E34Forum.nl

 #6081  door easy rider
 
Zoiets heb je met de TDS automaat ook. Je hebt uitvoeringen met kleine en grote converter. Die met de kleine converter rijdt pittiger en meteen zenuwachtiger en schakelt ook veel later over (hogere toeren). Eindeoverbrenging maakt dan natuurlijk niet uit dat is nog steeds 1500 toeren bij 100 Km.
 #6082  door danny-ex-touringE34
 
Hallo mensen. Voor mij geldt hetzelfde. Rij ik in de E28 2.8 ga je bij 2100 toeren zo'n 125. Met de E34 2.5 ga je 90. Zal ook wel wat met het gewichtsverschil te maken hebben, lijkt me.
Heb nog vaak de neiging om te willen schakelen als ie al in de 5 staat en je rijdt tegen de 3000 toeren.
Het is jammer dat er geen 6-bak achter de M50 past, lijkt me wel wat hebben.
Mijn auto is me nu wat te oud aan 't worden= veel kmmetjes om er nog veel aan te verspijkeren. Maar zou het eigenlijk graag willen.
Groeten, Danny
 #6092  door Jgpeggeman
 
dannytouringE34 schreef:...
Het is jammer dat er geen 6-bak achter de M50 past, lijkt me wel wat hebben.
...
http://e36-talk.com/showthread.php?8581 ... iebe-Umbau" onclick="window.open(this.href);return false;
 #6129  door danny-ex-touringE34
 
Zeer interessant artikel en leuk om te lezen, maar er zit aardig wat werk aan de /een ombouw. Het is dus wel mogelijk. Bedankt voor het plaatsen. groeten, Danny
 #6710  door David
 
je kunt ook de overbrenging van een e36 zoeken, er zijn een paar modellen met 2.93, ik geloof de 323i en de 328i, die tandwielen moet je dan overbouwen, is idd wel een specialisten werkje maar je kunt er veel over vinden op google, met wat geduld is het goed te doen denk ik,

kunt er dan meteen zoeentje inbouwen,
http://www.ebay.nl/itm/OBX-Helical-Limi ... 0935863359" onclick="window.open(this.href);return false;

ben er ook voor aan het kijken, het zijn Chinese torsen diffs, ze schijnen vrij goed te zijn als je een paar ringetjes vervangt en alles mooi op moment aandraait, moet me er nog wat in verdiepen maar de prijs is alvast schitterend
 #7679  door Theo
 
Het lek is wat mij betreft wel boven mensen...

Ik zit op dit moment met de E34 in Zwitserland en op binnendoorweggetjes die lekker stijl omhoog gaan trekt de auto de derde versnelling bijna niet meer. Het lukt allemaal wel, maar dan moet je ècht zorgen dat je boven de 3000 toeren zit voor een beetje power en dat gaat in zijn drie vaak weer te hard als de bochten wat scherper en de weggetjes wat spannender worden. Dat is dus de reden dat de meneren in Munchen die overbrenging wat aan de korte kant houden, het is niet overal zo vlak als in Holland.

De bergen in met een 2.93 diff en een vanosloze (kansloze ;) ) M50 is teveel van het goede. Voor het mooie moet je op de plek van bestemming de 3.23 er weer onder sleutelen 8-)

Snelwegen zijn wel heerlijk, dan rijdt het echt super.
 #7681  door danny-ex-touringE34
 
Dat was mijn vermoeden ook: lagere toeren in de versnellingen en dus verlies van trekkracht. Dus een 6e versnelling lijkt me dan de uitkomst mits dit een overdrive versnelling is, anders heeft het geen effect op de toeren in de hoogste versnelling. Groeten, Danny
 #7840  door epmans
 
Ik heb weer met veel interesse dit verhaal gelezen.
Wat ga je nu doen Theo? Hier in NL zou je m er dus lekker onder kunnen laten zitten. Of ga je misschien toch weer een stapje terug naar de 3,23 terug?
Jouw verhaal en dat van Danny komt toch eigenlijk alleen op voor de hoogste versnelling. Zou je dan eigenlijk de oplossing niet in de handbak moeten vinden? (Alleen de 5 aanpassen).

Ik deel jullie wens. Nu rijd ik niet heel veel kms meer met mijn Touring maar toch ook nog wel eens met ambulance dus zou die 2,93 voor mij geen oplossing zijn.
 #7841  door easy rider
 
Gewoon een turbo er op schroeven dan heb je tenminste genoeg koppel :mrgreen:
 #7847  door Theo
 
De overbrenging blijft er zeker onder zitten, in 90% van de omstandigheden is het een serieuze verbetering wat mij betreft.

Zoals gezegd komt het nadeel alleen boven water als je ècht sterk moet klimmen zoals op de bergweggetjes in Zwitserland, of vanuit stilstand met vier personen bergopwaarts weg moet rijden, dan krijgt de koppeling het even zwaar. Later in de week heb ik er toch aardig mee leren rijden trouwens, je moet even wennen aan het gegeven dat je wat langer in twee moet blijven , maar je komt wel gewoon overal. Sportief rijden is het dan uiteraard niet.

Maar op de snelwegen en gewoon in ons vlakke land is het een feest, 140 km/u - 150 km/u is weer een heerlijke kruissnelheid geworden. Met de oude overbrenging had je de indruk dat je dan al opgefokt aan het scheuren was. Met 3000 toeren slechts 115 rijden is gewoon niet oké voor een dikke zescilinder of zelfs een V8 (530i handbak touring).

Bij een E30 heeft BMW het ooit anders aangepakt trouwens. Een 320i en 325i hebben bij dat model een verschillende vijfbak, waarbij de bak van een 320i een kortere eerste drie versnellingen heeft ten opzichte van de 325i. Vier en vijf komen dan weer aardig overeen. Eigenlijk zou dat de remedie zijn in mijn geval, een vijfbak waarvan 1, 2 en 3 een kortere vertanding heeft en vier en vijf zoals nu. (eigenlijk wat Epmans al aangeeft). Maar goed, dat bestaat dus niet voor een M50 en is geen optie.

Wellicht is een 3.07 diff een soort van gulden middenweg voor het gros van de mensen.