E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #28695  door Theo
 
P.K. schreef: 26 jun 2023, 19:00
Vorige week trouwens ook alvast een upgrade gescoord voor de touring: 16 inch Style 5 'BBS' velgen van een E39.
Je doet jezelf een groot plezier door er dure aluminium centreerringen voor te kopen. Plastic kan ook maar alu is echt lekkerder.
 #28717  door P.K.
 
Theo schreef:
P.K. schreef: 26 jun 2023, 19:00
Vorige week trouwens ook alvast een upgrade gescoord voor de touring: 16 inch Style 5 'BBS' velgen van een E39.
Je doet jezelf een groot plezier door er dure aluminium centreerringen voor te kopen. Plastic kan ook maar alu is echt lekkerder.
Klopt, al ervaring mee :lol:

Weer een redelijke update.
Sinds vorige post de auto opgehaald, eindelijk weer in eigen beheer. Wel zo prettig.

Waar mijn BMW's zich het meest prettig voelen, op de brug..
IMG_20230702_212822.jpg
Los spatbord + replica spatbord afgegeven aan een plaatwerker zodat de onderkantjes overgezet kunnen worden.
Replica spatbord paste natuurlijk voor geen meter. Moet je echt mazzel mee hebben.
IMG_20230628_174131.jpg
Oude uitlaat eronder weg gehaald voor de nieuwe delen. Na 29 jaar en 460.000km aan ervaring brak natuurlijk bijna ieder boutje af. Heel weekend staan boren en flexen :roll:

Maar dan heb je ook wat
IMG_20230703_215153.jpg
IMG_20230703_220830.jpg
Kreeg de uitlaat aan de bestuurderskant er erg lastig op. Heb je met dat imitatiespul. Met wat gepast geweld toch op een of andere manier passend kunnen krijgen. Het gedeelte wat makkelijk ging heeft juist ergens nog een lekje zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28718  door P.K.
 
Dorpel laswerk afgeslepen en in de plamuur gezet zodat het enigzins netjes is. Kan beter maar daar heb ik nu het geduld niet voor.
Gladgeschuurd , in de anti steenslag en zwart gespoten.
IMG_20230710_143712.jpg
Touring combo 8-)
IMG_20230710_211350.jpg
Oh ja ook nog de hydraulische bollen besteld voor de niveau regeling. Was nergens meer te krijgen dus dan maar via de dealer, echter zijn ze daar nu ook in back-order...

Dan maar verder met andere technische zaken. De motor. Deze loopt sinds aanschaf van de auto totdat de motor een beetje op temperatuur is op 7 cilinders. Ding lekte ook als een zeef door de kleppendekselpakkingen, deze waren dan ook gerecycled met hulp van vloeibare pakking. Iets waar ik een hekel aan heb.

Zodoende maar de pakkingen en ook meteen de bougies vervangen

Op een vieze kleppendeksel na zag de motor er van binnen nog top uit.
IMG_20230711_213838.jpg
Tja..
IMG_20230711_215352.jpg
Alles schoongemaakt uiteraard.

Ook nog ontdekt dat 1 bobine los zat. Had even een eureka momentje maar na deze weer juist te monteren merkte ik geen verschil. Das ook bijzonder. Alle bobines nog getest met lopende motor, bij elke bobine los gekoppeld merk ik verschil in de loop van de motor.

Vervolgens stekker van de LMM los gehaald en opeens loopt hij stukken beter. Nog niet perfect uiteraard.

Daarom maar een andere geteste lmm gehaald voor een 3.0 M60 en die geïnstalleerd. Wederom geen verschil. Nog steeds beter met stekker los.
IMG_20230716_161516.jpg
Hele motor zowat ondergespoten met remmenreiniger op zoek naar een vacuumlek maar niks kunnen vinden.

Nu werd mij getipt de carterventilatie te checken. Schijnbaar wil het membraam achterop de luchtinlaat het wel eens begeven wat ook kan zorgen voor een slechte loop van de motor. Als iemand daar meer over weet dan hoor ik het graag.

Houd mij iig lekker bezig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28719  door Theo
 
P.K. schreef: 18 jul 2023, 22:47
IMG_20230711_213838.jpg
Lekker hoor die dubbele kettingen, dat is precies het verschil tussen de betrouwbaarheid van een M60 en de ellende van een M62.
 #28720  door Gert
 
Vervelende dingen dit. Ik ken dat, ook ooit een 530 V8 gehad.

Maar goed, gezien je ervaring met de bobines zit het probleem niet in de ontsteking. De LMM ook niet dan blijft alleen de brandstof over. Meer is het namelijk niet. Brandstof, lucht en een vonk.
Misschien is het inderdaad die carterventilatie anders blijven de injectoren over.

Als het hier allemaal niet in te vinden is, dan zou je verder moeten zoeken in het mechanische. Dat betekent compressie meten en kijken of alle 8 cilinders gelijke (voldoende) compressie hebben.
 #28721  door P.K.
 
Inmiddels als wat verder gekeken en het is nu in ieder geval duidelijk dat het membraam van de carterventilatie goed stuk is. Motor trekt enorm vacuum wat goed te merken is als je de oliedop los wil halen. Moet je kracht voor zetten en dat is normaal gesproken niet nodig.

Met hulp van deze link: http://www.meeknet.co.uk/e32/PCV/Index.htm geprobeerd de 'PCV' achterop de inlaat te demonteren. Helaas is 1 van de 7 boutjes dol gedraaid en moet nu de hele lucht inlaat eraf. Probleem van dit onderdeel is dat het ten eerste vast zit met 7 'ribe' bouten. Dat is een soort torx maar dan net even anders. Moet je eigenlijk een speciaal bitje voor gebruiken maar vaak lukt het met een Torx 30 ook wel. Daarnaast zit 1 bout (die nu kapot gedraaid is) onderop waar ook een aluminium koelbuis loopt. Krijg je dus moeilijk een bitje met ratel op. Ook een afgezaagd stuk van een torx 30 schroevendraaier met een griptang erop werkte voor mij niet.

Ik hoop dat de engineer die dt bedacht heeft gelijk ontslag heeft gekregen hierna...

Aangezien het nog de originele boutjes waren vermoed is dat dit onderdeel nog nooit vervangen is.

Morgen kan ik pakkingen ophalen voor de luchtinlaat evenals nieuwe rubbers voor de injectoren. Kan het spul eraf. Mooie gelegenheid om te kijken hoe het onder de luchtinlaat eruit ziet.

Zal volgende keer even wat foto's plaatsen. Kunnen jullie duidelijk zien wat ik bedoel.
 #28722  door P.K.
 
De betreffende behuizing met membraam voor de carterontluchting. Goed verstopt aan de achterzijde van de inlaat.
IMG_20230719_212111.jpg
Zoals je kunt zien een oorzaak van lekkage (samen met lekkende kleppendekselpakking die inmiddels vervangen is)
Het boutje linksonderaan is degene waar je niet bij komt helaas en waarvoor de inlaat er dus af moet.
IMG_20230719_214417.jpg
En dit is zo'n RIBE bout, lijkt op torx maar is net anders. Kan met torx los als die er perfect recht op zit, anders ben je de sjaak.

Na ieder stekkertje te hebben gelabeld de inlaat los gehaald. Dus stekkers los, kabelboom aan de kant, brandstofslangen los bij aansluiting aan de auto, bouten los en de gaskabels los.
IMG_20230726_210722.jpg
Dankzij de oude lekkages was het nogal een vieze bende.
Ook niet heel gek want ik ontdekte dat de inlaatpakkingen op het spruitstuk nog de originele waren, dat icm de originele bouten geeft aan dat de inlaat er nog nooit af is geweest.

Vervolgens is er eindelijk toegang tot die vervelende bout die ik ook maar los heb gehaald met de griptang.
IMG_20230726_211910.jpg
Achter die klep trof ik veel olie aan in de inlaat, wat te verwachten is met een kapot membraam.
IMG_20230726_212333.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28723  door P.K.
 
IMG_20230726_213108.jpg
Ik denk dat deze kapot is... :lol:
IMG_20230726_214412.jpg
Nieuwe erop, besteld bij de dealer in de hoop dat deze weer lang mee gaat.
IMG_20230730_151922.jpg
Alles voor montage weer schoon gemaakt. Inclusief het buisje wat van voorin het blok naar achteren loopt naar het cartermembraam. Op de foto bovenaan te zien onder de inlaatpoorten. Deze zat vol met oude olie. Hiervan ook nog geprobeerd het o ringetje te vervangen van waar hij overeen schuift. Echter bleek de o ring (die ik keurig bij de dealer heb besteld op onderdeelnummer) niet goed te passen. De oude dus hergebruikt, voldeed ook nog wel.
IMG_20230730_161612.jpg
Gasklep ook gelijk gereinigd.
IMG_20230730_170516.jpg
Weer fris voor montage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28724  door P.K.
 
IMG_20230731_164225.jpg
De hele bende weer op z'n plek.
Was het al deze moeite waard? Jazeker! Loopt bij het starten nu gelijk op alle cilinders en heerlijk stabiel stationair op 650 toeren. Het enorme vacuum bij de oliedop is nu ook weg. 8-)
IMG_20230801_205628.jpg
Gelijk maar even proefritje gedaan.

Vervolgens op zoek gegaan naar het uilaatlek wat ik heb sinds montage van de uitlaat.
Bleek een moer los te zijn gedraaid van het spruitstuk.
IMG_20230801_212715.jpg
Aangedraaid en klaar! Lekker makkelijk, mag ook wel eens.
IMG_20230801_223313.jpg
Kunnen we nu weer verder met de andere klusjes. Spatbord bijvoorbeeld... Hopen dat die volgende week klaar is, volgens mij waren ze het vergeten..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.