E34Forum.nl

 #1985  door Philippe6
 
Heeft iemand ervaring met een (alpina/hartge/...) spaghetti uitlaaspruitstuk op een M30B35 motor?

Vermogenwinst?
Mooier motorgeluid?

Ik ben aan het overwegen er een te zoeken/monteren..

Passen de spaghetti uitlaatspruitstuken zo op de standaard uitlaat?
En passen deze van een E28 535i ook op een E34?
 #1986  door Frank87
 
De theorie werkt als volgt:
- Bij een normaal spruitstuk botsen de uitlaatgassen op elkaar waardoor de afvoer sub-optimaal is
- Bij een spaghetti spruitstuk glijden de uitlaatgassen langs elkaar naar de gemeenschappelijke uitlaatbuis waardoor de afvoer wordt geoptimaliseerd

Echter, de uitlaat moet ook een bepaalde tegendruk geven. Als je nu een spaghetti spruitstuk op een normale uitlaat schroeft, is het mogelijk dat de vermogenswinst nihil is doordat de tegendruk negatief veranderd.

Als je dit goed aan wilt pakken, moet je meteen de hele uitlaat op maat laten maken door een specialist zoals EPS en dat op basis van dat spaghetti spruitstuk.
 #1998  door ivo
 
Vermogenswinst pak je wel met een spaghetti, vooral in het middengebied. En mijn ervaring is dat de motor beter oppakt.
Wil je het echt goed doen dan moet je inderdaad ook de rest van het uitlaatsysteem aanpakken, bijv. zoals Alpina dat gedaan heeft met dubbele metaalkat's en een midden- en einddemper met grotere diameter.
Het geluid zal iets zwaarder worden maar verwacht daarvan geen spectaculaire veranderingen.

Van de E28 past wel op de M30 in de E34 alleen kom je beetje slecht uit met de pijpen en verloop naar het tussenstuk/kat.
Dus makkelijkste is passende E34 spaghetti zoeken.
 #2001  door Theo
 
Philippe6 schreef: En passen deze van een E28 535i ook op een E34?
Een spaghetti past nooit zomaar, er moet altijd gezaagd en gelast worden. Tenzij je een spruitstuk koopt wat al op een auto heeft gezeten en door iemand anders al pas is gemaakt.

Verhaal van Frank met tegendruk en zo geloof ik niet in.
 #2012  door Bart Jansema
 
Theo schreef:
Philippe6 schreef: En passen deze van een E28 535i ook op een E34?
Een spaghetti past nooit zomaar, er moet altijd gezaagd en gelast worden. Tenzij je een spruitstuk koopt wat al op een auto heeft gezeten en door iemand anders al pas is gemaakt.

Verhaal van Frank met tegendruk en zo geloof ik niet in.
Volgens mij is dat meer met 2 tact
 #2020  door Frank87
 
Als een uitlaat de juiste tegendruk levert, zal er in het uitlaatsysteem een onderdruk bestaan t.o.v. de druk in de cylinder na de arbeidsslag. De uitlaatklep wordt dan geopend waarna het uitlaatgas ook echt er uit wil vanwege de onderdruk.
Omdat je de uitlaatgassen optimaal hebt kunnen afvoeren, zal daarna een onderdruk in de cylinderkamer ontstaan t.o.v. het inlaattraject. Het nieuwe mengsel "wil" dan ook snel die cylinder weer in als de inlaatklep open gaat.

In de motorfietsenwereld heb je ook nog klep overlap. Dan gaat de inlaatklep al open terwijl de uitlaatklep nog net niet dicht zit. Ook dat heeft te maken met het optimaal benutten van drukverschillen om gassen er in en er uit te dwingen.

Het kan zo zijn dat dit bij een 2-takt belangrijker is of bij hoge toeren (10.000+) belangrijker wordt maar ik ben er van overtuigd dat je goed moet nadenken hoe je je in- en uitlaattraject laat lopen. Je kunt niet zomaar hele andere objecten monteren en rekenen op bepaalde winsten. Alpina levert niet zomaar een BMW blok maar pakt het grondig aan. Inlaat, nokkenassen, cylinderinhoud, uitlaat, het is allemaal anders en op elkaar afgesteld.
 #2021  door ivo
 
Klepoverlap wordt ook al jaren gebruikt bij diverse fabrikanten, ook als het niet hoogbelaste motorfietsen zijn.
Maar ik ben het eens dat wel een combinatie gebruikt moet worden die op elkaar aangepast is wil je optimaal profijt ervan hebben.