E34Forum.nl

 #2486  door Frank87
 
Heren,

ik rij nu een aantal maanden een E34 530iA met M60 3.0. De auto rijdt en schakelt prima. Geen harde up of downshifts en ook de motor loopt goed. Kilometerstand is nu 241.000

Nu hoor ik wel een bijgeluid. Bij het wegrijden uit stilstand hoor je bij het gasgeven zachtjes een jankgeluid op de achtergrond. Ik kan met letters moeilijk geluid nabootsen maar het klinkt als "huuuuuuuu". Het loopt proportioneel op met het gaspedaal. Op een gegeven moment is het motorgeluid dominant en hoor je het niet echt meer. Als je dan afremt of de auto uit laat rollen, komt het weer terug bij weinig motorgeluid.

Dit geluid was NIET aanwezig toen ik de auto kocht en bij de eerste 500 kilometers. Ik heb dus iets fout gedaan of een probleem is door normale slijtage ontstaan.

Wat ik heb gedaan aan relevant preventief onderhoud:
- Motorolie met filter, oliepomp vastgezet
- Radiateur en heel wat koelvloeistof
- Viscokoppeling
- Automaatolie met filter en pakking
- Riem
- Stuurvloeistof
- 4x banden
- Diffolie
Deze lijst is langer maar draagarmen en stabilisators maken geen jankgeluiden. Sowieso was dit allemaal Lemforder en correct gemonteerd op een vierkolommer.


Ten aanzien van dit lijstje:
Er zitten nieuwe banden op maar het geluid was al aanwezig met de oude banden. Ik sluit de banden dus uit.

De motorolie en filter, ik kan me niet voorstellen dat je hiermee fout kunt zijn. Ik heb deze klus ook al 100 keer gedaan op BMW's dus ik sluit dit ook uit als veroorzaker. Olie is gewoon goede Castrol en ik heb al ruim 8.000 gereden in deze auto zonder gezeik. De oliepomp had een losse bout en deze heb ik met wat loctite gemonteerd. Ik heb geen absurde kracht gebruikt dus ik denk dat dit ook gewoon goed is gegaan.

De originele radiateur begon te lekken. Ik ben voor een Nissens gegaan omdat deze een betere plastic behuizing hebben. Alles is correct gemonteerd en heb geen KVS verlies. Ik sluit ook uit dat de radiateur geluid maakt.. Dit kan gewoon niet

Viscokoppeling was versleten (welke niet?!) en heb ik vervangen. In het begin, bij een koude start hoor je hem "vliegtuigblazen" daarna is hij stil en gaat hij alleen soms erbij in de file. Voor de viscokoppeling ben ik niet naar BMW gegaan maar op mijn broertjes auto is dit geluid er niet en daar zit een vergelijkbare op.

De automaatolie heb ik zelf vervangen voor een olie die aan de ZF eis voor de 5HP18 met zwarte sticker voldoet. Dit is Fuchs Titan x000 die aan ZF 11B voldoet conform ZF documentjes en bla bla. Dit is als volgt gedaan:
- Auto waterpas op vierkolommer
- Aftapplug los en olie er uit
- Na lege carterpan de carterpan en filter (incl. o-ring) verwijderd
- Carterpan goed schoongemaakt, magneten schoon, nieuw filter met ring
- Carterpan met nieuwe pakking gemonteerd. Aftapplug terug met nieuwe ring
- Auto bij de achtertrein opgehoogd met de "mini brug" in de vierkolommer
- Vul plug open en een kennis in de cockpit gezet
- Gevuld tot hij overliep. Kennis de auto laten starten en met de pook door alle standen gegaan
- Bij iedere "klik" van pook stand wissel weer gevuld tot hij overliep
- Gestopt met vullen toen hij bleef overlopen. Vulplug geïnstalleerd met nieuwe ring
Ik heb hierna de adaptieve waardes gereset. Sindsdien schakelt de auto enorm goed.

De riem is vervangen met een Gates / Contitech. Ik heb al met een stethoscoop geluisterd of het de riem was. Dit is niet zo. Aftermarket riemen hebben soms iets minder fraaie groefjes waardoor ze wat jammeren. Deze dus niet. Het is geen "riemjammer".

De stuurvloeistof is even een verhaal apart. Hier zat DEXIII in. De sticker op het vaatje gaf CHF aan. Dat is dus Pentasin. Ik heb het als volgt aangepakt:
- Systeem afgetapt
- Gevuld met Pentasin
- Op de brug met wielen vrij starten, beetje sturen, gas geven, beetje sturen.
- Systeem opnieuw afgetapt
- Systeem helemaal afgevuld weer met Pentasin
Als ik tijdens rijden of stilstand stuur, verandert het geluid NIET. Als ik maximaal stuur hoor ik de bekende "PZZZZZZT" van de pomp. De pomp hoor ik dus pas bij maximaal sturen. Ik heb GEEN servotronic.

De olie van het diff heb ik ververst met Castrol 75w140 LSD. Ik heb geen LSD maar een LSD olie mag ook in een niet LSD. Ik doe dit al jaren zo bij meerdere BMW's die ik heb gehad en ik heb hier nooit problemen mee gehad. Het is ook correct, tot aan overloop toe, afgevuld.

Belangrijk is om op te merken dat ik de carterventilatie nog moet vervangen. De olie vuldop is niet van het blok af te krijgen als de motor loopt. Ook zweet er olie achter bovenop het blok (alleen van onderen te zien). De klepdeksels zijn lekdicht dus ik denk dat de beruchte carterventilatieveer / klep stuk is. Ik heb het onderdeel van BMW al. Dit kan relevant zijn omdat het misschien dit geluid kan veroorzaken. Ook was de hardyschijf in orde en bij het lager van de tussenas was geen vet of lagerslijtage indicatoren te vinden. De aandrijflijn is ook soepel en bonkt / trilt absoluut niet.

Na dit hele verhaal, vraag ik me dus af... wat een jankend geluid kan veroorzaken. Ik ben er zeker van dat het tijdens mijn bezit is ontstaan. Ik zou het namelijk tijdens de proefrit gehoord hebben. Ik vraag me wel af wat ik fout heb gedaan. De vorige eigenaar wist niet waarom er DEXIII in zat. Toen ik de sticker liet zien zei hij al dat hij de olie x jaar geleden door een garage liet doen en er nooit gezeik mee had.

Ook belangrijk is dat de auto op carsoft geen foutcodes laat zien. De DME moest ik met een ander apparaat uitlezen maar deze is ook vrij van foutcodes. De automaat stond aanvankelijk vol foutcodes maar naar een reset en 500 kilometer rijden stonden er geen foutcodes meer in. Ik denk dan dat er ooit een accu zwak was in het verleden waardoor de automaat zichzelf vol fouten propte.

Als iemand een "V8" kwaaltje o.i.d. kent of mij kan vertellen waar ik dit moet zoeken, hoor ik het graag. Eventuele diagnose tips over wat ik moet doen met de auto om het op te wekken / weg te krijgen hoor ik ook graag.
 #2488  door Theo
 
Hoewel het vrijwel onmogelijk is om een geluid via het forum op te lossen denk ik aan vier dingen:

- Versnellingsbak
- Stuurpomp
- Dynamolager
- Waterpomplager

Wellicht heeft het vervangen van de multiriem een lager de genadeklap gegeven.

Ik vraag me ook af waarom je de achterkant van de auto omhoog hebt gegooid bij het vullen van de automaatbak.
 #2492  door ivo
 
Carterventilatie kan wel eens geluiden veroorzaken, maar dat is vooral in de vorm van sissende/blazende geluiden is mijn persoonlijke ervaring.
Maar wellicht kan het wel zijn dat bij een bepaald vacuum het door jou beschreven geluid ontstaat, maar dat is een aanname en kan ik dus niet met zekerheid zeggen.
 #2500  door Frank87
 
Achterkant omhoog doen is een truc die ze bij ZF Dortmund en andere revisiefirma's doen. Zo krijg je er net iets meer olie in zonder dat er teveel in gaat. Er zat te weinig olie in de bak. Soms duurde het te lang voordat hij de volgende versnelling in wilde. Er kwam 4,x liter uit en er ging 5,x liter in. Bijna een liter meer. Sindsdien schakelt hij zoals je wilt dat hij schakelt.

Om dit verhaal duidelijker te maken, ga ik eerst dat carterventilatieding vervangen.
 #2504  door Cees
 
maakt hij ook dit geluid bij stilstand gas geven
dus toeren omhoog in neutraal of park stand
als dit niet het geval is zou ik tog aan een versleten diff denken
 #2506  door Frank87
 
Dat is een goede Cees, dit zal ik testen.

Toch kan ik me niet voorstellen dat het diff naar de haaien gaat. De correcte olie is gebruikt en ik heb ook het gevoel dat het geluid vanuit de motorruimte komt ook al is het moeilijk geluiden te lokaliseren van binnen.
 #2511  door Bart Jansema
 
easy rider schreef:Visco misschien vast?
Zat ik ook al aan te denken! Vooral omdat die al zegt dat die afwijkt van die van zn broertje
 #2516  door Frank87
 
Wat ik bedoel is dat mijn aftermarket visco precies zo functioneert als die van mijn broertje en zijn auto heeft het geluid niet. Ik verdenk de visco daarom niet.

Dit weekend ga ik:
- Opnieuw transmissieolie doen (gewoon om weer een deel gespoeld te hebben)
- Opnieuw de stuurolie doen (gewoon nu de zaak x000 kilometer heeft gelopen weer spoelen)
- Met een stethoscoop meer inspecteren

Ik hou jullie op de hoogte.