E34Forum.nl

Hier vindt u onze huisregels en mededelingen.
 #28805  door easy rider
 
Bo652 schreef: 25 mar 2024, 11:44 Kan iemand misschien aangeven wat er gedaan moet worden om dit te behouden als forum?
En ook niet onbelangrijk, wat de kosten zijn.
Misschien heb ik dan wel belangstelling om dit over te nemen.
Wat je nodig hebt is een provider die de site kan hosten. Daar ben je afhankelijk van het abonnement iets van een tientje per maand kwijt.

De forum software is gratis. Ons forum draait op PHPBB www.phpbb.com. Je moet wel steeds nieuwe updates instaleren om te zorgen dat je database niet gehackt wordt en zo, dat doe je 1 A 2 maal per jaar. Alle providers doen ook software updates zodat je ook met je forum software daarin mee moet. ook zal je updates van plug-ins kunnen installeren. Een plug-in is bijvoorbeeld een chat gedeelte of een speciaal taal pakket of hoe het forum er uit ziet, de layout zeg maar.

Dan moet je natuurlijk ook nog gaan modereren ofwel zorgen dat alles leuk blijft op het forum. Bij een druk bezocht forum kan je dat een hoop tijd gaan kosten.

Houd er ook rekening mee dat als je een goedkope provider hebt gevonden dat zij langzaam jaarlijks de prijzen gaan opschroeven zodat je uiteindelijk voor behoorlijk wat kosten kan komen te staan, eigenlijk ook wat ons met Vevida overkomen is, eerst goedkoop daarna duur maar ja, zo gaat dat nou eenmaal in providerland. Wil je de kosten accepteren dan is er niks aan de hand. Wil je goedkoper gaan dan moet je het forum verhuizen en hopen dat alles daarna nog werkt.

Ik schets hier even voor jullie een negatief beeld maar ik wil niet dat iemand enthousiast begint en dan als het even moeilijk wordt de stekker er uit trekt. het valt of staat ook wel bij het hebben van een ICTer zoals Xatox die de zaak technisch op orde houd natuurlijk. Natuurlijk krijg je vanwege je abonnement ook veel ondersteuning van je provider maar iemand als Xatox is eigenlijk wel onmisbaar bij het goed laten draaien van een forum.

En misschien zijn er hier wel mensen die verstand hebben van HTML, CSS en PHP die een handje kunnen helpen, je weet maar nooit. Ik vind het zelf ook zeer jammer dat we de beslissing hebben moeten nemen te stoppen maar dat neemt niet weg dat we anderen een beetje op weg kunnen helpen met een doorstart.
 #28806  door MV525i
 
Zo maar even een idee:
Net als ik hebben heel wat leden van dit forum de overstap gemaakt naar de E39 of nog iets nieuwer.
Is het niet een idee om dit forum nadrukkelijk wat breder te trekken? Dus E34,E39,E60 forum o.i.d.

Ik ben zelf lid van een Volvo forum waar dit ook zo werkt. https://www.volvov70forum.com/index.php
Officieel heet dit het V70 forum maar betrekt ook andere modellen erbij met vergelijkbare techniek.
 #28807  door Gert
 
Prima idee, maar het gaat er even om of er mensen zijn die het over willen/kunnen nemen.
Kijk, de kosten, dat tientje in de maand is het probleem niet. Het bijhouden moet iemand doen.
 #28808  door MV525i
 
Correct.
Maar het ging er mij meer om dat je beter eerst ervoor kan zorgen dat het forum weer gaat leven.
Mensen zoeken om aan een (bijna) dood paard te trekken is m.i. niet heel erg productief.

Gr. Marco
 #28809  door xatox
 
MV525i schreef: 08 apr 2024, 14:58 Zo maar even een idee:
Net als ik hebben heel wat leden van dit forum de overstap gemaakt naar de E39 of nog iets nieuwer.
Is het niet een idee om dit forum nadrukkelijk wat breder te trekken? Dus E34,E39,E60 forum o.i.d.

Ik ben zelf lid van een Volvo forum waar dit ook zo werkt. https://www.volvov70forum.com/index.php
Officieel heet dit het V70 forum maar betrekt ook andere modellen erbij met vergelijkbare techniek.
viewforum.php?f=47