E34Forum.nl

 #1809  door easy rider
 
Na al geruime tijd vreemde elektrische problemen te hebben met de TDS blijft nu ineens het accu lampje heel flauw branden. De accu wordt echter wel opgeladen en de boordspanning is netjes 13,8 volt.

Ik heb de volgende elektrische problemen:

1/ Brandstofmeter komt na het op contact zetten niet altijd in de juiste stand, na een aantal kilometer komt hij wel in de juiste stand.
2/ Remlichten vallen regelmatig uit.
3/ Cruse control doet het dan weer wel en dan weer niet.
4/ Bij zeer warme motor slaat de motor niet aan tijdens het starten.
5/ Temperatuur sensor van de automaatbak geeft een error in INPA.
6/ Accu lampje brand heel flauw.

Wat het ik al gedaan:

1/ Remlicht/CC schakelaar schoon gemaakt. (remlichten deden het toen weer voor 2 dagen, CC nog steeds onbetrouwbaar)
2/ Temperatuur sensor van de automaatbak doorgemeten, sensor en bedrading tot aan EGS is ok.
3/ hoofd zekering gedemonteerd, schoon gemaakt en terug gezet.
4/ Dynamo vervangen (boordspanning nu 14,4 volt)

Ik begrijp er helemaal niet meer van, heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
 #1810  door Jgpeggeman
 
Ik had toendertijd met de mini ook vergelijkbare problemen gehad. Ook van die vage klachten, en dat bleek uiteindelijk een massa probleem

Dit klinkt mij in de oren als een lek of een massaprobleem...
 #1818  door Theo
 
Er zit bij mij ook iets in mijn E34 waar ik de vinger niet op kan leggen, bij mij vallen er ook soms electronica-dingetjes uit.

Ik heb de volgende dingen al gehad: binnenverlichting, sigarettenaansteker, radio-plus, blower, af en toe cruise control en af en toe een hapering in de tellerbak. Het lastige bij een E34 is dat alles via modules en kastjes gaat, even een draad trekken is er niet bij.

Ben benieuwd naar je bevindingen.
 #1829  door Theo
 
Dan zou het dus een kwestie zijn van alle massaplekken die je maar kan vinden te checken / opfrissen en eventueel een extra slag na te trekken.

Dat zijn er nogal wat volgens mij...
 #1831  door Bo652
 
Ben niet echt goed op de hoogte van de E34, maar als er bij de E38 zulk soort problemen zijn dan is het eigenlijk altijd het contactblokje.
Dat is het blokje wat achter je contactslot zit, maar ik heb echt geen idee of dat bij de E34 ook zo is.
 #1836  door easy rider
 
Zal de kappen om de stuur kolom eens verwijderen en kijken of ik daar een blokje kan vinden.

Ik moest bij de Stealer onderdelen bestellen voor de automaatbak die ik er volgende week onder ga zetten dus heb ik gelijk de massa kabels van voor en achter er bij genomen.

Vandaag wel achterin alle massa kabels los gemaakt, schoon geschuurd en weer terug gemonteerd, accu lampje brand nog steeds flauw :cry:

Mijn remlichten en CC doen het nu weer wel maar dat had niets te maken met de massa kabels. Ik had de stekker van de remlicht schakelaar nog eens los getrokken en heb de 4 contacten (busjes) in de stekker met een horloge schroevendraaier even ovaal gedrukt en vervolgens met WD40 weer terug gestoken, probleem voorlopig opgelost.

Volgende week de massa kabels voor en achter vervangen en kijken of dat wat geeft.
 #1839  door Theo
 
easy rider schreef:
Volgende week de massa kabels voor en achter vervangen en kijken of dat wat geeft.
Misschien een oliedomme vraag, maar welke massakabels bedoel je precies?

Ik zit meer te denken aan al die 10.000 oogjes aan het eind van de bruine massakabels die her en der contact maken met de carrosserie (in het interieur).
 #1842  door easy rider
 
Domme vragen bestaan niet, niets vragen is pas dom.

Zeker ga ik al die massa kabeltje nakijken en opnieuw vast zetten maar bijvoorbeeld de dikken massa kabel achterin is een kabel waar accu klem en een oog op geknepen is. Ik kan me zo voorstellen dat dat na 19 jaar wel eens wat losser kan gaan zitten en zeker de massa kabel voor, die gaat van de motor naar het chassis en is ook al 19 jaar oud. bovendien schud daar al zo een slordige 550.000 KM een diesel motor aan die kabel, wellicht dat die ook zijn beste tijd heeft gehad.
 #1851  door easy rider
 
Gezien de storing van de brandstof meter en het accu lampje zou dat ook nog wel eens kunnen komen uit de tellerbak zelf zoals ik kan lezen op het elektrisch schema hier van. Ik ga de tellerbak maar es vervangen dan. Ik steek natuurlijk wel even de bestaande codeerstekker er in natuurlijk want een tellerstand van 550.000 vind ik toch wel gaaf. :mrgreen: