E53 3.0 2002
BerichtGeplaatst:02 dec 2019, 16:39
De E46's - 320i cabrio en 320d touring - zijn weg. De cabrio uit praktische overwegingen en de 320d touring vanwege de 15% extra MRB die we vanaf 2020 mogen gaan betalen vanwege de fijn-stof-uitstoot. Weer wat nieuws. Daarvoor is een wat praktischer voertuig terug gekomen.
Een X5 dus, uit 2002. Vorig jaar na Spanje hadden we al zoiets, misschien is een wat hogere instap wat handiger. In mijn geval ivm leeftijd en in het geval van Marlies ivm lichamelijke klachten door een bepaalde vorm van reuma. We hadden ons dan ook voorgenomen om in 2020 eens te gaan kijken naar een X5. De E53 dan, want die vierkante bakken vind ik zelf erg mooi en ze zijn nu redelijk goed geprijsd. Liefst zwart of blauw, dus het werd grijs.
Bij een garage van de oude stempel in Klundert - Leijten - vonden we voor een redelijke prijs een X5 3.0 automaat uit 2002. Uit vooronderzoek was het ons wel duidelijk dat we de 8 cilinders moesten laten staan want veel problemen en een enorm verbruik. Een snelle marktverkenning leerde dat de auto zo'n € 2000,= lager geprijsd was dan gemiddeld dus dan moet er iets bijzonders mee zijn. De km-stand was het niet, want er zit een NAP bij en de stand staat nu op 280.000 km. Ook niet al te gek. Geloof dat meneer Leijten niet zo heel veel klanten meer krijgt, want na een aanvankelijke schrik reactie - "Een buitenlander" - was door de aanwezigheid van Marlies al snel het ijs gesmolten. Dus we kregen het hele verhaal tot en met de wat ongebruikelijke details te horen over de auto ("Je bent geen Oost-blokker, dus ik zal het maar eerlijk vertellen....") en de laatste eigenaar (geboren 1928), meneer Leijten was eigenlijk al een tijdje met pensioen, maar samen met moeder de vrouw hield hij de garage nog in stand. Zijn zonen hadden geen interesse om de zaak over te nemen en verder hadden ze ook niet zo gek veel meer omhanden, dus dan de garage maar open houden. Kortom: dat werd gezellig en wij wilden de auto graag overnemen. Dat kon, maar daarvoor moest moeder de vrouw komen helpen, want dat vereiste de inzet van een computer. Een meneer Leijten kan veel, maar dat niet. Koffie halen wel, in opdracht van moeder de vrouw en die werd geserveerd in het nette servies, gesierd met bloemetjes.
Inmiddels rijden we er een weekje in rond en het is erg wennen. De auto is hoger dan wij en een stuk breder dan we gewend zijn en als je gas geeft wil ie er ook gelijk vandoor. Het interieur is smetteloos en onbeschadigd en de achterbank is overduidelijk nooit gebruikt. Uitgerust met een enorme hoeveelheid opties en tot nu toe is het enige wat niet werkt, de elektronische stuurverstelling.
Is het een mooie auto? In objectieve zin waarschijnlijk niet. Hij staat absurd hoog op zijn (17 inch) wielen en alles is vooral groot. De kofferbak is ruim genoeg om te overnachten en heb ik even moeten smeren, want die was geloof ik ook al een tijdje niet meer open geweest. Alles is compleet, zelfs het on-board gereedschap. Van binnen en qua rijden is het echt BMW. De look-and-feel herken je gelijk en door de hoogte voel je je ook een beetje 'king of the road'. We voelen niet echt de noodzaak om de auto te gaan pimpen ook. Misschien wat andere iets grotere velgen en een iets moderner audio-systeem. De cd-wisselaar gaat ook niet meer erg soepel en er is een Parrot uit de jaren '90 gemonteerd waarmee je alles kunt doen, behalve audio streamen. En dat is toch wel een vereiste in deze tijd.
Een X5 dus, uit 2002. Vorig jaar na Spanje hadden we al zoiets, misschien is een wat hogere instap wat handiger. In mijn geval ivm leeftijd en in het geval van Marlies ivm lichamelijke klachten door een bepaalde vorm van reuma. We hadden ons dan ook voorgenomen om in 2020 eens te gaan kijken naar een X5. De E53 dan, want die vierkante bakken vind ik zelf erg mooi en ze zijn nu redelijk goed geprijsd. Liefst zwart of blauw, dus het werd grijs.
Bij een garage van de oude stempel in Klundert - Leijten - vonden we voor een redelijke prijs een X5 3.0 automaat uit 2002. Uit vooronderzoek was het ons wel duidelijk dat we de 8 cilinders moesten laten staan want veel problemen en een enorm verbruik. Een snelle marktverkenning leerde dat de auto zo'n € 2000,= lager geprijsd was dan gemiddeld dus dan moet er iets bijzonders mee zijn. De km-stand was het niet, want er zit een NAP bij en de stand staat nu op 280.000 km. Ook niet al te gek. Geloof dat meneer Leijten niet zo heel veel klanten meer krijgt, want na een aanvankelijke schrik reactie - "Een buitenlander" - was door de aanwezigheid van Marlies al snel het ijs gesmolten. Dus we kregen het hele verhaal tot en met de wat ongebruikelijke details te horen over de auto ("Je bent geen Oost-blokker, dus ik zal het maar eerlijk vertellen....") en de laatste eigenaar (geboren 1928), meneer Leijten was eigenlijk al een tijdje met pensioen, maar samen met moeder de vrouw hield hij de garage nog in stand. Zijn zonen hadden geen interesse om de zaak over te nemen en verder hadden ze ook niet zo gek veel meer omhanden, dus dan de garage maar open houden. Kortom: dat werd gezellig en wij wilden de auto graag overnemen. Dat kon, maar daarvoor moest moeder de vrouw komen helpen, want dat vereiste de inzet van een computer. Een meneer Leijten kan veel, maar dat niet. Koffie halen wel, in opdracht van moeder de vrouw en die werd geserveerd in het nette servies, gesierd met bloemetjes.
Inmiddels rijden we er een weekje in rond en het is erg wennen. De auto is hoger dan wij en een stuk breder dan we gewend zijn en als je gas geeft wil ie er ook gelijk vandoor. Het interieur is smetteloos en onbeschadigd en de achterbank is overduidelijk nooit gebruikt. Uitgerust met een enorme hoeveelheid opties en tot nu toe is het enige wat niet werkt, de elektronische stuurverstelling.
Is het een mooie auto? In objectieve zin waarschijnlijk niet. Hij staat absurd hoog op zijn (17 inch) wielen en alles is vooral groot. De kofferbak is ruim genoeg om te overnachten en heb ik even moeten smeren, want die was geloof ik ook al een tijdje niet meer open geweest. Alles is compleet, zelfs het on-board gereedschap. Van binnen en qua rijden is het echt BMW. De look-and-feel herken je gelijk en door de hoogte voel je je ook een beetje 'king of the road'. We voelen niet echt de noodzaak om de auto te gaan pimpen ook. Misschien wat andere iets grotere velgen en een iets moderner audio-systeem. De cd-wisselaar gaat ook niet meer erg soepel en er is een Parrot uit de jaren '90 gemonteerd waarmee je alles kunt doen, behalve audio streamen. En dat is toch wel een vereiste in deze tijd.