Ik denk dat ik tot nu toe veel geluk heb gehad met elektronica. Blijft eigenlijk beperkt tot kabelbomen in de achterklep (ook bij mijn eerste, dat was een sedan), de in het andere topic genoemde stelmotoren van de koplampen en drie zaken die apart beschrijven rechtvaardigen.
1. De ruitensproeier van de voorruit hield er ineens mee op, uiteraard 1 dag voor de vakantie rit. Nu heb ik het uitgebreide systeem met 3 motoren voor ruit, koplampen en het intensief reinigingssysteem. Alledrie functioneerde niet meer. Zekeringen gechecked, kabels doorgemeten, motortjes van ruit en intensief gewisseld (want de zelfde) en daarna op het hoofd krabben. Met de multimeter kreeg ik op alle kabels zowel de juiste spanning als de juiste weerstand. En dan sta je effe te kijken op straat op die ene dag in augustus dat het met bakken uit de hemel valt.... In een opwelling heb ik het motortje van de achterruitsproeier van mijn liefjes auto gewisseld met het motortje van die van de voorruit en wat denk je, in een keer werkend. Blijkt achteraf dat twee motortjes (ruit en intensief reiniging) gelijktijdig zijn overleden (hoe groot is die kans) en dat het motortje van de koplampsproeiers het ook weer deed. Dat laatste kan toeval zijn maar ik vermoed dat deze zijn stroom betrekt van een van de andere motortjes en daarom ook geen zin meer had. Moet ik nog een keer checken.
2. De 518i touring van mijn liefje heeft een serieus probleem met de antenneontvangst t.b.v. de radio. Daar ben ik nog steeds mee aan het puzzelen. Ik weet dat de antenne een versterker heeft en waar deze gemonteerd is. Alle tourings die ik tot nu toe heb gehad hebben een antennekabel en een witte draad t.b.v. 12 volt voor de versterker. De 518 (medio '96) heeft echter een witte én een rode draad. En, in welke configuratie dan ook nagenoeg geen ontvangst. Ik heb nog niet echt tijd gehad om me er in te verdiepen maar als iemand tips heeft dan graag.
3. De check-control gaf aan dat het rechterachterlicht kapot was. Mooi die melding, zeker omdat een touring geen dubbele achterlichten per kant heeft. Lampje gewisseld voor een splinternieuwe (net gekocht) en nog steeds kapot. Dan ga je toch al snel denken aan printplaten (de E36 kwaal, en kostbaar). Ook hier alles doorgemeten (volts en ohms) en niets vreemds kunnen vinden. Ten einde raad nog maar een keer een nieuw lampje er in gedaan en oh wonder, het werkte weer. Sommige oplossingen zijn te simpel….
Oh ja. Nog het vermelden waard maar niet echt een storing (want verklaarbaar). Ik heb recentelijk interieurs gewisseld tussen de 518 en de 525. Het leder en elektrisch verstelbaar interieur van de 518 paste plug and play in de 525 maar is van een eerder bouwjaar (ongeveer '92 en eerder). Daarvan is de melding voor het bezet zijn van de passagiersstoel anders dan van de latere modellen (gordelslot i.p.v. zitting). Dat heeft als gevolg dat je airbaglampje op je dashboard een storing aangeeft (blijft enige minuten branden). Interieur weer terug gewisseld. Ik heb namelijk een dubbel schuifdak en daarmee te weinig hoofdruimte (bij mijn lengte van 1,89 m en elektrisch bediende stoelen waarvan de laagste stand ontoereikend is). Ook toen bleef dit lampje branden, heb ik moeten laten resetten.
Laatst gewijzigd door MV525i op 03 okt 2014, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
E39 528iA M52TU
525iAT Edition M50 (verkocht)
518iT Edition M43 (Verkocht)
E36 320i Exe M52 (Verkocht)
525iT Exe M50 (Verkocht)
520i M50 (Overleden)
E30 318i M40 (Verkocht)