E34Forum.nl

 #1979  door ivo
 
Hou er wel rekening mee dat de kat ook voor een bepaalde tegendruk zorgt, als 'm er tussenuit haalt dan kan dat zorgen voor een (nog) slechtere loop.
De DME is ingesteld op de aanwezigheid van een kat dus hou dat wel in je achterhoofd.
 #1980  door Koen
 
Alleen kom je dan dus nooit van z'n leven door de viergasmeting bij de APK ;)
 #1982  door epmans
 
ook dat kun je oplossen, DENK IK, ik ben geen keurmeester, sterker nog ik heb er geen bal verstand van.

maar als je ook de lambda sonde weghaalt, zit er geen elektronische regeling op de auto en mag het co ook torenhoog zijn. als je de truc van scooby doo doet moet je co goede waarde aangeven. (het is een auto van voor 1996).
Vraag het met deze halve info van mij maar eens na bij een keurmeester of rdw.
 #1983  door ivo
 
Daar kom je niet mee weg bij de keuring. Kijk maar eens naar de emissiecode op de papieren, daar staat gewoon U9 ipv K6 en dus moet er een geregelde kat onder zitten met lambda. Sowieso moet er vanaf 93 wettelijk gezien een kat gemonteerd zijn.

Bij U9 mag je max. 0,5% CO uitstoot hebben, dat ga je niet redden zonder katalysator.
 #1992  door easy rider
 
Je kan je kat ook uit stoken met een flinke brander. Beetje benzine er in, en een gasbrander er op en rood stoken. Wel een link klusje hoor.
 #1994  door epmans
 
Ivo, papieren zijn bij de keuring niet meer nodig hoor.

Heb laatst er wat over gelezen dat als je ziet dat de auto elektronisch is geregeld, het ook moet werken en als dat niet zo is, dan is de meting ook niet relevant.
 #1995  door Koen
 
Misschien klinkt het gek, maar ik wil 'm ook graag zo hebben dat 'ie netjes aan de emissie-eisen voldoet.

Dus ofwel er komt een tweedehands kat onder, ofwel ik word creatief met universele katalysatoren enzovoorts. ;)
 #1999  door ivo
 
Je zou eens kunnen kijken voor een gebruikte kat, alleen best lastig te vinden omdat je bij een sloperij er al zo 100-150 euro voor krijgt.
Half jaar geleden ongeveer heb ik voor iemand deze kat gehaald op ebay.de : http://www.ebay.de/itm/221539402019" onclick="window.open(this.href);return false;
Prima kwaliteit en past zo eronder, zelfs de 4-gas meting kwam die door zonder problemen.
Of je haalt een losse kat die er tussen kunt lassen.
epmans schreef:Ivo, papieren zijn bij de keuring niet meer nodig hoor.
Dat klopt, die hoef je niet te laten zien neemt echter niet weg dat de emissiecode nog wel relevant is ;)
 #2000  door Theo
 
epmans schreef:
maar als je ook de lambda sonde weghaalt, zit er geen elektronische regeling op de auto en mag het co ook torenhoog zijn.
Les 1: nooit zomaar electronica-dingen weghalen bij een auto, zonder lambda-sensor heb je de rest van je leven een problematisch lopende motor.