Als ik het goed begrijp zit er een verschil tussen stuur draaien en wieluitslag.
Als dat klopt dat zijn er een aantal verdachten in die keten.
1. Tussen de 32 moer in de voetenruimte en het stuur zit een 'hardyschijf'. Als deze is uitgesleten dan krijg je inderdaad stuurspeling. Dit wordt dan vaker verholpen door de 32 moer aan te draaien. Wat je daarmee doet is die hardyschijf "uitrekken" (dus vervormen) zodat het sturen weer wat strakker aanvoelt. Hiermee neem je echter niet de oorzaak weg. Vervangen van die hardyschijf is natuurlijk veel beter, kost ongeveer een tientje (onderdeel nummer (3231)1115092). Nieuw krijg je ze met moeite gebogen. Er zitten aluminium busjes in, die gaan ook wel eens loszitten.
2. Aan de onderzijde van het stuurhuis zit een getande as met daarop bevestigd de stuurstang, althans de pitmanarm hiervan. Deze bevestiging loopt wel eens los (variatie in de hoogterichting). De andere kant komt uit bij de hulppitmanarm (rechts) die ook wel eens stuk wil gaan. De afstelling van deze as komt nogal precies (links en rechts moet de hoogteafstand gelijk zijn, meten vanaf het bevestigingspunt van de achterste draagarm). Is speciaal gereedschap voor maar als je goed kan meten....
3. Buitenste spoorstangen. Deze hebben kogelgewrichten, die slijten uiteraard ook en gaan wel eens stuk.
4. Stuurhuis, maar dan als laatste verdachte. Stellen wordt door ZF ontraden maar kan wel. Is een precaire klus, je richt vaak meer schade aan dan je oplost. Wat je met stellen namelijk doet is de as strakker in het huis trekken. Beste eerst de originele positie markeren en dan pas gaan knutselen, kun je het altijd nog terug zetten zoals het stond.
De band raakt de stabilisatorstang zeker als ie met z'n wielen vrij hangt op de brug? Moet de keurmeester e.e.a. nog eens bekijken als ie op z'n wielen staat. Ik durf te wedden dat er dan niks raakt.
E39 528iA M52TU
525iAT Edition M50 (verkocht)
518iT Edition M43 (Verkocht)
E36 320i Exe M52 (Verkocht)
525iT Exe M50 (Verkocht)
520i M50 (Overleden)
E30 318i M40 (Verkocht)