E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #28245  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Johan. Respect je brede aanpak en zo jouw prachtige auto(kleur!) rijdend te houden. Misschien iets te snel de eerdere post door gelezen, maar heb de km-stand niet zo gauw gezien. Hoeveel staat er op de teller? Groeten, Danny
 #28246  door johan525
 
Ik geloof dat de teller net iets over de 480k staat. De vorige 2 eigenaren zijn vrienden van mij dus ken de auto al sinds ca. 2009. Hij had toen iets van 260k op de klok.
 #28247  door johan525
 
Machiel schreef: 05 aug 2021, 23:28 En? Merk je het verschil? Ik voelde destijds na mijn VANOS revisie beduidend meer trekkracht bij lage toeren. Maar inmiddels merk ik dat eigenlijk niet meer. Zal wel gewenning zijn.
Zag dat ik je bericht gemist had. Nee, ik voelde niet echt een verschil voor en na. Had ik ook niet toen ik de vanos van de e39 gedaan heb. Maar het ratelgeluid is wel verdwenen.
 #28272  door johan525
 
De volgende klus is de bakolie geworden. De olie in het diff stond ook op de planning maar ik kon met geen mogelijkheid de vul schroef los krijgen.

Ik had een pan pakking + filter setje van Febi gekocht bij autodoc, maar de pakking kwam niet overeen. Dus uiteindelijk toch maar bij BMW lopen shoppen voor veels te veel geld. Blijkt wel gewoon hetzelfde Filtran filter te zijn. Dus achteraf had ik enkel een pakking nodig gehad.

Het is een 5hp18 met zwarte typeplaat dus daar gaat normale fel rode Dextron ATF in...
Afbeelding
...maar mijn olie was ranzig bruin! Laatste verversing is bij ZF geweest 10 jaar en 200k geleden.

Afbeelding
Ook op het filter was de nodige vervuiling te zien.

Afbeelding
Vullen van automaatbakken zonder peilstok kun je het beste op een brug doen. Maar die had ik niet geregeld voor vandaag omdat het eigenlijk niet op de planning stond.
Leuke verassing was nog de 17mm inbus voor de vulschroef die ik natuurlijk niet had liggen.

Resultaat? De bak schakelt een stuk soepeler....ook niet vreemd met de olie die erin zat :D
 #28279  door johan525
 
Afgelopen weekend de spiegels vervangen door de (in mijn ogen) mooiere prefacelift exemplaren:

Afbeelding
 #28280  door Gert
 
Grappig, persoonlijk vind ik de facelift spiegels de mooiere.
 #28290  door Machiel
 
johan525 schreef: 26 okt 2020, 08:13 Dit weekend de ontluchting van de tank maar eens aangepakt. Ik heb de afgelopen tijd de e34 veel gebruikt en elke keer met een volle tank kwam mij een benzine lucht tegemoet....ook als ie thuis op de oprit stond.

Onder de auto gekeken en aan de voorkant een natte plek gevonden op de tank waar de ontluchtingsleiding uitkomt. Achter op de tank kwam ik een hele creatieve oplossing tegen met heel veel slangenklemmen en rubber brandstofslang. Omdat ik geen zin heb om de tank 2 keer te laten zakken die ook maar vervangen door een originele.

Achteraf viel het mij nog mee. Autootje omhoog en dan met 2 krikken de tank ondersteunen.

Daarna door het ontstane gat de slangen vervangen. Voor de voorste moest ik nog een hitteschild van de uitlaat loshalen. Maar het lijkt erop dat die eraf kan met de reden om deze slang te vervangen.
Ik heb waarschijnlijk precies hetzelfde probleem: lekkage bij de ontluchting. Symptomen in ieder geval hetzelfde: benzinestank bij volle tank en verdachte plekken bij de ontluchting. Zie ook de (omgekeerde :?: ) foto hieronder.
20211108_191512.jpg
Er is alleen een verschil: ik heb maar één krik (plus vier assteunen) tot mijn beschikking. Gaat het me daarmee ook lukken, of moet je echt twee krikken hebben?

Tweede vraag: ik voel wel er wel voor om zelf wat koperleidingen aan te leggen, zoals ze in onderstaand filmpje doen.

https://www.youtube.com/watch?v=PFr4ot3 ... x=2&t=306s

Goed idee, of gewoon de portemonnee trekken voor originele onderdelen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28291  door johan525
 
Als je zorgt dat de tank niet heel vol is lukt het met 1 krik ook wel.

Volgens mij waren de 2 leidingen van BMW iets over de 60 euro. Veel geld voor een stukje leiding. maar ook geen heel vreemd bedrag.
Oh, en vergeet de slangeklemmen niet ;-)
 #28292  door danny-ex-touringE34
 
Kan me de rot van die leiding bij onze touring nog goed herinneren. Het stukje dat in de tank zit was zo'n 10cm gaaf, daar heb ik die toen doorgezaagd (dremel) en met benzineslang verlend tot.... (vergeten tot waar :lol: :lol: , iets met een trechtervormig eindrubbbertje? ). Heeft tot einde gewerkt. Groeten, Danny
 #28294  door Machiel
 
Beiden dank voor jullie reacties! Ik probeer te bedenken wat het voordeel is van de tank een stukje te laten zakken versus de tank er helemaal onderuit halen.

Bentley zegt o.a.:
  1. brandstofleiding (bij brandstofpomp) van en naar de motor loskoppelen
  2. rubber bij tankvulopening loswrikken
  3. ontluchtingsleidingen bij expansietank loskoppelen
Welke van deze stappen kan ik overslaan als ik de tank alleen een stukje laat zakken?

Edit: laat maar even weten als ik beter een nieuw topic aanmaak voor deze vragen.