E34Forum.nl

 #1924  door Theo
 
Koen schreef: Hoewel het lastig is om geluiden te omschrijven zou ik het eerder een soort dof hamerend geluid noemen. Soms klinkt het wat harder, dan lijkt het meer op een soort gebrul. Ik zal eens proberen het op te nemen.
Dat doet me denken aan mijn E34 een jaartje geleden, toen was een luchtbuis losgeschoten die in het inlaatspruitstuk vastgeklikt hoort te zitten. Er was een borgclip afgebroken.

Nummer 9 was toen stuk: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... ld_system/" onclick="window.open(this.href);return false; waardoor hij valse lucht zoog. Kun je alleen op de tast voelen en een klein beetje zien als je door de gaatjes tussen de inlaatbuizen doorkijkt. Ding kost maar een paar euro.

Bij mijn auto kon je de motor alleen met veel gas geven aan de praat houden, maar dat deed pijn in je ziel vanwege het geluid. Het toeval wil namelijk dat door de kleine open verbinding met de buitenlucht al het mechanische kleppen- en aanzuiggeluid ineens naar voren komt. Het lijkt dan echt alsof hij ieder moment in elkaar wil lopen. Slangetje weer vast, geluidjes weer weg.
 #1928  door ivo
 
Koen schreef:Ik neem aan dat de lambdasonde lostrekken geen zin heeft?
De lambda heeft ie alleen nodig bij stationair en bij deellast (closed loop), bij acceleratie of vollast wordt maximaal brandstof ingespoten (open loop). En bij afremmen op de motor heb je een open loop omdat ie de toevoer van brandstof dan dicht zet.
Als je de stekker loshaalt van de lambda dan gaat ie in een closed-loop en spuit ie in veel gevallen extra, of iig teveel, brandstof in. Dus ook bij vollast en acceleratie.
Is de lambda kapot of regelt ie te traag bij de overgang van closed-loop naar open-loop dan loopt de motor ook verrot. Dan heb je dat ie in veel gevallen gewoon teveel brandstof krijgt, het overschot niet terug kan leiden via de retour en als het ware verzuipt.

Sowieso beveelt Bosch elke 100dkm een nieuwe lambda aan, mijn ervaring is dat het een groot verschil maakt. Niet alleen loopt ie beter, pakt ie beter op maar tevens neemt verbruik af.

Systematisch fouten opsporen en verhelpen, zeker als je met uitlezen al meldingen van die sensor krijgt.
Ik zou de lambda vervangen.
 #1929  door Koen
 
@ Theo: Hmm... Dat moet ik nog eens extra goed controleren dan.

@ Ivo: OK, dank voor de uitgebreide uitleg. Wellicht dat de lambda dan sowieso maar eens aan de beurt moet komen. Ik zou vermoeden dat 'ie niet eerder vervangen is.


PS: Er gebeurt momenteel niet zoveel omdat ik vrijdag mijn afstudeerpresentatie houd en bovendien met wat deadlines te maken heb op het werk, dus vandaar dat ik niet erg veel tijd heb om met de auto bezig te zijn op het moment. Volgende week is dat naar verwachting weer iets beter. Het ligt er dus niet aan dat ik te lam ben om ermee aan de gang te gaan c.q. verwacht dat jullie met een kant–en–klare oplossing aankomen. Met de tips die ik tot nu toe heb gekregen kan ik in elk geval weer even vooruit! ;)
 #1962  door Koen
 
Nou, volgens mij ben ik eruit.

Gistermiddag is de auto uitgelezen. Lambdasonde is overduidelijk kapot, want die doet helemaal niks bij het rijden. CO is te hoog en hij loopt veel te rijk, en dat wordt bij hogere toeren alleen maar erger. Maar ik verwachtte niet dat dat alles zou zijn, en jawel, er is meer aan de hand...

Vandaag reed ik een stukje file, waarna de auto echt totaal niet meer wilde. Ik kwam amper nog weg bij stoplichten en zo. Dus toen ben ik maar gestopt en heb ik de wegenwacht gebeld (ja ja). De wegenwachter zei meteen "oh, ik denk dat je uitlaat dicht zit". Gaatje geboord in de voorpijp en ja hoor, ineens rijdt 'ie een stuk beter—met tyfusherrie dan wel, maar OK. Blijkbaar heeft het te rijk lopen vanwege de kapotte lambdasonde de katalysator om zeep geholpen :| Mooi klote, maar het is in elk geval duidelijk.


Katalysator vervangen wordt het dus... Dure grap helaas... Zijn er nog andere opties die goedkoper zijn dan een nieuwe kat aanschaffen en me wel door de viergasmeting heen helpen? Sportkatalysator / universeel? Ik ben niet bang om zelf te lassen :)
 #1963  door Theo
 
Op jacht naar een gebruikte kat uit een slopertje, nieuw kopen is gekkenwerk, echt peperduur.

Vraag Wesley even op de E30fansite, ik meen me te herinneren dat hij er eentje had liggen en anders hier op her forum een oproep doen.
 #1965  door Bart Jansema
 
Dat lawaai wat je motof maakte is vat onverbrande benzine in je kat geweest.... zo had ik ooit 1 bobine kapot ook onverbrande benzine in uitlaat kon het onder me stoel voelen
 #1966  door epmans
 
die heb ik niet liggen, maar zal onder een auto vandaan gesleuteld moeten worden. maar jij hebt toch geen tijd, dus voorlopig doe je t nog met een gaatje in de pijp :-)
 #1975  door Koen
 
Thanks voor de tips, maar ik zou gezien deze geschiedenis liever geen tweedehands kat aanschaffen... Gelukkig schijnt het zo te zijn dat je met een sportkatalysator nog gewoon door de viergasmeting komt. Dus dan ga ik daar wel wat mee in elkaar bakken denk ik.
epmans schreef:die heb ik niet liggen, maar zal onder een auto vandaan gesleuteld moeten worden. maar jij hebt toch geen tijd, dus voorlopig doe je t nog met een gaatje in de pijp :-)
Klopt. ;) Hopen dat oom agent het ook allemaal leuk vindt :mrgreen:
 #1978  door Scooby Doo
 
Kat er vanonder halen, opnslijpen langs boven, leeghalen, buis inzetten, dichtmaken en terugsteken. Goedkoopste oplossing en kan niet dichslibben.
Buis inzetten is omdat anders de lege kat galmt (en dan weten ze dat ie leeg is).