E34Forum.nl

 #2127  door Coach
 
Ik heb dus een 520i uit 1989 gekocht en daarvan werken de km-teller en de dagteller niet. Wel leuk dat ie op deze km-stand blijft staan, maar ik wil het toch wel opgelost hebben. Iemand een idee waar we moeten beginnen met zoeken?
Verder zitten er geen mistlampen in. Nu weet ik dat tot bepaalde bouwjaren er wel een volledige kabelboom in de auto's zat. Weet iemand of dat ook voor 1989 geldt?
 #2129  door easy rider
 
Ik zou de sensor in het cardan vervangen, misschien maakt de stekker op de sensor ook geen goed contact. Uitlezen geeft vaak de oplossing. Uitlezen is trouwens al gelijk een goed idee als je een verse E34 hebt gekocht, kan je meteen zien of er nog andere zaken zijn waar je rekening mee moet houden.

Ik dacht dat men na 93 was gaan bezuinigen op de kabelboom dus dan zou bij jou alles bedraad moeten liggen.
 #2130  door easy rider
 
Correctie: Als je snelheidsmeter wel werkt ligt het niet aan de sensor in het cardan of de bedrading er van.
 #2131  door Speedy
 
De kabelboom zou dan ergens opgebonden moeten zijn in de buurt van de bumper. Wat betreft je km treller is dit het enigste dat niet werkt?
Er staat mij iets bij dat sommig teller bakken bij een bepaalde stand stopte met tellen. En anders moet je eens kijken naar je codeerstekker.

Kan de wagen evt uitlezen voor je.
 #2132  door Cees
 
voor alle duidelijkheid
het betreft hier de analoge teller
ik heb geen idee hoe deze analoge teller werkt maar misschien nog wel met een teller kabel ???


wel jammer dat dit waarschijnlijk ook je mooie tellerstand vergalt :?
 #2133  door Theo
 
De eerste digitale tellers stopten bij 296.000 of zo, dat verhaal zal bij een analoge niet opgaan vermoed ik.

Ik denk dat je tellerbak gewoon defect is en je op zoek moet naar een andere, een codeerstekker gaat nooit stuk en zo'n ouderwetse rondjes draaiende tellerkabel zit er ook echt niet op, dat is uit het jaar kruik, een E28 heeft dat niet eens.

Ik denk wel dat je met je analoge tellerbak een soort exclusief onderdeel in handen hebt, een vervanger vinden kon nog wel eens een lastige opgave worden.
 #2134  door Theo
 
Coach schreef: Verder zitten er geen mistlampen in. Nu weet ik dat tot bepaalde bouwjaren er wel een volledige kabelboom in de auto's zat. Weet iemand of dat ook voor 1989 geldt?
Die stekkers moet je gewoon hebben, volgens mij is de mistlampbedrading nooit wegbezuinigd uit de kabelboom. Vaak moet de voorbumper er even van af om ze op te zoeken, die stekkers kunnen verdomd goed verstopt zitten.
 #2137  door epmans
 
yup kmstand stopt bij 299960 volgens mij, deze dus iets eerder :-)
laatst was hier iemand met hetzelfde euvel. die heeft een andere tellerbak van een 520 gevonden en probleem was opgelost. zoek er ff naar in gevraagd oid.

bedrading heb je zo gevonden hoor, lampen met houders er op schroeven, lichtschakelaar vervangen (mit NSW) en de mistlampschakelaar plaatsen.
 #2139  door Bart Jansema
 
Theo schreef:De eerste digitale tellers stopten bij 296.000 of zo, dat verhaal zal bij een analoge niet opgaan vermoed ik.

Ik denk dat je tellerbak gewoon defect is en je op zoek moet naar een andere, een codeerstekker gaat nooit stuk en zo'n ouderwetse rondjes draaiende tellerkabel zit er ook echt niet op, dat is uit het jaar kruik, een E28 heeft dat niet eens.

Ik denk wel dat je met je analoge tellerbak een soort exclusief onderdeel in handen hebt, een vervanger vinden kon nog wel eens een lastige opgave worden.
Wat betreft de ronddraaiende kabel heb je gelijk maar van de codeerstekker niet juist van het analoge type gaat nogal eens vaak de codeer stecker kapot alleen heeft dit invloed op de verbruiksmeter, toerenteller en brandstof of temp meter! Maar zoals ik het lees is het hier niet de codeerstecker wat betreft een analoge bak die zijn wel te vinden. Als ik me niet vergis staat ebay er vol mee en anders BMW cars en parts in Delfzijl even bellen die hebben ze denk ik ook wel.
 #2142  door Theo
 
Bart Jansema schreef: maar van de codeerstekker niet juist van het analoge type gaat nogal eens vaak de codeer stecker kapot alleen heeft dit invloed op de verbruiksmeter, toerenteller en brandstof of temp meter!
Weer wat geleerd, was meer een veronderstelling van me. Zo'n codeerstekker leek me een dood stukje techniek waar niks mis mee kan, maar dat zit dus anders.