E34Forum.nl

 #3391  door williame32
 
Hallo allemaal,

Bij mijn e28 525e heb ik een probleem met de motor. Betreft dus een m20b27 automaat.

Na een tijdje, als de motor warm is, loopt hij stationair goed alleen als je gas geeft begint hij erg te stotteren, komt niet op toeren en valt dan uit.. Daarna lijkt het ook wel of de accu leger is, hij start moeilijker dan..

Mijn hoofdverdachte is de dynamo. Denken jullie hetzelfde of andere mogelijkheden? Heb al gecontroleerd op valse lucht, niet het geval.

Alvast bedankt,

William
 #3392  door Frank87
 
Ik denk aan een mengsel probleem.

Dat hij uitvalt heeft te maken met een verstoord mengsel. Een benzine loopt dan niet.

Dat moeilijke starten heeft dan te maken met mengsel dat achterblijft in de cylinders waardoor het weer niet klopt bij het starten. Alsof de motor verzopen is.

De dynamo zal het niet zijn. Dan ga je op je accu rijden i.p.v. je dynamo en dan sta je vanzelf een keer stil / kun je 's ochtends niet meer starten.

Je kunt de dynamo uitsluiten door bij een draaiende motor de spanning te meten. Moet sowieso boven de 12 zijn.

Heeft de auto een katalysator met lambdasensor?
 #3402  door Frank87
 
Ik ken deze oude motoren niet zo goed maar ik zou het als volgt aanpakken:

- Bij lopende motor dynamospanning checken. Accu is niet belangrijk. Als de dynamo goed is en de accu leeg is, loopt de auto alsnog o.b.v. de dynamo. Omdat je kunt starten, is je accu sowieso wel goed
- Rotor en verdeelkap checken op slijtage
- Bougiekabels checken
- Klepdekselpakking checken op overmatig zweten
- Bougies checken. Draai er 1 uit en controleer de kop
- Valse lucht check (heb je al gedaan)

Dan heb je standaard zaakjes gechecked. Kijk dan hoe vies je gasklephuis is en reinig dit indien nodig. Als hier de oorzaak niet bij zit, dan pas wordt het wat lastiger. Ik denk ook dat je brandstofpomp in orde is omdat het pas bij een warme motor is. Dat betekent dat hij dus wel goed oppompt. Immers, de motor loopt prima totdat hij warm is.
 #3408  door Bart Jansema
 
Nokkenas sensor, krukassensor? Nu weet ik niet of dit erop zit maar kan je ook nog checken.
 #3432  door williame32
 
Bedankt, hier heb ik wat aan!
@frank87, kleppendekselpakking? maakt dat uit voor de loop van de motor?
@bartjansma, wel krukaspos sensor geen nokkenas, krukaspos beide doorgemeten en is in orde.
 #3437  door Theo
 
williame32 schreef: @frank87, kleppendekselpakking? maakt dat uit voor de loop van de motor?
Nee helemaal niks, maar ik denk dat Frank bedoelt dat je bougiegaten vol kunnen lopen met motorolie en dat dat bougieproblemen zou kunnen geven. Dat is echter bij een M20 motor niet aan de orde, dat is alleen een M50 kwaal.
 #3442  door Frank87
 
Wat Theo zegt. Olie bij de bougies. Maar als dit bij de M20 niet speelt, hoef je er dus niet naar te kijken.
 #3489  door williame32
 
Probleem inmiddels opgelost; was de verdelerkap. Heb nog een e28 met dezelfde motor staan, na uitwisselen van de verdelerkap was het opgelost. Vond het wel vreemd, aangezien hij de eerste 5min wel normaal liep.

Dynamo laadde de batterij gewoon goed bij, was niet het probleem. Ook valse lucht nog een keer gecontroleerd, ook geen probleem.

Bedankt voor de reacties!

,William