E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #22399  door Theo
 
ivo schreef:
Enne België is geweldig, dat land heeft tenminste een snelweg die E34 heet :mrgreen:
Ik heb wel eens overwogen om zo'n bord te pikken
 #22413  door Philippe6
 
easy rider schreef:Heel netjes hoor.

Uit dit topic blijkt toch maar weer dat een E34 een oerdegelijke auto is, deze bijvoorbeeld is al 25 jaar jong en als je ziet in wat voor een staat dit exemplaar verkeerd dan kan je wel spreken van een pareltje.
Inderdaad, de algemene staat is nog behoorlijk goed!
Maar als je verder in detail kijkt (foto's volgen nog), zijn er toch genoeg zaken die eens aangepakt mogen worden.

epmans schreef:nette wagen heb je daar zeg. veel plezier ermee.
Merci epmans!

I///M-fan schreef:Helemaal top dat je dit juweel een nieuwe kans geeft!
Ze is het waard want het is een dijk van een motor en ze ziet er goed uit.
Ook gaaf dat je de historie er bij hebt.

Bijzonder om te lezen dat je de automaat bevalt! Ik noem het wel eens de Joystick... :mrgreen:
De meeste BMW rijders willen toch graag een handbak zo te lezen en te horen.
Ik denk dat er meer hun mening zouden herzien als ze eens een automaat zouden rijden met een krachtige motor. Zelf wil ik niets anders meer, al jaren.

Ik wens je nog veel Freude am Fahren met de dikke tante.
De automaat past gewoon bij de motor/wagen, echt van verrast! Hoewel een handbak er ook perfect in past.
In een E32 lijkt me de automaat wel de betere keuze.

Veel mensen (waaronder ook ik) keuren een automaat inderdaad direct af zonder er mee gereden te hebben.

En we doen ons best met 'de dikke tante'! :mrgreen:

dannytouringE34 schreef:edit Phillippe: "" Ondertussen is het probleem opgelost en rijdt de auto weer. "" .

Hoi, ben nog nieuwsgierig wat het probleem van die olie in de kvs is geweest. Fijn dat je van de auto kunt genieten.
In België gelden toch max snelheden op alle snelwegen of zijn er ook die wat meer ruimte bieden? Groeten, Danny
De E34 bolt op dit moment weer goed; ik ga het topic aanvullen met de gedane werken in de chronologische volgorde dus het motorprobleem wordt nog aangekaart.
Jammer genoeg is de maximale snelheid in Beglië 120km/h want daar zit je verdomd snel aan met een E34 535ia! :o

ivo schreef:Leuke uitbreiding van je wagenpark zeg!
Mooie kleur ook.

Enne België is geweldig, dat land heeft tenminste een snelweg die E34 heet :mrgreen:
Danku, Ivo. Ergens staat er ook nog een E28 M535i te wachten op een grote opfrisbeurt..
De E34 is inderdaad een leuke snelweg! Enkel jammer dat die de verkeerde kant op gaat. :D
 #22414  door Philippe6
 
Bij de verkoper had de motor maar enkele keren kort gedraaid en was er olie zichtbaar bovenop de koelvloeistof in het expansiereservoir. Maar op zich draaide de motor perfect, dus eerst enkele onderdelen besteld om de motor zelf eens aan de tand te voelen.

Afbeelding

De gebarsten kvs-slang, kvs, nieuwe dop voor het expansiereservoir en nog wat onderdelen voor het grote onderhoud dat ooit ging volgen (kleppendekselpakking, oliefilter en bougies).

Begonnen met de oude kvs af te laten.

Afbeelding

Duidelijk bruine wolkjes op de kvs zichtbaar.

En nieuwe kvs op gedaan en ontlucht.

Afbeelding

Daarna de motor, voorzichtig, warm laten draaien.. alsof er helemaal niets aan de hand was..

Afbeelding

Motor pakte goed op, viel netjes terug in toeren, kwam goed op temperatuur en BLEEF ook op temperatuur, geen witte of blauwe rook uit de uitlaat... Toch een beetje vreemd.

Dan voorzichtig wat km's gereden en al vlug zag de kvs er weer zo uit in het expansiereservoir.

Afbeelding

Of zouden dat nog olierestanten zijn?

Nog wat meer gereden.

Afbeelding

En het werd er niet beter op! Dus moest er toch wel 'iets' mis zijn met de motor, maar wat?
Ergens kwam er olie bij de koelvloeistof en de olie aan de oliepeilstok en oliedop zag er wel nog goed uit.

Afbeelding

Omdat de motor op zich wel goed draaide, besloten om niet direct de motor open te halen maar hem eerst keuring klaar maken, naar de keuring te gaan en te kijken wat er nog allemaal mis was. Kwestie van mogelijk meer dingen in 1x te kunnen vervangen. Dat ritje op en af zou de motor ook nog wel overleven.

Eerst de batterij nog moeten vervangen, deze was telkens plat.

Afbeelding

En dan op 'ZZ'-platen, met een tussenstop bij een bandencentrale om de lampen te controleren, richting de keuring.

Afbeelding

Afbeelding

Alles leek in orde, tot de ophanging werd nagekeken, afgekeurd!

Afbeelding

Afgekeurd op de rubbers van de achteras en als opmerking de kleine stabilinken van de achteras.
Op zicht niets ernstigs, kon erger, maar wel vervelende rubbers om te vervangen! Gelukkig heb ik er de juiste tool voor liggen.

Afbeelding
 #22415  door Philippe6
 
Alles van MeyleHD gekocht en begonnen aan de (rot)klus.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was de boosdoener, de binnenste bus zat los in de rubber.

Afbeelding

Afbeelding

Terecht afgekeurd.. Maar begin dit jaar wel nog APK-gekeurd in NL??

Afbeelding

Afbeelding

De kleine stabilinken, die als opmerking op het keuringsformulier stonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
 #22416  door Philippe6
 
Nieuwe rubber wat ingevet om in de achteras te persen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Idem dito voor de andere kant, die rubber zag er wel nog vrij goed uit maar natuurlijk ook vervangen.
En de wielkasten eens goed zuiver gemaakt om te kijken of alles nog in orde was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Enkele dagen later terug naar de keuring gegaan en ditmaal met meer succes, blanco!

Afbeelding
 #22417  door I///M-fan
 
Dat is weer een extra klus om die rubbers te vervangen maar slecht is slecht en uiteindelijk moeten ze toch vernieuwd worden. Je zult er wel van genieten als het gedaan is!

Tja die olie is dan toch minder leuk. Maar ís het wel olie?
Kan het geen andere vorm van vervuiling zijn?
 #22419  door I///M-fan
 
Na het verversen van de pagina zie ik dat de klus al geklaard is... :lol:

WOW, wat ziet die koets er nog fris uit in vergelijking met de mijne een paar maanden geleden!
Ook de draagarmen en zo, echt top hoor. Prijs u zelf gelukkig daar mee.

Wat die APK in NL betreft kan ik (en meerdere hier) zeggen dat niet overal even streng gekeurd wordt.
Zelf heb ik graag alles tip top en ben blij met mijn strenge, fanatieke maar eerlijke keurmeester Henk Baadjou te Voerendaal.
Onverwachte kosten zijn nooit leuk maar wetende dat je met een auto rond rijdt die niet Okay is voelt veel langer slecht aan dan die uitgave.
 #22427  door danny-ex-touringE34
 
Prachtige foto-reportage, Philippe. En dan het werk gedaan met de auto op bokken. Respect !
Trouwens een mooie en multi-functionele trekker heb je gebruikt. Zelf ge'fabriekt' ?
Zou ook wel willen dat mijn cass. zo gaaf was als de jouwe; nouja, de vele kms bij de mijne zal daar debet aan zijn. Groeten, Danny
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8