Hallo medeslachtoffers,
Sinds een aantal weken rijd ik met veel plezier in mijn 518i touring uit 1995.
Ik vind echter de rechtuitstabiliteit wat tegenvallen, wat in combinatie met speling op het stuurhuis nogal vermoeiend rijdt op de snelweg.
Wat betreft de speling heb ik begrepen dat dit misschien op te lossen is door het stuurhuis wat strakker te zetten, dit ga ik komend weekend proberen. Moer op de stuurstang heb ik al wat aangedraait
Maar daarnaast vind ik de auto uberhaupt nogal zijwindgevoelig, en ook reageert de auto nogal op spoorvorming vind ik, is dit normaal bij een e34 touring (misschien vertsterkt omdat een 518 vrij ligt is?). Hoe is normaalgesproken de rechtuitstabiliteit/zijwindgevoeligheid t.o.v. bijvoorbeeld een e39 touring? Ik had gelezen dat dit mogelijk nog kan komen van versleten achterasnummers en/of de "hondenbotjes". De "hondenbotjes" lijken vrij nieuw dus ik verdenk eerder de achterasrubbers dan. Verder kan ik niet ergens speling oid vinden in de wielophanging.
Nu mijn vraag: Is het mogelijk om te kijken of deze rubbers nog goed zijn zonder eruit te halen, of is het beter om ze maar gewoon te vervangen (auto heeft 200K km gereden ongeveer), ik begreep dat dit het beste gaat met een speciaal gereedschap, iemand een link naar zo'n gereedschap aangezien ik niet echt iets kon vinden voor de e34 specifiek, wel voor e30 en voor e38. Of verder nog tips om dingen te controlleren die invloed hebben op de rechtuitstabiliteit van een touring?
Bedankt,
Klaas
Sinds een aantal weken rijd ik met veel plezier in mijn 518i touring uit 1995.
Ik vind echter de rechtuitstabiliteit wat tegenvallen, wat in combinatie met speling op het stuurhuis nogal vermoeiend rijdt op de snelweg.
Wat betreft de speling heb ik begrepen dat dit misschien op te lossen is door het stuurhuis wat strakker te zetten, dit ga ik komend weekend proberen. Moer op de stuurstang heb ik al wat aangedraait
Maar daarnaast vind ik de auto uberhaupt nogal zijwindgevoelig, en ook reageert de auto nogal op spoorvorming vind ik, is dit normaal bij een e34 touring (misschien vertsterkt omdat een 518 vrij ligt is?). Hoe is normaalgesproken de rechtuitstabiliteit/zijwindgevoeligheid t.o.v. bijvoorbeeld een e39 touring? Ik had gelezen dat dit mogelijk nog kan komen van versleten achterasnummers en/of de "hondenbotjes". De "hondenbotjes" lijken vrij nieuw dus ik verdenk eerder de achterasrubbers dan. Verder kan ik niet ergens speling oid vinden in de wielophanging.
Nu mijn vraag: Is het mogelijk om te kijken of deze rubbers nog goed zijn zonder eruit te halen, of is het beter om ze maar gewoon te vervangen (auto heeft 200K km gereden ongeveer), ik begreep dat dit het beste gaat met een speciaal gereedschap, iemand een link naar zo'n gereedschap aangezien ik niet echt iets kon vinden voor de e34 specifiek, wel voor e30 en voor e38. Of verder nog tips om dingen te controlleren die invloed hebben op de rechtuitstabiliteit van een touring?
Bedankt,
Klaas