E34Forum.nl

 #2321  door Frank87
 
Theo zou je met een pijl op die afbeelding kunnen aanwijzen waar ik precies de stappenmotor aantref? Ik wil deze preventief reinigen bij mijn V8. Na 20 jaar zit er wss gewoon vuil.
 #2322  door Alex Kroeze
 
Frank.

Als je de luchtinlaat volgt dan zie je de grote slang op het gasklephuis uitkomen en als je dan de kleine slang ernaast volgt kom je bij de stappenmotor uit.Even de grote grijze kap van de motor af en je ziet hem al zitten ;)

Alex
 #3190  door I///M-fan
 
Theo, of iemand anders,

Heb je nog wat meer tips over het schoonmaken van die twee dingen, doe je dat bijvoorbeeld met remmenreiniger?
En moet die stappenmotor ook nog uit elkaar gedraaid worden?

Ik ben binnenkort ook aan wat sleutelwerk toe en wil deze dingen graag schoonmaken.
Iedere tip waar ik op moet/kan letten is meegenomen!
 #3191  door I///M-fan
 
Frank87 schreef:Theo zou je met een pijl op die afbeelding kunnen aanwijzen waar ik precies de stappenmotor aantref? Ik wil deze preventief reinigen bij mijn V8. Na 20 jaar zit er wss gewoon vuil.
Dit is hem Frank:

Afbeelding
 #3194  door Theo
 
Bij een stappenmotor hoort het binnenwerk heen en weer te gaan als je hem (voorzichtig) wat heen en weer roteert. Als je hem dan inwendig soepel hoort 'kloenken' dan is hij mooi gangbaar.

Ik heb het gasklephuis en de stappenmotor gereinigd met remmenreiniger, maar ik heb her en der wel eens gelezen dat carburateurreiniger beter zou zijn. Remmenreiniger maakt alles echt gortdroog en daar zou de kneep zitten. Mijn idee is echter dat je in no-time tòch weer een olieneveltje eroverheen krijgt als je weer gaat rijden met het gereinigde spul, het zal wat mij betreft allemaal wel, schoon is schoon. karren met die handel.
 #3196  door I///M-fan
 
Okay, bedankt Theo, daar kan ik verder mee!

Mijn tante draait nu ook een beetje "unrund" zoals de Duitsers dat zo mooi noemen.
Dat kan veel oorzaken hebben en een daarvan is een lekkende kleppendeksel pakking, en daar heb ik er twee van..... :?
Onderdelen zijn onderweg, ik vervang dan meteen de bougies en controleer het inlaat traject.
Het schoonmaken van het gasklephuis en stappenmotor past mooi in dat rijtje.

Als nog iemand aanvullende tips heeft zoals die van Ivo dan verneem ik die graag!
Ik ga nu eens verder zoeken naar die belangrijke carter ontluchting.
 #3712  door I///M-fan
 
BMW fanaten, ik heb toch wat meer hulp nodig met die stappenmotor!

Ik dacht vandaag om dat ding eens schoon te maken met de goede resultaten van Theo in ogenschouw.
Maar.....Het enige wat ik daar aan kan doen is er iets inspuiten, is dat nu de truuk?
Remmenreiniger erin of carburateurreiniger en dan de motor laten draaien?

Theo: Ik zie geen mogelijkheid om iets te roteren zoals jij zei, of zie ik over het hoofd hoe ik dat motortje toch uit elkaar kan halen?
Ik zie overigens dat bij jou een zwarte ring over de inlaat vah het motortje zit, hoort dat zo of heb jij dat voor de schoonmaak werkzaamheden erover gadaan?
Bij mij zit daar niets onder de slang.

En ik zou graag van iemand vernemen of het normaal is dat het gasklephuis open staat wanneer de motor uit staat?
Overigens zat de kabel daarvan behoorlijk los onder de klep, die heb ik wat aangespannen.
Die was gelukkig "brand" schoon:

Afbeelding
 #3725  door ivo
 
I///M-fan schreef:En ik zou graag van iemand vernemen of het normaal is dat het gasklephuis open staat wanneer de motor uit staat?
Overigens zat de kabel daarvan behoorlijk los onder de klep, die heb ik wat aangespannen.
Die was gelukkig "brand" schoon
Dat is normaal, als je 'm contact zet dan gaat ie wat verder dicht maar sluit niet geheel. Dan start die in koude toestand beter.
 #3727  door Theo
 
I///M-fan schreef:BMW fanaten, ik heb toch wat meer hulp nodig met die stappenmotor!

Ik dacht vandaag om dat ding eens schoon te maken met de goede resultaten van Theo in ogenschouw.
Maar.....Het enige wat ik daar aan kan doen is er iets inspuiten, is dat nu de truuk?
Remmenreiniger erin of carburateurreiniger en dan de motor laten draaien?

Theo: Ik zie geen mogelijkheid om iets te roteren zoals jij zei, of zie ik over het hoofd hoe ik dat motortje toch uit elkaar kan halen?
Ik zie overigens dat bij jou een zwarte ring over de inlaat vah het motortje zit, hoort dat zo of heb jij dat voor de schoonmaak werkzaamheden erover gadaan?
Bij mij zit daar niets onder de slang.
Je denkt te moeilijk. Je moet hem even losmaken en lekker mee naar de werkbank nemen en dan schoonmaken. Als hij nog aan de motor zit werkt dat natuurlijk niet. En zeker niet erin gaan spuiten met remmenreiniger als je motor loopt, das niet de bedoeling.

Haal hem er maar van af en bekijk hem maar een van binnen, dan zie je dat er een rond zuigertje in roteert, net als de roterende inlaat van je Yamaha FS1 van vroeger 8-) Als er niks roteert, dan zit hij vastgekleefd en is er werk aan de winkel. Ik werk dan altijd het lekkerst met wat schilderspenseeltjes, lekker inspuiten met remmenreiniger en een beetje kwasten en vegen van binnen en met het houten achterkantje van het kwastje het plunjertje wat verdraaien, dan maak je in ieder geval geen krassen.

Geen idee of die zwarte ring alleen maar een kleurtje op het metaal was of ook met de afdichting te maken had. Maar ook daar niet te moeilijk over denken, de boel moet gewoon goed gasdicht zijn na montage.
 #3731  door I///M-fan
 
Bedankt voor de vlotte reacties E34 companen..... :!: Nu kan ik weer verder.
Ik ga ermee aan de slag komen week-end.