Als een uitlaat de juiste tegendruk levert, zal er in het uitlaatsysteem een onderdruk bestaan t.o.v. de druk in de cylinder na de arbeidsslag. De uitlaatklep wordt dan geopend waarna het uitlaatgas ook echt er uit wil vanwege de onderdruk.
Omdat je de uitlaatgassen optimaal hebt kunnen afvoeren, zal daarna een onderdruk in de cylinderkamer ontstaan t.o.v. het inlaattraject. Het nieuwe mengsel "wil" dan ook snel die cylinder weer in als de inlaatklep open gaat.
In de motorfietsenwereld heb je ook nog klep overlap. Dan gaat de inlaatklep al open terwijl de uitlaatklep nog net niet dicht zit. Ook dat heeft te maken met het optimaal benutten van drukverschillen om gassen er in en er uit te dwingen.
Het kan zo zijn dat dit bij een 2-takt belangrijker is of bij hoge toeren (10.000+) belangrijker wordt maar ik ben er van overtuigd dat je goed moet nadenken hoe je je in- en uitlaattraject laat lopen. Je kunt niet zomaar hele andere objecten monteren en rekenen op bepaalde winsten. Alpina levert niet zomaar een BMW blok maar pakt het grondig aan. Inlaat, nokkenassen, cylinderinhoud, uitlaat, het is allemaal anders en op elkaar afgesteld.