E34Forum.nl

 #3486  door Frank87
 
Ik denk dat je echt goed je selector en kabel moet afstellen. Je gaf al aan dat hij in neutraal nog even beweegt. Je aandrijving moet bij de N compleet weg zijn.

De 5HP30 staat bekend om het zwakke schakelbrein. Het kan scheuren of vies en verstopt zijn. Een complete schakelbrein overhaul is geen overbodige luxe.

Verder denk ik dat je vooral je selector goed moet uitsluiten als oorzaak. Je solenoides zijn sowieso in orde omdat de solenoides voor de eerste versnelling meerdere functies hebben dus dan zouden meer versnellingen het niet moeten doen. De A clutch (1e versnelling) is ook in orde want deze draait bij 2 en 3 ook mee.

Na het uitsluiten van solenoides en de A clutch denk ik aan:
- Een verstopt kanaal of afgesleten balletje in het brein
- Een niet goed afgestelde selector
- Een schakelbrein dat in zijn geheel niet meer goed functioneert

Ook zit er achter in de bak een sprag die vastgehouden wordt bij alleen de eerste versnelling. Ook hier kan iets niet goed functioneren. Hiervoor moet wel je bak helemaal uit elkaar.

Wat weet je over het verleden van deze bak?
 #3541  door bmw4love
 
Update:

Vandaag weer bezig geweest met de automaat. heb hem weer gevuld, kon weer 1,5 liter bij. Totaal nu 11 liter erin gedaan.
Maar probleem was niet opgelost. Ik start de auto en ga na D, komt niet van zijn plek. Dan keuze schakelaar op * winterstand en hij gaat rijden en als ik dan de schakelaar weer op E zet dan doet hij het wel weer vanuit stilstand.
Verder in Neutraal ben ik erachter gekomen als je een dot gas geeft hij wel stil blijft staan.

Zit er nog te weinig olie in, heb de procedure gevolgt -> alles aan voor hoger toerental, schuin voorover, max 50 graden.
 #3542  door Frank87
 
Oliestand heb je wel goed anders zou je helemaal neit goed kunnen rijden.

Begrijp ik het goed dat het volgende dus mogelijk is:

- Auto starten, Automaat in D, geen vooruitgang

- Auto starten, Automaat in *, wegrijden in 2. Daarna automaat in D en probleemloos wegrijden uit 1.
 #3544  door Frank87
 
Probeer dan eens:

- Wegrijden in winterstand (dus vanuit 2)
- Stoppen, knop weer in normale stand
- Wegrijden (dus vanuit 1)
- Stoppen
- Hendel in N, R en P.
- Daarna hendel in D
- Wegrijden (lukt dit dan in de 1?)

Als dit bovenste niet lukt, dus je kunt uiteindelijk niet in de 1 wegrijden. Is het probleem dat de automaat niet vanuit neutraal naar de 1 kan schakelen maar wel vanuit een hogere versnelling terug naar de 1 kan schakelen. Dit is dan hoogstwaarschijnlijk een probleem in het schakelbrein.
 #3545  door Cees
 
heb je al is het gaspedaal op de bodem getrapt als je weg rijdt vanuit stilstand
en ik bedoel dus niet geleidelijk gas geven maar in 1x bam
wel doen als alles al lekker op bedrijfs temperatuur is natuurlijk
 #3547  door Alex Kroeze
 
Als je er 11 liter olie in hebt dan zou dat genoeg moeten zijn.Op mijn rekening van ZF toendertijd staat dat er 10 liter gebruikt is.Het probleem wat ik er toen mee had was dat ie in 1 achteruit ging ipv van vooruit en in de 2 ging het wel.Oorzaak was een dusdanig versleten kogeltje wat er voor zorgde dat er een kanaaltje geblokkeerd was.ZF heeft dat toen netjes opgelost in Dortmund.Misschien moet je ze eens bellen en om raad vragen.

Alex
 #4618  door bmw4love
 
Maandag eindelijk tijd gehad om de bak open te halen en om het brein uit elkaar te halen.
Kwam erachter dat 1 van de twee balletjes niet op zijn plek zat en was ook veel kleiner.
Had 2 balletjes gehaald en een papierenpakking die tussen de delen van het brein gaan.

Alles netjes schoongemaakt en weer inelkaar gezet.
Netjes gevuld enzo en nu lijkt de bak weer als nieuw te werken!

Echt super, een hele andere auto kwa rijden nu.
Heb weer neutraal en kan zo weer in 1 wegrijden.
Reageerd veeel sneller op gas