E34Forum.nl

 #3259  door wardhollebosch
 
hallo,
mijn m21 blokje is quasi niet te starten.... nogthans staat de brandstofpomp kurkdroog en lekt deze niks.
ik zie wel erg veel luchtbellen tussen de mazoutfilter en de pomp opduiken waardoor ik vermoed dat de pomp niet genoeg brandstof krijgt...
wat zouden jullie me aanraden? direct een volledig ander filterhuis aanschaffen of beginnen met de rubbers allemaal te vervangen?
of ligt het probleem verder naar de tank toe? zit daar ook een pomp in of niet?

bedankt voor de reacties!
ward
 #3267  door Jgpeggeman
 
gezien de kilometerstand van je bolide (oftwel erg weinig gereden voor zo'n ouwe diesel) zou ik beginnen met een vers brandstoffilter, en de bijbehorende slangetjes...
 #3268  door Frank87
 
Ik zou van achter naar voren werken.

Werkt de pomp in de tank? Test door contact te maken of te starten en te luisteren bij de tank. Je hoort BZZZZZZZT. Hoe luider, hoe slechter de pomp (maar dan werkt deze nog wel!). Werkt de pomp niet? Kijk of alle relais in orde zijn.

Vervang preventief je brandstoffilter. Deze kosten bijna niets en een goed aangeschreven aftermarket merk mag. Bosch, Mann-filter enz.

Dan ben je klaar met de "niet motorruimte" onderdelen en ga je verder redeneren.
 #3270  door easy rider
 
wardhollebosch schreef:.... nogthans staat de brandstofpomp kurkdroog...
Hoe weet je dat? Je hebt hem toch niet open geschroefd hè :shock: .

Wat Frank zegt, eerst de opvoerpomp in de tank testen. Trek de leiding de rechterkant van het filterhuis los en zet het contact aan. Komt er geen diesel uit die leiding dan is je pompje aan zijn eind gekomen.

Komt er wel diesel uit de leiding dan het filter vervangen. Let op: eerst vol kiepen met diesel alvorens montage.

Is alles nu ok en start de motor dan nog niet check dan of alle gloeibougies spanning krijgen, is dat niet het geval dan is je voorgloeirelais stuk. Heb je wel spanning op je gloeibougies dan dien je ze er uit te draaien en 1 voor 1 te testen met een accu.

Zo, voorlopig heb je weer even wat te doen. Laat maar weten wat de resultaten zijn.
 #3276  door wardhollebosch
 
Allemaal bedankt voor de tips. Test 1 vanavond uitgevoerd, maar zonder resultaat. Heb tank volgekipt ( 5 x op en af naar de pomp met een bus.... )
Maar ik zag nog steeds luchtbellen komen.
Als ik lodder aan dat filterhuis wordt het slechter dus ik vermoed nog steeds dat het daar ligt.

Trouwens bijkomende vraag: steekt een dieselpomp ook terug of zuigt die enkel aan?
Grtz ward
 #3280  door easy rider
 
wardhollebosch schreef:...Trouwens bijkomende vraag: steekt een dieselpomp ook terug of zuigt die enkel aan? ...
Bedoel je de opvoerpomp of de injectiepomp? verklaar je nader.
 #3293  door wardhollebosch
 
easy rider schreef:
wardhollebosch schreef:...Trouwens bijkomende vraag: steekt een dieselpomp ook terug of zuigt die enkel aan? ...
Bedoel je de opvoerpomp of de injectiepomp? verklaar je nader.
ik bedoel de injectiepomp easyrider. degene aangedreven door de distributieriem.
thanks
 #3302  door easy rider
 
Een injectiepomp zuigt enkel aan maar zodra daar een luchtbel in komt omdat bijvoorbeeld een brandstofleiding niet goed vast zit of je een haarscheur in een koppeling op de filterkop hebt zuigt hij lucht aan en krijg je hem ook niet gestart. Als dan ook nog eens de pomp in de tank defect is heb je helemaal een probleem.

Het is wel bekend dat als je minder dan 20 liter diesel in de tank hebt en de opvoerpomp is kapot, je de motor ook niet aan de gang krijgt. De Duitsers hebben daar een term voor maar die is mij even ontschoten, Ivo?
 #3309  door wardhollebosch
 
Vanavond test2 uitgevoerd. Invoer bij dieselfilter gelost en contact aangezet
Resultaat: ik kreeg direct diesel dus dan denk ik sat mijn opvoerpomp niet stuk is.... Gelukkig maar

Zaterdag nieuwe dieselfilter steken. En ook een nieuw rubbertje, heb vandaag beide besteld bij bmw. Wordt spannend dan....
Ik hoop dat het daarmee opgelost zal zijn
Keep you posted
W
 #3315  door ivo
 
easy rider schreef:Het is wel bekend dat als je minder dan 20 liter diesel in de tank hebt en de opvoerpomp is kapot, je de motor ook niet aan de gang krijgt. De Duitsers hebben daar een term voor maar die is mij even ontschoten, Ivo?
Bedoel je de Vorförderpumpe? Dan start die niet onder de 20 liter tankinhoud.

Er is bij mijn weten ook een fix geweest met een terugslagklep. Dan blijft de boel (beter) op druk en start die ook makkelijker.
Maar dat moet Easy maar even aanvullen of dat wellicht hier ook speelt of verbetering kan brengen.