E34Forum.nl

 #28557  door Machiel
 
De condensor van mijn airco is lek. Het systeem is nu helemaal leeg, dus ik ben van plan om sowieso een nieuw filter/droger te monteren. En een nieuwe condensor, uiteraard.

Maar misschien is dit ook een moment om de compressor te laten reviseren of zelfs te vervangen door een nieuwe. Hij werkt nog, maar na 28 jaar zou deze normaal gesproken toch richting einde levensduur moeten zijn.

Wat zouden jullie doen? Lekker laten zitten tot die echt kaduuk is, laten reviseren of preventief een nieuwe plaatsen?

Edit: reviseren blijkt niet mogelijk. Er zit een origineel vervangende after market compressor in waarvoor geen onderdelen meer te krijgen zijn. Dus die optie valt af.

Wat een prijsverschillen trouwens tussen de verschillende merken condensors! Zijn er echt goede of echt slechte merken?
 #28561  door Machiel
 
Hoi Danny,

Het zijn er maar liefst 18 als ik op Autodoc kijk. Autodoc zelf zegt dat de volgende merken het beste zijn: RIDEX, VALEO, STARK, ABAKUS, NISSENS.

Zelf heb ik er inmiddels een besteld via aircontrol.nl. Ik heb goede ervaringen met dit bedrijf en vertrouw erop dat zij goede spullen leveren.

Inmiddels heb ik de oude condensor eruit gekregen. Er staan op dit forum super goede tips in onder andere dit topic:

https://e34forum.nl/forum/viewtopic.php ... nsor#p8787

Wat mij het meeste moeite kostte was de condensor schuin eruit te krijgen. De elektrische ventilator komt dan al gauw klem te zitten tegen de oliekoeler. De kvs radiateur kun je los klippen en iets naar achter duwen, maar het was allemaal zeer krapjes. Later bedacht ik dat je het beugeltje waar de oliekoeler aanhangt ook los kunt maken.

Liever nog had ik eerst de ventilator eraf gehaald, maar een van die drie boutjes waarmee die op de condensor bevestigd is was vastgeroest. Ik denk dat ik daar de ijzerzaag op los moet laten.

Nog liever had ik die bodemplaat waarop de condensor steunt eraf gehaald, maar die leek bij mij vastgelast. Hoort dat ook zo?

Een ander optie is om meteen ook de elektrische ventilator te vernieuwen. Weet iemand hoe lang deze normaal gesproken meegaan? Ik heb bij mijn oude al een keer het weerstandje moeten vervangen.
Laatst gewijzigd door Machiel op 21 mei 2024, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 #28567  door Machiel
 
Inmiddels heb ik de nieuwe condensor erin gezet. Wat heel erg hielp was de beugel van die oliekoeler even los te maken en de auto een stukje omhoog te krikken. Daarmee was het eigenlijk een fluitje van een cent.
 #28825  door Machiel
 
Inmiddels anderhalf jaar geleden dat ik mijn condensor en filter/droger vervangen heb. Helaas koelt de AC inmiddels nauwelijks meer. Ik zie het koelmiddel ook schuimen bij dat kijkgaatje. Geen goed teken volgens mij.

Wat is jullie ervaring met bijvullen airco? Hoe vaak is redelijk bij een inmiddels dertig jaar oude wagen?
 #28826  door Gert
 
Geen idee, als ze niet meer koelt laat ik haar bijvullen. Ik hou het verder niet bij.
 #28827  door Theo
 
Ik rij tegenwoordig een 25 jaar oude Audi en die heb ik pas geleden voor het eerst bij laten vullen. Bij de huidige aircovulmachines wordt het systeem eerst helemaal leeggezogen en kun je exact zien hoeveel koudemiddel er nog in zat. Bij mijn auto hoort er 900 gram in en er zat nog iets meer dan 200 in, hij koelde dan ook nog maar matig.

Bij mijn E34 had ik dezelfde ervaring, een goed dicht systeem kan zeker een jaar of 5 à 6 draaien voor hij weer bijgevuld hoeft te worden. 10% verlies per jaar is gewoon een prima score.

In jouw geval ben je dus 50 of meer procent kwijt in anderhalf jaar tijd, dat is teveel, maar wel weer zo weinig dat het een hele opgave wordt om dat lek te vinden. Dat gaat vrijwel zeker niet lukken. Bij het vinden van een lek zetten ze normaal gesproken het systeem een uurtje onder druk en kijken ze of er drukverschil is en gaan ze aansluitend zoeken met een lampje (indien er fluor is toegevoegd uiteraard). Maar bij een minimaal lekje is dat een kansloze missie.

Ik zou het systeem gewoon weer laten vullen en er weer een zomertje van genieten.
 #28833  door Machiel
 
Vandaag bij de garage langs geweest. Die garage heeft inderdaad zo'n modern apparaat waarin zelfs, na enig zoeken, de E34, gewoon in het voorgeprogrammeerde systeem zat.

Er kwam in eerste instantie zo'n 500 gram uit. Dat zou betekenen dat ik bijna 1000 gram ben kwijt geraakt in anderhalf jaar tijd. Dat is eerder een verlies van 10% per maand! :oops: Vervolgens doet dat apparaat een vacuümtest van drie minuten en dat ging goed. Daarna houdt het apparaat hem nog eens 20 minuten lang vacuüm om hem helemaal leeg te laten 'koken'. Aan het einde van die 20 minuten voelde ik echter dat de filter/droger rechtsonder de bumper nog ijs- en ijskoud was.

Het apparaat gaat echter gewoon door met zijn programma. Hij pompt er dan wat koelmiddel in en kijkt vervolgens wat er met de druk in het systeem gebeurt. Daar gaf die een foutmelding. Op licht aandringen van mij in mijn beste Spaans hebben we hem toen nog eens 20 minuten op vacuüm gezet. Aan het einde van deze 20 minuten was het filter nog steeds koud, maar veel minder als bij de eerste keer. En zowaar, bij de tweede poging van de test met het koelmiddel slaagde die met vlag en wimpel!

Dus ja, geen grote lekkage blijkbaar, maar ergens moet er inderdaad toch een lekje in zitten. Afwachten dus hoe lang het goed blijft gaan, maar voorlopig hebben we weer aangename temperaturen.