E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #2963  door Frank87
 
Ik heb al wat kennis en advies van het forum gehaald dus het wordt tijd dat ik ook wat laat zien.

KM-stand bij aanschaf: 231.000
Huidige KM-stand: 278.000


Afbeelding

Uitgevoerd Technisch Onderhoud:
- Alle dragende delen voor- en achter, deels preventief omdat ik toch bezig was
- Oliepomp gechecked en bouten vastgezet
- Multiriem met rollen
- Radiateur (lekkage)
- Vervangen waterpomp en thermostaat (preventief)
- Vervangen van Airco Compressor, verdamper en ventiel
- 2x Oliewissel Automaat inc. filter
- Motorflush gevolgd door verse olie
- Differentieelolie
- Stuurolie 2x geflushed i.v.m. verkeerde olie van vorige eigenaar
- Vervangen handremschoenen en toebehoren
- Iets beter schakelende automaat geplaatst met nieuwe koppelomvormer en 11 liter ATF

Uitgevoerd Overig Onderhoud:
- Stuurverstelling gefixed. Moer 32 zat te vast
- Cruise Control retrofit
- Gebroken deurvanger gefixed
- Afwateringen gechecked en schoon gespoten. Deuren onderop met WD40 en amber tectyl vet gehouden tegen corrosie


Nog uit te voeren:
- Zoeken naar een jammerend geluid tussen de 1000 en 1500 rpm

Lange termijn:
- Swappen naar een M60B40 met 5HP30 of een goede 540i kopen en deze 530 als donor gebruiken.
- Deze E34 of een volgende volledig spuiten
Laatst gewijzigd door Frank87 op 13 jul 2015, 10:02, 3 keer totaal gewijzigd.
 #3580  door I///M-fan
 
Het zijn vaak de kleine dingen die het haar doen, en dit is er absoluut één van, mooi gedaan!
Daar wil ik me ook nog eens aan geven t.z.t.

Heb je nou zoveel geweldige fun kilometers gemaakt de laatste tijd? Of wou je gewoon niet meer naar huis met die fraaie lampjes..... :lol:

Overigens, ik denk dat je goed moet blijven opletten tot je een mooie 540 kunt scoren en die verder vertroetelen.
Je zult het altijd moeten horen "dat het eigenlijk een 530" was na een swap.
 #3581  door easy rider
 
Krijg ik toch zo waar even een "what the f*ck" momentje :shock:

Hoe kom je aan die aanduiding naast de versnellings hendel? Die wil ik al jaren maar schijnt niet meer leverbaar te zijn zelfs niet in Amerika waar dat standaard was.
 #3586  door Frank87
 
M-fan:
Deze auto is een V8 basis. Op termijn wil ik hem ombouwen naar een M60B44 of B48. Dat is een combinatie van M60 basisdelen met krukassen, zuigers enz. uit modernere BMW's. Of ik nu een 540i of 530i heb, op termijn gaat er een 560nm bak in met een grotere V8 die OBDI geschikt is.

Tevens heb ik geen zin in 2 auto's. Ik heb nog net niet de ruimte om zelf te slopen en onderdelen te stallen. Wat ik ook doe gaat o.b.v. deze auto. Technisch is de auto nu nagenoeg perfect. Volgend voorjaar naar de spuiterij. Dan is hij optisch ook perfect. Hier en daar wat karosserieinnovatie toepassen om bekende roestpunten (die nog roestvrij zijn) roestvrij te houden.


easy-rider:
Deze set moet je via een Duitser bestellen. Hij laat deze setjes maken via-via bij elektronicabedrijven in Japan. Hij zit op het e34.de forum en heet Erich. Gewoon zeggen:

"Ich brauche ein komplettes modul for ein beleuchte gangkulisse ebenso wie Frank87. Ich habe ein funf stufen automatikgetriebe 5hp18 verbaut in einen 525tds -> P R N D 4 3 2."

De rest gaat vanzelf en even 1,5 week wachten.
 #3587  door I///M-fan
 
Gewéldig om te lezen hoe fanatiek dat je bent! Houden zo!
Ik lees je berichten met heel veel plezier en verheug me op veel meer.

Bedankt voor de tip van Erich, als er weer centen over zijn dan wordt dat nog eens een projectje.
Is dat gewoon een kwestie van ompluggen of heb je nog kabeltjes moeten aanleggen?

Vandaag ga ik verder met het demonteren van de kleppendeksels om de pakkingen te vervangen dus als jij ook aan het sleutelen bent houden we onze dames in topconditie..... 8-)
 #3590  door Theo
 
Mijn oog valt direct hier op:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #3591  door Theo
 
En dan heb ik het over het reusachtige verschil tussen een 530i automaat en mijn 530i handbak (touring).

Mijn handgeschakelde touring met het door BMW zorgvuldig uitgezochte 3.23 diff draait net geen 120 km/u bij 3000 toeren. Dat is exact evenveel als mijn 525i met handbak en dezelfde 3.23 overbrenging. De versnellingsbakken hebben dus allebei een 1 op 1 eindoverbrenging, 'krek eender' dus.

Bij de M50 verbaas ik me al over de abnormale hoeveelheid toeren in vijf en bij de 3 liter M60 wordt die verbazing met de factor twee vermenigvuldigd, het slaat werkelijk helemaal nergen op bij een handbak.

Zoals je op de foto van Frank87 ziet draait hij rond de 2700 toeren 140 km/u. Als je dat voor het gemak verdubbeld kom je op een theoretische 280 km/u bij 5400 toeren. Wat mij betreft hebben ze qua overbrenging met de handbakken destijds de plank totaal mis geslagen, wie wil er nou 3000 toeren bij 115 of 5000 toeren bij 180 draaien met een V8 onder de kap??

Check de foto hieronder, en laat je verrassen door het verschil in overbrenging tussen automaat en handbak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #3593  door Frank87
 
Op dit moment zijn de RPMs ook te hoog. Als er volgende zomer 16 of 17 inch op komt met een grotere rolomtrek, nemen de toeren nog ietsjes af.

Je moet ook naar de tijdsgeest kijken Theo. Deze auto was al productieklaar in 1985 en is met het gedachtegoed van toen in elkaar geschroefd. Men keek al wel naar uitlaatgaskwaliteit (vandaar de kats) maar nog niet naar brandstofverbruik. Brandstof kostte in het westen nog niet zoveel en de BMW klanten konden dat toch wel betalen. Een prisedirect als 5 was heel normaal en bij bakken waar de 5 een overdrive was, plaatsten ze dan vaak een diff om alsnog op "prise direct" eind-toeren uit te komen.

Het is dus ook best normaal dat alle handbakken (behalve de 540i H6) toeren brullen. Past bij die tijd, was bij concurrenten ook zo. Een overdrive dat deed je juist bij een automaat in combinatie met een lock-up. Niemand vond het nodig het bij een handbak te doen. Wat we nu doen is met het denken van nu terug blikken en keuzes van toen afkraken. Dat kan eigenlijk niet.
 #3594  door ivo
 
Mijn E39 handbak draait ook relatief veel toeren met de 6-pitter, maar balans tussen beschikbaar vermogen voor snel inhalen zonder terugschakelen vs. zuinigheid is goed voorhanden. Ze hebben er wel over nagedacht hoor ;)
Ik heb ook vaak het idee dat ze 'm zo hebben ontwikkeld dat er iets meer toeren gedraaid worden zodat eea optimaler draait in een beter toeren/werkgebied. Te laag in toeren is ook niks, 't is geen diesel :D