E34Forum.nl

 #2240  door Theo
 
De 530i loopt als een zonnetje, maar gaat in warme toestand 'galopperen'. Hij gaat dan zoeken naar het stationair toerental en doet dat door middel van gas geven en loslaten, de toerenteller gaat dan een tiental seconden op en neer tussen 500 en 1500 toeren. Zo gauw hij gesetteld is loopt hij weer keurig 500 toeren.

In het verleden heb ik dat verschillende keren meegemaakt bij M20 en M30 motoren maar nog niet bij een V8. Bij die ouwe meuk was het òf de brandstofdrukregelaar (tonnetje) op de injectorrail òf valse lucht in het inlaattraject.

Heeft iemand nog een tip waar ik bij een M60 als eerste naar moet kijken? Het moet een kleinigheid zijn, bij een koude start doet hij het niet.
 #2247  door Theo
 
Die ga ik sowieso schoonmaken, samen met het gasklephuis, daar knapt een motor altijd van op.

Maar ik doelde meer op een 'ervaringsdeskundige' met M60 motoren, wellicht ga ik beginnen met een zoektocht terwijl het wiel al lang is uitgevonden.
Zo van: 'kijk even naar dat of dat vacuümslangetje' die is altijd kapot.
 #2248  door Alex Kroeze
 
Theo.

Ik heb die 540IA al een paar jaar en nog niet 1 vacuümslang vervangen.Wat ik al wel gedaan heb is inderdaad het gasklephuis en de stappenmotor gereinigd de BDP sensor vervangen de brandstofpomp en een probleem gehad met een kortsluiting omdat de kabel van de dynamo kortsluiting maakte tegen een stalen leiding die er langs liep.Voor de rest is dit een "bulletproof" motor.

Alex
 #2252  door ivo
 
Bij koude motor loopt ie rijk en verhoogd stationair, met de problemen met warme motor zou ik als eerste stappenmotor schoonmaken. Gasklep reinigen kan ook geen kwaad. Beide oplossingen al door jou aangedragen.

Heb je ASC? Bekijk/vervang dan ook de slang van de slang van LMM naar stappenmotor, die is anders dan bij wagens zonder ASC.
Mijn ervaring is dat die vaak kapot is. Zelfde geldt voor de sensor van gasklephuis.
Nr 8 en nr 10.

http://de.2009.bmwfans.info/parts/catal ... _tube_asc/" onclick="window.open(this.href);return false;
 #2254  door Theo
 
ivo schreef:
Heb je ASC?
Zit er niet op Ivo.

Gasklephuis en stappenmotor dus maar eens aanpakken aankomende week.
 #2287  door Theo
 
Ik zeg: champagne voor iedereen!

Stappenmotor kleefde een beetje inwendig en zat niet 100% lekker in zijn rubbertje. Schoonmaken en correct monteren et voila, als een zonnetje. Top.

Wat zit dat ding in vergelijking met een M50 trouwens op een superplek zeg:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Theo op 29 sep 2014, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 #2288  door ivo
 
Mooi zo, dat zijn de makkelijke oplossingen met max. resultaat!