E34Forum.nl

 #7868  door epmans
 
thanks voor je reply.

een 2 liter bak kan ook onder een 2,5. er is iets verschil maar is wel heel erg klein. maar nou weet ik niet meer of je er dan op vooruit of achteruit gaat.
 #10861  door MV525i
 
epmans schreef:een 2 liter bak kan ook onder een 2,5. er is iets verschil maar is wel heel erg klein. maar nou weet ik niet meer of je er dan op vooruit of achteruit gaat.
Wel als een 2 liter bak van een M50 van vóór 92 ook past. Die hadden een diff van 4,37. Deze bak heeft andere overbrengingen dan na 92
1. 3,72
2. 2,04
3. 1,30
4. 1,00
5. 0,80

Met 225/55/16 en een diff van 3,23 kom je dan hier op uit:

2000 rpm: 95,4 km/u
2500 rpm: 119,3 km/u
3000 rpm: 143,1 km/u

theoretische v.max bij 6200 rpm is dan 295,7 km/u.

Dat je inlevert op koppel lijkt me evident, maar dat is een keuze.
 #10862  door Cees
 
MV525i schreef:
epmans schreef:een 2 liter bak kan ook onder een 2,5. er is iets verschil maar is wel heel erg klein. maar nou weet ik niet meer of je er dan op vooruit of achteruit gaat.
Wel als een 2 liter bak van een M50 van vóór 92 ook past. Die hadden een diff van 4,37. Deze bak heeft andere overbrengingen dan na 92
1. 3,72
2. 2,04
3. 1,30
4. 1,00
5. 0,80

Met 225/55/16 en een diff van 3,23 kom je dan hier op uit:

2000 rpm: 95,4 km/u
2500 rpm: 119,3 km/u
3000 rpm: 143,1 km/u

theoretische v.max bij 6200 rpm is dan 295,7 km/u.

Dat je inlevert op koppel lijkt me evident, maar dat is een keuze.
bakverhouding ligt erg uit elkaar om met een 3.23 diff te rijden
denk dat je hier spijt van gaat krijgen
klinkt leuk op de snelweg maar bebouwde kom of b weg lijkt mij niet fijn rijden
 #10865  door MV525i
 
Cees schreef:bakverhouding ligt erg uit elkaar om met een 3.23 diff te rijden
denk dat je hier spijt van gaat krijgen
klinkt leuk op de snelweg maar bebouwde kom of b weg lijkt mij niet fijn rijden
Dat zeg ik: Je levert in op koppel.

Het is maar net wat je wil. Beste combi voor mij is wat ik nu rij, 525i automaat (touring). 4 prise direct en een 5 van 0,74 (ook nog lock-up, scheelt nog een paar toeren) bij een diff van 3,38. Theoretische v.max van 302 km/u bij 6200 tpm, 120 km/u bij plm 2200 tpm.

Ook hier een compromis: De 518i handbak van mijn liefje trekt 4p plus caravan een stuk lekkerder. Dit vanwege koppel bij toerental (v.max is hier niet interessant, toerental bij maximaal koppel wél). Voor cruisen op de autobahn daarentegen is de 525i A de betere keuze.
 #10869  door Cees
 
heeft niks met koppel of kracht temaken
dat heb je meer dan zat
maar je valt tijdens het schakelen teveel terug in toeren
door de grote ratio verschillen van de bak
en daardoor is het rijgedrag niet fijn meer
dit gaat door een zwaar diff alleen maar meer opvallen
 #10901  door MV525i
 
Cees schreef:heeft niks met koppel of kracht temaken
dat heb je meer dan zat
Dat heeft alles met koppel te maken, sterker nog de reden dat je een versnellingsbak hebt is juist het beïnvloeden van koppel:

Draaimoment (veel beter woord dan koppel) is de kracht van de motor die de krukas doet ronddraaien en bestaat uit twee factoren: kracht en lastarm. Je kunt een moer losdraaien met veel kracht of een langere sleutel nemen. Hefboomwerking dus. Draaimoment drukken we uit in Nm (Newtonmeter). Kracht in N (Newton). Beide begrippen worden vaak door elkaar gebruikt.
Vermogen is de hoeveelheid werk die een kracht in een bepaalde tijd verricht en wordt uitgedrukt in W (Watt of kW kilowatt - 1 kW is 1,36 pk). Een motor die de krukas met een bepaalde kracht ronddraait levert ook een bepaald vermogen. Bij meer toeren levert de motor - bij dezelfde kracht - dus meer vermogen.

Als een motor maar weinig toeren kan maken gaat dat voordeel verloren door de noodzakelijk lange overbrengingen om de auto bij sologebruik toch voldoende topsnelheid te geven. De wielomtrek (ook een soort tandwiel sprekend in termen van versnellingsbakken) is ook van invloed. Kortom, het opgegeven maximum koppel in Nm is dus nietszeggend, als we geen kennis hebben van de versnellingsbakoverbrengingen. Bij gebrek aan beter is dan de opgave van het maximum vermogen een beter 'handvat'. Vermogen is en blijft echter een afgeleide van het krukaskoppel en toerentallen.

Vermogen = toerental x draaimoment x 6,28 / 60. De truc is natuurlijk uit te vinden wat het feitelijk draaimoment is bij elke snelheid. En uiteindelijk zijn we dus alleen geïnteresseerd in die kracht. Even ter herinnering: toeren zijn te ruilen voor draaimoment aan de wielen omdat een kortere overbrenging kan worden gebruikt. Als een motor een heel laag koppel levert maar erg veel toeren kan maken, kan hij het gebrek aan draaimoment aan de wielen compenseren met een korte overbrenging. Hij haalt immers toch dezelfde wagensnelheid.
 #10902  door Cees
 
praatje koppel snap ik
weet niet of jij het snapt
koppel zit op de krukas en niet op de wielen of wat er ook maar tussen zit
maar dat is niet wat ik bedoel
je hebt koppel zat om je diff te verzwaaren
maar de gaten tussen de versnellingen in zijn te groot
en hebben niks met koppel temaken met met het karakter van de motor
en de m50 past niet bij deze grote sprongen

Afbeelding

.
 #10904  door easy rider
 
Ik denk dat we hier het fenomeen "maximum koppel" op de toerenschaal vergeten.

Stel je maximum koppel ligt op 4500 toeren en je schalend over op 5500. vervolgens kom je in de volgende versnelling uit op 3500 waarbij je dus je maximaal koppel dus nog niet bereikt hebt. Rij je dan vervolgens met een lange overbrenging dan duurt het lang voordat je in toeren omhoog gaat op weg naar het maximum koppel en zeker als je dan bergje op in zijn 5 gaat dan haal je het maximum koppel nooit en loop je het risico dat je alleen maar langzamer gaat en terug moet schakelen om weer op zoek te gaan naar het maximum koppel en of daar over heen.
 #10905  door MV525i
 
Cees schreef: koppel zit op de krukas en niet op de wielen of wat er ook maar tussen zit
Daar ga je volgens mij de fout in. Het koppel van de krukas wordt via de transmissie omgezet in koppel aan de wielen. Dát koppel resulteert erin welk vermogen uiteindelijk op de weg komt.

Quoteje van een andere site:
We hebben het over moment (koppel) = M (in Nm).
Het moment van een kracht ten opzichte van een draaipunt is het product van ‘kracht en arm’. M = F x r. r = arm in meters, M = moment in Nm.
Dus 400Nm = 400N * 1 meter of 400Nm = 800N * 0.5, etc.

Koppel maal toerental is vermogen.
Koppel * Toerental * Constante = Vermogen aan de krukas
Koppel * Toerental * Constante * Overbrenging = Vermogen aan de wielen.
Of, eenvoudiger:
Koppel * Overbrenging = Koppel aan de wielen

maar de gaten tussen de versnellingen in zijn te groot
We zeggen volgens mij hetzelfde. Dat komt door ongelukkige toerentallen bij de diverse snelheden.
 #10906  door Cees
 
tis maar net hoe je het noemt en hoe het je geleerd is
ik heb geleerd dat je koppel van de krukas omgezet word door bak en diff naar trekkracht
maar goed dat maakt niet uit hoe je wat wat noemt we snappen elkaar wel en daar gaat het uiteindelijk om :D :D