Coach schreef:Nou, we hebben de stroom voorlopig maar afgetapt van de andere koplamp, maar zekering 11 trekt dat natuurlijk niet. Kan ik daar een zwaardere zekering in zetten zonder de auto op te blazen?
H1 12 volt lampen zijn 55 watt per stuk. Die trekken (afhankelijk van je boordspanning) tussen de 4,5 en 5 ampère (Watt : Volt = Ampère). 2x 5 is 10, da's meer dan de standaard 7,5 A zekering.
Nog even twee opmerkingen hierbij:
1. De individuele draden naar de koplampen zijn 1 mm². Die ga je dus dubbel belasten. Ik vraag me af of 1mm² voldoende is voor max. 10A. (i.v.m. smeltende draden). Er zijn veel factoren die hier een rol spelen (lengte kabel, spanning, spanningsval, opgenomen vermogen, aantal en kwaliteit van de verbindingen, etc).
2. De koplampen zijn over 2 zekeringen gescheiden voor de veiligheid. Als een zekering doorbrandt heb je altijd nog 1 koplamp over. In jouw geval krijg je meteen totale duisternis.
Do jezelf een lol. Pak een multimeter die weerstand kan meten, haal F10 en de H1 lamp er uit en kijk of je tussen de twee uiteinden van de draad weerstand meet ( 0 ohm of dicht bij 0 dan is je draad in orde). Zelfde verhaal voor de massa kant. Beide in orde dan moet het in de stekker zitten.