E34Forum.nl

 #2522  door Bo652
 
Het is wel bekend dat die Gates riemen een hoop bijgeluidjes kunnen maken.
Dat heb ik helaas ook een keer mogen ervaren.
En het zal toch niet zoiets simpel als een spanrolletje zijn?
 #2525  door epmans
 
...en het is ook niet een ver geluidje wat je op de speakers hoort ipv dat je denkt dat het van buiten is???
 #2542  door Frank87
 
Update:
- Het geluid is te reproduceren in de N of P met wat revven. Ik sluit het diff en de cardan uit.
- Airco compressor is afgekoppeld d.m.v. riem verwijderen omdat deze stuk is. Nog geen tijd gehad om de nieuwe te monteren.

Zaterdag ga ik:
- Het stuursysteem opnieuw spoelen nu het x000 kilometers heeft gedraaid op 85% pentasin en 15% rest atf
- De olie van de automaat opnieuw verversen nu deze x000 kilometers heeft gedraaid op 55% nieuwe olie en 45% oude olie
- De carterontluchting achter op het blok vervangen. Dit moet sowieso

Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.
 #2581  door Bmtastic
 
Jankend huilend geluid is meestal koppeling en of de synchroon messen .
 #2592  door Frank87
 
Update:
Het stuursysteem is inmiddels goed gespoeld. Ook de bakolie is weer gedaan.

Het geluid is nog aanwezig. Voor de carterontluchting had ik geen tijd dus dit gaat de volgende vrije sleuteldag gebeuren.

Ik kan het overigens iedereen aanraden om je bakolie met filter meerdere keren te doen. De automaat was goed toen ik de auto kocht. Na de eerste wissel schakelde de automaat zeer goed.. Nu is het weer net wat lekkerder geworden.
 #3123  door Frank87
 
Update:
Om serieuze schade aan de automaat uit te sluiten, ben ik vandaag naar een revisiespecialist gereden. Hij vertelde me dat het geluid best uit de bak kan komen maar dat dit geen bekend geluid is wat slijtage aan omvormer of pomp zou betekenen. Het kan dus "algemene" slijtage aan afdichtingen, lagers en glijlagers zijn. Hij voorzag geen problemen op korte termijn en vond de bak verder prima in orde: "Hoe hij nu aanvoelt, zet je met een goede rijstijl zo een ton erbij."

Wat vooral belangrijk is, is dat hij het niet erg vond om aan mij als particulier ZF delen te leveren als ik de onderdeelnummers aan kon leveren. Nu kan ik mijn reservebak stap voor stap gaan reviseren. De bronzen glijlagers van de trommels zal ik zelf laten fabriceren door onze verspaanafdeling omdat deze niet leverbaar zijn.

Binnen nu en 3 weken hoop ik te beginnen met de revisie. Ik zal t.z.t. foto's plaatsen. Vanmiddag na werktijd heb ik een hamerboortje en haal ik de bak vast uit elkaar. Dan is inspectie van de trommels en holle assen al mogelijk.
 #3128  door Frank87
 
Update:

Foto's spreken voor zich. Complete demontage van de units. Nog geen demontage van de clutch packs zelf. Dit ga ik nu bij 1 doen als voorbeeld en foto's.

Stap voor stap leegtrekken automaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Laatste grote groep met 2 armen van links en rechts er uit werken:
Afbeelding

Alles perfect op volgorde voor Chinese stijl reverse engineering (veel foto's maken en terugredeneren)
Afbeelding


Zeer precies werk. Iedere unit en alle ringetjes / lagers goed fotograferen
Afbeelding


Concept Montage:
Afbeelding


Conclusie:
Hobbywerk. Om half 5 ging de werkplaats dicht.. Om kwart voor vijf begon ik... Om kwart voor zes was ik klaar met de fotoreportage en lag de conceptmontage klaar. Ik had een sleutel 13 nodig.. een sterke T27 en een sterke grotere torx waar die 3 torxbouten boven het brein mee los komen. Even het nummer vergeten. Verder goed nadenken en gepast kracht zetten.

Nu even een clutch pack demonteren voor de foto's. Meer volgt vanavond!
 #3131  door easy rider
 
Kijk, das nog es mooi werk. Vraag, wat ga je vervangen en waarom?