E34Forum.nl

 #2026  door Bmtastic
 
Zoals sommigen al wel opgevangen hebben , ben ik weldra de nieuwe eigenaar van Cees
z'n oorspronkelijke 5-bak .
Heb nogal een druk bezet leven . Dus het zal ff plannen worden wanneer ik deze kan inbouwen
in mijn e34 M5 , daar deze dringend aan vervanging toe is .
Graag had ik dus pointers gehad van een van jullie GOEROES hier op het forum .
Zo dat ik goed voorbereid ben op het ,...
stappenplan .

Zijn er zaken bij die ik BEST verplicht ben om te vervangen ?

O-Ringen ...
Pakking ...
Onderdelen ...


Speciale gereedschappen nodig ?

Groeten
Steve
 #2028  door Frank87
 
Pak meteen je hardyschijf en tussenaslager mee. Hoef je daarna nooit meer terug daarvoor

Pak sowieso de ophangrubbertjes van de bak.

Dit is eigenlijk ook het moment voor een koppelingsswitch. Sterker nog, als je ooit een lichter vliegwiel o.i.d. wilde hebben, nu is het moment.
 #2032  door ivo
 
Vervang ook je achterste krukaskeerring. Nu kun je erbij.

Lichter vliegwiel kan wel maar zorgt ervoor dat de driveability wel minder wordt, de 3.6 heeft sowieso al een licht(er) enkel vliegwiel tov het dubbelmassa vliegwiel zoals in de 3.8. Ik vind het persoonlijk helemaal niks.
 #2040  door Theo
 
Ik zou op geen enkele dagelijkse auto een lichter vliegwiel willen, wellicht op een racer of drifter, verders niks.

Niet dat ik ervaring mee heb, maar voor zover ik het beredeneer slaat een motor veel makkelijker af bij het wegrijden met zo'n vliegwiel-light, daar hou ik niet van. Dat nauwkeurige gepiel met de koppeling lijkt me oervervelend op den duur.
 #2044  door Bmtastic
 
Frank87 schreef:Dit is eigenlijk ook het moment voor een koppelingsswitch. Sterker nog, als je ooit een lichter vliegwiel o.i.d. wilde hebben, nu is het moment.
DOEN

Hardyschijf
Tussenaslager
Krukaskering (versnellingsbak zijde)
Ophanging rubbers versnellingsbak


IN BERAAD

Hydrauliek koppeling ( Slave/MASTER cylinder )

NIET

Complete koppeling (SACHS)
:arrow: Deze werd 5000 km geleden reeds vervangen.
Ook werd toen het lichtgewicht vliegwiel (RD) vervangen door een originele ... REDEN : Zoals hierboven reeds beschreven.


Tot zover vreselijk bedankt voor de input !
Als er nog dingen moesten zijn ....


groeten Steve
 #2045  door ivo
 
De koppelingscilinder zorgt ook nog wel eens voor problemen is mijn ervaring, zeker als je weinig rijdt.
Daarentegen kun je die redelijk makkelijk vervangen dus ik zou die niet preventief vervangen.

Zie de ETK, er zijn ook reparatiesetjes voor te koop (al vraag ik me af of die nog leverbaar zijn).
Ik heb zelf toen een nieuwe geplaatst maar wellicht het overwegen waard om ipv een nieuwe deze set te halen.

http://de.2009.bmwfans.info/parts/catal ... h_control/" onclick="window.open(this.href);return false;
 #2052  door raymondw
 
Mee eens met Ivo. Als het mijn auto zou zijn, zou ik alle keerkringen meenemen die bereikbaar zijn.

1: priseas- keerkring (ingaande als versnellingsbak)
2: schakelas keerkring (achterzijde boven)
3: staartstuk keerkring (achterzijde onder)

4: krukas keerkring
5: pilotlager ( in krukas )
6: ontluchting bak (bovenzijde) controleren.

N.b: gebruik vloeibare pakking bij montage huls over prise-als

7: nieuwe koppelingset
8: nieuwe stop en borgveer voor druklager hevel

9: gever en nemer kunnen altijd nog.

Tip: bestel nieuwe bouten (11st). De oude hebben een te kleine kop.
 #2058  door martijn76
 
Helaas zijn diverse bak-bouten alleen per 50 en zelfs per 100 te bestellen bij BMW (á 2-4 euro...)
 #4008  door Danny///M5
 
Wat ook niet verkeerd is,het schakel mechanisme vernieuwen,dus geen speling meer op de pook
Als deze in een versnelling staat.
Was ik des tijd bij mij vergeten met het vervangen van mn koppellingsset.
Nu kan je er nog bij.