E34Forum.nl

 #117  door Theo
 
Bij een E34 zijn er drie verschillende diff's mogelijk:

- Het 'kleine' 188 diff wat met vier bouten bovenop vast zit en hetzelfde is als van een E30 en late E28 (gemonteerd op E34 518i 520i en diesels)
- Het 'middelste' 188 diff wat aan de zijkant vast zit met een zware metalen beugel (E34 525i en 530i V8 bij mij weten)
- Het grote 210 diff van een 535i 540i en M5

Mijn 525i is voorzien van het 'middelste' diff met een overbrenging van 3.23, maar dat mag van mij nog een stukje langer om de toeren nog wat verder te drukken. Voor zover ik het uitgevogeld heb is de enige mogelijkheid een 3.07 diff van een 530i V8, maar eigenlijk wil ik naar de 2.93.

Wie weet of dit diff bestaat zoals ik hem zoek (2.93 188 diff met bevestiging aan de zijkant dus) of sterker nog, wie heeft hem liggen?
 #128  door ivo
 
Bij mijn weten bestaat er geen 188er diff met de door jouw gewenste overbrenging. Die 2.93 zit enkel op de 540.
Je kunt idd die 3.07 van een handgeschakelde 530 V8 zien te verkrijgen, dat moet denk ik niet zo'n probleem zijn. Slopers genoeg de laatste tijd op het Duitse forum. Of anders een 3.15 van een 530iA, maar of je daarmee veel opschiet waag ik te betwijfelen, dan moet je eventjes gaan rekenen wat de verschillen zijn.
 #130  door Theo
 
Afbeelding

185 km/u bij 5000 toeren met een standaard 3.23
 #131  door Theo
 
Met een 3.07 zou dat ongeveer 4750 worden, geen schokkend verschil, maar misschien toch de moeite waard.

Een 3.15 zorgt voor 4880 toeren, dat schiet niet op.
 #133  door Theo
 
En nog maar een plaatje, omdat het kan ;)

Afbeelding
 #136  door ivo
 
De M50 handbak draait sowieso veel toeren, in ieder geval vele malen meer dan de automaat.
BMW heeft het helemaal uitgedacht om de topsnelheid te kunnen bereiken met die 192 paardjes, ga jij het weer verkloten :mrgreen:
Voor die 300-400 toeren verschil zou ik mijzelf de moeite besparen trouwens.....
 #143  door Jgpeggeman
 
Was mij inderdaad ook al opgevallen hoe weinig toeren een 525iA draait!
 #156  door Cees
 
je kan ook een juiste overbrenging zoeken in andere 188 diff
die van een 3 serie bijvoorbeeld
dan ff pignon wiel en kroonwiel overbouwen naar je eigen 188 huis
geen idee of de gezogde overbrenging in de 3 serie tevinden is, maar het idee alleen al maakt je zoek gebied wat ruimer

het kleine 188 diff is dat niet dezelfde als de 168 diff
de maat staat namelijk voor de diameter van het kroonwiel
 #2755  door Theo
 
2.93 is wel te vinden, maar als je het pignonwiel gaat wisselen van een diff, dan moet je de boel gaan opmeten en uitshimmen en dat kan ik niet.

Een E36 328i heeft bijvoorbeeld een 2.93 in een 188 huis.
 #2758  door Scooby Doo
 
De td & tds heeft een verhouding van 2,65. De grootste die er was. Met een tdsA draai je 1850rpm op 120KM/u

Is dacht ik een huis met 4 boutgaten bovenaan. Daar kan ik je wel aan helpen.