E34Forum.nl

 #28613  door Ruud
 
Hallo allemaal.

Ik heb al een tijdje wat vreemde elektrische problemen die ik allemaal niet zo goed kan duiden.

- het motortje van de koplamp verstelling rechts blijft (loos) draaien als de verlichting aan staat,

- de (originele) versterker leid een eigen leven. Met hitte doet deze het niet, tegenwoordig ook niet met kou. Maar kan ook zomaar eens beginnen te spelen. Laatst merkte ik verschil toen ik met contact aan, motor uit, lampen aan muziek luisterde. Met het aan/uit zetten van de verlichting veranderde de muziek ook, alsof de versterker het beter ging doen met de lampen uit.

- diverse kleppen in het dashboard hoor ik wel een klapperen/draaien/tikken.

- vanmorgen ging de aanjager zachter lopen toen de de motor stationair liep. Bij het optrekken ging de aanjager weer harder lopen.

- ik krijg regelmatig meldingen dat kenteken- of achterlichten het niet doen. Maar bijna altijd pas als ik al een tijdje aan het rijden ben. Dus niet bij het aanzetten van de verlichting (wat ik zou verwachten).

- de laatste tijd loopt de motor bij koude start erg rommelig en laag in de toeren (500 max), dit blijft zo tot de motor warm is daarna is er niks meer te merken. Dit was afgelopen winter ook zo en van de zomer heeft de auto het prima gedaan naar Italie (242km/u op de gps). Nou wilde ik gisteren even kijken of ik iets kon zien onder de kap (marterschade oid), dus de motor gestart, liep slecht, motorkap open gemaakt en toen begon de motor ineens verhoogd stationair te lopen! En dan dus ook mooi strak.

Nou begin ik me dus een beetje af te vragen of dat dat allemaal los op zichzelf staande problemen zijn, of dat er dingen met elkaar in verband gebracht kunnen worden? Is een E34 soms gevoelig voor massa problemen of andere elektrische issues die een (of meerdere) problemen kunnen verklaren?

Ik ben benieuwd of iemand me een beetje op weg kan helpen!

En omdat het zo'n mooie motor is plaats ik er ook maar even een foto van ;)
IMG_20220326_143100.jpg
MVG, Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28614  door Gert
 
Zo, dat zijn wel een hele boel dingen tegelijk. Het lijkt inderdaad op (onder andere) een massa probleem. Bij de motor op te lossen door zelf even een goede massa te leggen.

Verder bespeur ik wat storingen die vaker voorkomen bij draadbreuken in de kofferklep, maar aangezien jij een touring hebt? Geen idee! Breken hier de draden ook van bij het scharnierpunt? Je kunt altijd eens een blik werpen.
 #28617  door epmans
 
ja hoor ook bij touring is het schering en inslag met de kabelbomen in de scharnieren.

die elektrische koplampverstelling is ook een pain in the ass. velen halen dat er heel snel uit omdat het storingen geeft op andere functies. trek de stekkers aan beide kanten eens los en check dan of het lijstje al korter wordt.

het toerental, tsja dat is echt gokken. probeer eens een andere luchtmassameter.

trouwens voor allerhande rare elektrische storingen kan je ook eens de hoofdzekering vervangen. die kost nieuw nog geen euro. op het oog is er vaak niets aan te zien maar gezien de prijs wellicht gewoon eens meenemen.
 #28618  door Ruud
 
Ik heb van het weekend de auto even snel bekeken omdat ik toch de thermostaat moest vervangen. Ik heb de stappenmotor even gedemonteerd en schoongemaakt. Voor m'n gevoel loopt deze nu iets soepeler, maar misschien zit dst tussen mn oren.
Er lijkt nergens marterschade te zijn, dat was al een behoorlijke opluchting.
Het enige wat me op viel was de massakabel, daar zat een vreemde knik in. Gelukkig had ik nog een stukje 50mm2 kabel met de goede ogen liggen dus die heb ik er maar even tussen gezet. Er zal niks mis zijn geweest met de oude kabel, maar zo weet ik het iig zeker ;)

Als ik van het voorjaar tijd heb ga ik de kabels van de achterklep sowieso nog eens controleren, vervangen of repareren maar ze zagen er allemaal goed uit toen ik de auto kocht.

De stekkers van de koplamp verstelling ga ik morgen zeker even los halen, dat kan ook absoluut geen kwaad.

Waar zit de hoofdzekering? Heeft iemand daar een foto van?

Mvg, Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28619  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Ruud,. Ook gebroken kabels bij de achterklep gehad. Heb van een sloper een complete set tot vlak bij de dikke kabelboom bij het rechter achterlicht (nooit aangesloten, auto eerder weggegaan). Als je er wat mee zou kunnen, laat het me weten. groeten, Danny
 #28630  door epmans
 
hoofdzekering zit in de buurt van de accu in een zwart dingetje.
 #28635  door Ruud
 
Ik heb nu een tijdje rondgereden met de stekkers van de koplampverstelling er af. Van de week naar Zandvoort heen en weer geweest en ik hen geen enkele melding gehad mbt de verlichting achter. Dat heeft dus zeker geholpen!
@Danny: bedankt voor het aanbod, ik zal het sowieso even in m'n achterhoofd houden!

@Ep: ik zal binnenkort eens tijd maken om die zekering te zoeken, misschien is daar ook iets aan te zien.

Nu ik het zo zeg... de hele rit naar Zandvoort heeft de radio het ook de hele tijd goed gedaan...

Mvg Ruud
 #28656  door epmans
 
heb je die hoofdzekering nu al gevonden?

haal de zitting van de bank er uit. kijk in de ruimte bij de accu, daar zit een zwart kunststof houder tussen de plusdraad. daar vind je m.