E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #27531  door undifined1
 
Hallo,

Ik ben Klaas, ben al een hele tijd lid hier, maar heb nu eindelijk zelf ook een e34 :p

Een aantal weken terug heb ik een 518i touring gekocht uit 1995 (ook mijn eigenbouwjaar toevallig) Waarom een 518i touring? Dat had een hele rationele reden eigenlijk, eerst wezen kijken voor een e46 318i touring, maar daar zat ik niet zo lekker in vanwege mijn lengte, dus gaan kijken naar alternatieven. Blijkt dat een 518i touring per maand net zoveel kost als een e46 318i touring, aangezien de belasting een beetje meer is en de verzekering een beetje minder en ik in een e34 wel goed kan zitten. Daarbij komt dat een e34 natuurlijk veel mooier en ook niet zo gangbaar is als een e46, dus de keuze was gauw gemaakt. Ik heb ook altijd een beetje een zwak gehad voor een 518i, het is ergens aandoenlijk zo'n klein motortje in zo'n grote motorruimte, wat natuurlijk ook weer voordelen met sleutelen met zich mee brengt. Aangezien ik vooral op N wegen in oost-nederland rij heb ik ook niet zoveel vermogen nodig. Mijn andere auto is een e12 520/4 uit 1976, dus 4 cilinder 5 series ben ik wel gewend.

Wat moest het worden dan? Ik wilde graag een touring met een m43 en niet al te kaal, aangezien er in nederland niet echt wat naar mn smaak te koop stond ben ik maar in duitsland gaan kijken en een roestvrije Technoviolett 518i touring met 200000km en een motorprobleem opgehaald (kwam nogal wat koelwater uit de uitlaat...)

De auto heeft de volgende opties:

Edition uitvoering
Airco (niet werkend, nog niet goed naar gekeken, maar de droogfles is verrot, dus dat zal alvast 1 ding zijn)
Dubbel shuifdak (perfect werkend, iemand tips om dit zo te houden?)
Thermometer+digitaal klokje
millpoint halfleder
Elektrische ramen voor
origineel Sportstuur met airbag (Wil deze op termijn vervangen door zo'n 4-spaaks "e39" stuur, past wat beter bij zo'n "opa" auto vind ik
Armsteunen voorin, interieurlampjes etc.. Kortom niet vollaustattung maar ook niet helemaal kaal, goed genoeg voor mij.


Motortje bleek een gescheurde kop te hebben, toen een motortje van een e36 318i gekocht, daar de kop vanaf gehaald, laten schoonmaken en controlleren, maar toen alsnog maar besloten om ook het blok om te zitten ivm roest door het koelwater in de cilinder wanden, dus kopje weer op de 318i motor, karter, motorsteunen en aircopompsteun omgeschroefd, nu nog wachten op nieuwe koppeling en dan ie er weer in. Er zat een behoorlijk nieuwe Radiateur en thermostaat op de auto, nu nog een nieuwe visco en waterpomp, karterontluchting klep en slang, nieuwe slangen aan het startventiel en nieuwe vacuumslangetjes erop en dan zou motorisch alles weer in orde moeten zijn voor de volgende 200000.

Volgende dingen op de planning:
importkeuring
Bakolie diffolie en remolie verversen
Luchtfilter, interieurfilter en brandstoffilter vervangen
Dakrails mooi maken (verf bladert af)
airco werkend maken
cruise controll inbouwen (moet dit specifiek 518i zijn of kan een andere benzine ook?)
sideskirts er even afhalen om te kijken hoe het eronder uitziet
Achterklepbedrading nakijken (het ruit wil niet meer "appart" open)
Achterkleprruit vervangen door eentje zonder roest bij het 3e remlicht (mag je deze zomaar vervangen door een gewone?)
Verder nog preventief onderhoud wat aan te raden valt?

Fotos zal ik later proberen toe te voegen
 #27533  door Machiel
 
Welkom! Van mij mag je gerust ook een foto van die E12 erbij doen straks. :P

Veel succes en plezier met je E34!
 #27536  door epmans
 
undifined1 schreef: 10 sep 2020, 10:30
Verder nog preventief onderhoud wat aan te raden valt?
hallo klaas, leuk dat je ook op forum zichtbaar geworden bent! Veel plezier met je E34.

dat sportstuur hoort bij de edition uitvoering
de dakrails verver is wel een puntje. dat komt veel voor die afbladderdende verf. dan komt de witte kunststof in zicht en dat steekt nogal af bij zwart.

cruise control kun je de diverse dingen bij elkaar zoeken met een stuurapparaat van modeljaren vanaf 1990 en jonger. wat waarschijnlijk 518-uniek is dat is een houder voor het stelapparaat en de bowdenkabel. de laatste is sowieso aan te raden nieuw aan te schaffen als de buitenmantel van een gebruikte al wat verouderd uit ziet.

sideskirts demonteren is een heel goede aktie. maar neem ook de onderkantjes van de beide voorschermen mee want daar zit meestal ook een emmer zand.

ruit met spoiler met 3e remlicht is lastig te vinden. vanaf een bepaald bouwjaar is dat remlicht verplicht, ik weet niet vanaf welk jaar dat is geweest. ik vermoed dat het pas later dan 1995 was maar met google kom je daar snel achter.
 #27540  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Klaas. Zag bij je planning dat je het luchtfilter nog gaat vervangen. Heb je interesse bij een K&N filterset? Die had ik op mijn 525i Touring en die is helaas opgehouden te bestaan. Vandaar dat ik de set over heb. Luchtfilters hebben niet hetzelfde oem nummer, maar misschien past het wel uitgaande van de maten: lxb= 32.8x14.8. Te zien bij 'Te koop - motorisch' : viewtopic.php?f=26&t=2741. Groeten, Danny
 #27606  door Jgpeggeman
 
Welkom hier! Gaaf dat je zo specifiek op zoek was naar een 518i touring. Heb zelf ook jaren met heel veel plezier een 518 gereden. Er is weinig mis hoor met die m43 torretjes, sterker nog, het is minimaal minder dan een 520. Destijds heb ik hem laten chippen, wat de 518 zeker zo vlot maakte als een 520 (als het niet vlotter was)

Verder ben ik wel benieuwd naar de fotos (vooral de combinatie van technoviolett, en een millpoint interieur)
 #27609  door undifined1
 
Hallo!

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

Fotos volgen nog (kan ik die hier ergens uploaden of moet ik die extern oploaden en dan invoegen?)

Inmiddels alweer een heel stuk verder met de auto, de nieuwe motor zit er in en loopt mooi. Eerst mistte ik wat vermogen bovenin, maar dat bleek simpel op te lossen: Ik had vacuum slangetjes van de DISA klep niet helemaal goed aangesloten waardoor de klep op de "lage toeren" stand bleef hangen. Ik heb verder de koppeling vervangen, alle plastic delen van het koelsysteem (inclusief radiateur), visco, alle vacuumslangetjes, karterontluchting, slangetjes aan het startventiel(?), lambda sensor dus motortje zou er weer een tijdje tegenaan moeten kunnen. Wel heb ik nog een hele kleine koelvloeistoflek waar de onderste radiateurslang
op de radiateur komt, ik vermoed een scheurtje in de slang, dus die nog maar eens vervangen.

Auto is vorige week maandag gekeurd bij de RDW in Zwolle en vrijdag had ik het kantekenbewijs in huis. IK heb volgens mij nog een gelukje met het gewicht. De andere 518i tourings zijn allemaal 1420kg op kenteken waar de mijne maar 1345kg is, dus dat scheelt weer 100 euro per jaar aan mrb...

Nog wel een klein puntje wat mij een beetje irriteert, zo rond de 2700 toeren (dat is precies bij 100Km/h :( ) Dreunt er iets achterin de auto mee, ik heb het idee dat het van binnen komt, maar misschien komt het ook door de (goedkope) uitlaat die eronder hangt. Iemand een suggestie? Verder zijn de prestaties prima voor het huidige verkeer in NL vind ik, het is geen strepentrekker natuurlijk, maar met verkeer meekomen gaat prima.

Verder heeft het comfort me aangenaam verrast, helemaal geen trillen of klapperen uit de wielophanging of remmerij, was geen onderhoudshistorie bij dus geen idee of hier al een en ander aan is vervangen? Of gaat de ophanging bij een 518i wel 200000km mee? Ook is de auto verrassend stil voor een 4 cilinder, lijkt alsof ze er een heleboel isolatie in hebben gestopt bij BMW. Wel heb ik een klein beetje speling op het stuur, het komt volgens mij uit het stuurhuis of de kruiskoppeling voor het stuurhuis. Is het aan te raden om zelf het stuurhuis af te stellen, of beter mee leren leven?

Verder heeft iemand nog een 4 spaaks "e39" stuur en een achterklep met spoiler liggen? 3e remlicht kan ik wel zonder. Bij voorkeur in Oost of Noord Nederland.

Ook vroeg ik me af hoe ik het beste het dubbelle schuifdak smeer, wat voor vet is hier geschikt voor?
 #27610  door undifined1
 
danny-ex-touringE34 schreef: 13 sep 2020, 18:57 Hoi Klaas. Zag bij je planning dat je het luchtfilter nog gaat vervangen. Heb je interesse bij een K&N filterset? Die had ik op mijn 525i Touring en die is helaas opgehouden te bestaan. Vandaar dat ik de set over heb. Luchtfilters hebben niet hetzelfde oem nummer, maar misschien past het wel uitgaande van de maten: lxb= 32.8x14.8. Te zien bij 'Te koop - motorisch' : viewtopic.php?f=26&t=2741. Groeten, Danny
hallo Danny bedankt voor je aanbod, maar ik had al een nieuw bosch luchtfilter besteld