E34Forum.nl

 #2761  door DDT525
 
Met een niet warme motor zoveel toeren draaien :D

Theo ik heb mijn overbrenging veranderd in het kleinde 188 Dif bij http://www.basroos.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Top gozer met super veel verstand, voor alleen de ombouw los Diff, ben je mischien 90 euro kwijt.
Overbrengingen heeft die op de plank liggen dus je kan kiezen wat je wilt.
 #2772  door Theo
 
DDT525 schreef:Met een niet warme motor zoveel toeren draaien :D
Heu?

Tip van Bas Roos ga ik over nadenken, 9 tientjes is te overzien.
 #2808  door DDT525
 
Theo schreef:
DDT525 schreef:Met een niet warme motor zoveel toeren draaien :D
Heu?

Tip van Bas Roos ga ik over nadenken, 9 tientjes is te overzien.
Temperatuur meter staat toch nog niet in het midden ?;P

Ben benieuwd hoe het gaat rijden met een grotere overbrenging.
 #2829  door Theo
 
DDT525 schreef:
Temperatuur meter staat toch nog niet in het midden ?;P
Maar ik zat denk toch al een uurtje of drie op de Autobahn toen :mrgreen:
Geen zorgen, een kouwe motor open trappen komt niet in mijn woordenboek voor, sterker nog, daar krijg ik serieus buikkrampen van.

Ander diffie zal nog wel even op zich laten wachten, er komt ineens van alles op mijn pad.
 #6055  door Theo
 
Gisteren en vandaag de koe bij de horens gevat en een 2.93 diff in elkaar geknutseld. Van mijn ex-sloop 525i had ik nog een 3.38 diff liggen en in Franeker heb ik een 2.93 diff van een E28 525eta opgehaald, samen goed voor succes.

Ik hoor al jaren over differentieels hetzelfde verhaal: 'het binnenwerk is specialistenwerk, daar moet je vooral niet aan komen', maar eigenwijs als ik ben wil ik dat zelf wel eens ondervinden. Ik heb dus beide diff's uit elkaar getrokken en het 2.93 binnenwerk uit 'de eta' compleet overgezet in een E34 525i huis. Dus pignonwiel met lager, kroonwiel met klok en beide zijflenzen met bijbehorende shimms allemaal in het andere huis geparkeerd.

Bij het vastdraaien van de moer van de ingaande flens had ik hem in eerste instantie een fractie te strak aangedraaid, het lager draaide niet soepel meer, maar nadat ik de moer weer had gelost en opnieuw (wat minder strak) vast draaide liep hij als een zalfie. Daarna klok erin gehangen en de flenzen erop gemonteerd en gekeken hoe het zakie draaide en aanvoelde qua speling. En dat voelde eigenlijk exact hetzelfde als de andere diff's die ik heb liggen.

Daarna nieuwe olie en een vers pakkinkie erop en de zooi weer dichtgebouwd. Aansluitend het diff onder mijn auto gehangen en een flink proefrondje gereden en hij doet het prima. Geen bijgeluiden of wat dan ook, helemaal niks. We zullen zien hoe lang hij het uithoudt.


En by the way... wat een verademing zeg. Ik reed met mijn 3.23 diff 115km/u bij 3000 toeren, dat is nu 125km/u geworden. Dat lijkt een klein verschil, maar in rijbeleving is het echt een reuzenstap. Zo hoort een 525i met handbak te rijden en niet anders meneer BMW ;)
 #6056  door Cees
 
Theo schreef:2.93 is wel te vinden, maar als je het pignonwiel gaat wisselen van een diff, dan moet je de boel gaan opmeten en uitshimmen en dat kan ik niet.

zie je wel dat je het wel kan
:D :D
 #6061  door Theo
 
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat Cees (denk ik).
 #6069  door Jgpeggeman
 
Theo, ik ben trots op je! Gewoon zelf proberen (á la Frank87)...
Niet geschoten is altijd mis...
 #6070  door Frank87
 
Leuk dit. Mijn broertje zit ook een beetje omhoog met zijn 523i die brult op de snelweg. Mag best 500 RPM af.
 #6077  door Theo
 
Het gekke is dat ze bij BMW begin jaren 80 een heel andere filosofie hadden dan begin 90.

Mijn 83-er E28 528i (met 3.5 uiteraard 8-) ) heeft af fabriek een ellenlang diff waarmee je bij 3000 toeren ongeveer 145 km/u rijdt. Een echte spaarversnelling waarmee de fut er als 528i zijnde in z'n vijf compleet uit is, maar waarmee het heerlijk cruisen is op hoge snelheid.

Mijn E34 525i reed dus nog maar 115 km/u bij diezelfde 3000 toeren, ofwel een verschil van 30 km/u bij een redelijk gelijkwaardige auto (een M30B28 uit een E28 528i is net als een vanosloze M50B25 een rakker die je in toeren moet jagen om een beetje flinke stappen te maken). Een kwartiertje 160 of harder knallen op de snelweg is met zo'n rare korte overbrenging wat mij betreft gewoon afzien, die toerenteller de hele tijd richting de 5000 of verder is irritant.

Maar goed, ik heb er al eerder mijn verbazing over uitgesproken. Waarom loopt een E34 525i met automaat rond de 150 bij 3000 toeren, terwijl je met een handbak niet verder komt dan 115. Raar!


Overigens reed ik pas geleden heel eventjes een Audi A4 2.4 en die liep 150 bij 3000 toeren. Heerlijk was dat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.