Bij de verkoper had de motor maar enkele keren kort gedraaid en was er olie zichtbaar bovenop de koelvloeistof in het expansiereservoir. Maar op zich draaide de motor perfect, dus eerst enkele onderdelen besteld om de motor zelf eens aan de tand te voelen.
De gebarsten kvs-slang, kvs, nieuwe dop voor het expansiereservoir en nog wat onderdelen voor het grote onderhoud dat ooit ging volgen (kleppendekselpakking, oliefilter en bougies).
Begonnen met de oude kvs af te laten.
Duidelijk bruine wolkjes op de kvs zichtbaar.
En nieuwe kvs op gedaan en ontlucht.
Daarna de motor, voorzichtig, warm laten draaien.. alsof er helemaal niets aan de hand was..
Motor pakte goed op, viel netjes terug in toeren, kwam goed op temperatuur en BLEEF ook op temperatuur, geen witte of blauwe rook uit de uitlaat... Toch een beetje vreemd.
Dan voorzichtig wat km's gereden en al vlug zag de kvs er weer zo uit in het expansiereservoir.
Of zouden dat nog olierestanten zijn?
Nog wat meer gereden.
En het werd er niet beter op! Dus moest er toch wel 'iets' mis zijn met de motor, maar wat?
Ergens kwam er olie bij de koelvloeistof en de olie aan de oliepeilstok en oliedop zag er wel nog goed uit.
Omdat de motor op zich wel goed draaide, besloten om niet direct de motor open te halen maar hem eerst keuring klaar maken, naar de keuring te gaan en te kijken wat er nog allemaal mis was. Kwestie van mogelijk meer dingen in 1x te kunnen vervangen. Dat ritje op en af zou de motor ook nog wel overleven.
Eerst de batterij nog moeten vervangen, deze was telkens plat.
En dan op 'ZZ'-platen, met een tussenstop bij een bandencentrale om de lampen te controleren, richting de keuring.
Alles leek in orde, tot de ophanging werd nagekeken, afgekeurd!
Afgekeurd op de rubbers van de achteras en als opmerking de kleine stabilinken van de achteras.
Op zicht niets ernstigs, kon erger, maar wel vervelende rubbers om te vervangen! Gelukkig heb ik er de juiste tool voor liggen.