E34Forum.nl

 #2486  door Frank87
 
Heren,

ik rij nu een aantal maanden een E34 530iA met M60 3.0. De auto rijdt en schakelt prima. Geen harde up of downshifts en ook de motor loopt goed. Kilometerstand is nu 241.000

Nu hoor ik wel een bijgeluid. Bij het wegrijden uit stilstand hoor je bij het gasgeven zachtjes een jankgeluid op de achtergrond. Ik kan met letters moeilijk geluid nabootsen maar het klinkt als "huuuuuuuu". Het loopt proportioneel op met het gaspedaal. Op een gegeven moment is het motorgeluid dominant en hoor je het niet echt meer. Als je dan afremt of de auto uit laat rollen, komt het weer terug bij weinig motorgeluid.

Dit geluid was NIET aanwezig toen ik de auto kocht en bij de eerste 500 kilometers. Ik heb dus iets fout gedaan of een probleem is door normale slijtage ontstaan.

Wat ik heb gedaan aan relevant preventief onderhoud:
- Motorolie met filter, oliepomp vastgezet
- Radiateur en heel wat koelvloeistof
- Viscokoppeling
- Automaatolie met filter en pakking
- Riem
- Stuurvloeistof
- 4x banden
- Diffolie
Deze lijst is langer maar draagarmen en stabilisators maken geen jankgeluiden. Sowieso was dit allemaal Lemforder en correct gemonteerd op een vierkolommer.


Ten aanzien van dit lijstje:
Er zitten nieuwe banden op maar het geluid was al aanwezig met de oude banden. Ik sluit de banden dus uit.

De motorolie en filter, ik kan me niet voorstellen dat je hiermee fout kunt zijn. Ik heb deze klus ook al 100 keer gedaan op BMW's dus ik sluit dit ook uit als veroorzaker. Olie is gewoon goede Castrol en ik heb al ruim 8.000 gereden in deze auto zonder gezeik. De oliepomp had een losse bout en deze heb ik met wat loctite gemonteerd. Ik heb geen absurde kracht gebruikt dus ik denk dat dit ook gewoon goed is gegaan.

De originele radiateur begon te lekken. Ik ben voor een Nissens gegaan omdat deze een betere plastic behuizing hebben. Alles is correct gemonteerd en heb geen KVS verlies. Ik sluit ook uit dat de radiateur geluid maakt.. Dit kan gewoon niet