Gisteren en vandaag de koe bij de horens gevat en een 2.93 diff in elkaar geknutseld. Van mijn ex-sloop 525i had ik nog een 3.38 diff liggen en in Franeker heb ik een 2.93 diff van een E28 525eta opgehaald, samen goed voor succes.
Ik hoor al jaren over differentieels hetzelfde verhaal: 'het binnenwerk is specialistenwerk, daar moet je vooral niet aan komen', maar eigenwijs als ik ben wil ik dat zelf wel eens ondervinden. Ik heb dus beide diff's uit elkaar getrokken en het 2.93 binnenwerk uit 'de eta' compleet overgezet in een E34 525i huis. Dus pignonwiel met lager, kroonwiel met klok en beide zijflenzen met bijbehorende shimms allemaal in het andere huis geparkeerd.
Bij het vastdraaien van de moer van de ingaande flens had ik hem in eerste instantie een fractie te strak aangedraaid, het lager draaide niet soepel meer, maar nadat ik de moer weer had gelost en opnieuw (wat minder strak) vast draaide liep hij als een zalfie. Daarna klok erin gehangen en de flenzen erop gemonteerd en gekeken hoe het zakie draaide en aanvoelde qua speling. En dat voelde eigenlijk exact hetzelfde als de andere diff's die ik heb liggen.
Daarna nieuwe olie en een vers pakkinkie erop en de zooi weer dichtgebouwd. Aansluitend het diff onder mijn auto gehangen en een flink proefrondje gereden en hij doet het prima. Geen bijgeluiden of wat dan ook, helemaal niks. We zullen zien hoe lang hij het uithoudt.
En by the way... wat een verademing zeg. Ik reed met mijn 3.23 diff 115km/u bij 3000 toeren, dat is nu 125km/u geworden. Dat lijkt een klein verschil, maar in rijbeleving is het echt een reuzenstap. Zo hoort een 525i met handbak te rijden en niet anders meneer BMW