilter, alleen een benzinemotor heeft een katalysator. Als dat roetfilter verwijderd kom je niet meer door de APK. Wat je wel kan doen is het roetfilter openboren, het ding heeft toch geen zin omdat ie veel te ver van de turbo af zit waardoor hij nooit heet genoeg wordt om zichzelf goed schoon te branden, bovendien hangt hij in de rijwind zodat hij nog verder afkoelt. Ik heb me wel eens afgevraagd waarom ze dat roetfilter niet direct achter de turbo hebben gezet zoals men dat tegenwoordig doet.

Zo ik eerder schreef: De 5HP18 kan maximaal 350Nm aan. Meer kan wel maar dan gaat ie binnen de kortste keren stuk.

Ik ga je van het weekend ff mail met een datum.