E34Forum.nl

 #3404  door bmw4love
 
Hoi, ik heb mijn automaatbak 5hp30 vervangen voor een goed werkende.
Maar heb nu na het plaatsen van de oliekoeler en vullen van de bak het volgende dat hij in economy stand niet van zijn plek komt.
Als ik naar winterstand * ga dan rijd hij wel.
Lijkt dat de eerste versnelling weg is. Wat zou dat kunnen zijn?
Krijg geen foutmelding in mijn display, Ed blijft netjes staan!

Olie die eruit kwam zag er goed uit en rook zeker niet verbrandt.
Soleneid vast? een plunjer vast door lang droog staan, slecht contact, lucht in olie door plaatsen oliekoeler?
Toch te weinig olie?

Wat zou ik kunnen doen, naast opnieuw olielevel testen?
 #3436  door ivo
 
Als je 'm in de S stand zet dan rijdt die vanuit de 1e versnelling weg. Probeer dat eens.
Olieniveau peilen zou ik sowieso even doen om dat uit te sluiten.
 #3449  door bmw4love
 
ivo schreef:Als je 'm in de S stand zet dan rijdt die vanuit de 1e versnelling weg. Probeer dat eens.
Olieniveau peilen zou ik sowieso even doen om dat uit te sluiten.
S en in D dan gebeurt er ook niks, komt niet van zijn plek.
Oliepijl hoop ik morgen te kunnen checken kwa tijd
 #3455  door Frank87
 
Ik denk aan drie dingen:

1: De solenoide die de eerste versnelling regelt is kapot (dit kan alleen als die solenoide ALLEEN bij de 1 actief is. Hiervoor hebben we het elektrische schema nodig)
2: De koppelingsgroep van de eerste versnelling is kapot
3: De veren en zuigers relevant voor de eerste versnelling functioneren niet meer

Uitlezen kan al een foutmelding over solenoides of spanning geven.
 #3456  door epmans
 
ik stel maar even een vraag op de vraag: kan het zijn dat er niet of niet goed genoeg is geschakeld tijdens het vullen?
 #3466  door bmw4love
 
Heb vandaag weer gekeken met vullen, heb er weer 1 liter bij gekregen, maar was toen alweer te warm.
Dus kan er denk nog wel meer in krijgen als hij weer afgekoelt is.
Zou het daar aan kunnen liggen? Soleniods getest en alles klikt. Daarna weerstanden gemeten en alles binnen tolerans. Extra symptone is dat hij in neutraal nog lijkt te blijven draaien na achteruit gezet te hebben
 #3467  door Frank87
 
Zorg dat de auto lekker schuin voorover staat. Bij voorkeur bij een koude motor. Dan krijg je het maximale erin.

Kijk ook even of je selector goed is afgesteld.

Open de pan en kijk of de keuze selector niet is afgebroken. Dit gebeurt best vaak bij de 5HP bakken. Dan krijg je ook rare dingen in bepaalde standen.

Je zou even een lijstje kunnen maken met wat je nu hebt gechecked. Dan gaan we gewoon afstrepen.
 #3475  door bmw4love
 
Ik ga in ieder geval de auto achter wat verder opkrikken bij vullen.
Wat heb ik gedaan/getest:
- Bak eronder gezet
- De oliekoeler die aan de bak vast hoort te zitten gemonteerd.
- Bak gevult, toen kwam ik erachter dat de versnellingsselector erg zwaar ging en geen eerste versnelling.
- Pan van bak eonderuit gehaald, andere selector erin gedaan van mijn oude bak (van metal inplaats van plastic, die had ik al eens vervangen)
- Onderste 2 delen van valvebody open gemaakt en schoongemaakt
- Connectors in de bak gecontroleerd.
- Nieuw filter er in en bak weer dicht gemaakt.
- Vanuit AGS stekker alle weerstanden gemeten vanuit de bak, lijkt allemaal te kloppen (alle midden tussen tolerantie en 800 ohm voor temp)
- Selecteerkabel netjes aangesloten, gaat nu erg soepel
- Bak gevult met totaal nu 9,4 liter
- Geen errorcodes en geen limp mode