E34Forum.nl

 #1419  door Theo
 
Koen schreef:
Als het iets met vacuum te maken heeft zou ik zeggen dat 'ie stationair niet mooi zou moeten lopen, toch?
Ik heb twee jaar met een M50 gereden die 1 op 7 liep en half gas niet lekker wilde trekken, alleen bij echt volgas trok hij goed. Alles uitgewisseld en uiteindelijk een krokante vacuümslang laten vernieuwen. Loopt weer perfect nu. Stationair liep hij keurig al die tijd.

Brandstoffilter vervangen kan nooit kwaad, maar is vrijwel nooit oorzaak van een motorprobleem.
 #1545  door Koen
 
OK... Het brandstoffilter kan ook afgestreept worden. Dat heb ik vandaag vervangen en het maakte geen verschil. Ik heb verder met remmenreiniger op de vacuumslangen rondom het inlaatspruitstuk gespoten, maar er gebeurt dan helemaal niets...

Gelukkig heb ik wel mijn elektrische fan gemonteerd vandaag (en werkt die uitstekend), anders was het een weggegooid middagje geweest :|
 #1552  door easy rider
 
Koen schreef:OK...Ik heb verder met remmenreiniger op de vacuumslangen rondom het inlaatspruitstuk gespoten, maar er gebeurt dan helemaal niets...
Dat maakt bij stationair loop niet zoveel uit omdat je dan niet zoveel vacuüm hebt. Je kan beter alle slangen los trekken en controleren op brosheid en scheurtjes.
 #1852  door Koen
 
Hmm, ik kan niet echt wat vinden qua kapotte slangen of zo. En als ik de luchtinlaat met mijn hand dicht houd en ik geef gas, dan trekt 'ie de hele inlaatslang plat en hoor je geen gekke zuiggeluiden of zo... Niet echt iets wat op een vacuumlek wijst lijkt me?

Als de LMM kapot is zou dat bij het uitlezen duidelijk moeten zijn geworden, toch?

Inmiddels ben ik wel op het niveau dat 'ie met moeite de 110 haalt :mrgreen: De tijd om er uitgebreid naar te kijken ontbreekt momenteel ook even i.v.m. afstuderen enzovoorts :? Misschien moet ik 'm toch maar even wegbrengen om ernaar te laten kijken.
 #1854  door easy rider
 
Koen schreef:...Als de LMM kapot is zou dat bij het uitlezen duidelijk moeten zijn geworden, toch?...
Niet altijd, een verkeerde waarde zal niet altijd als een error boven water komen maar kan wel opgemerkt worden door een monteur met verstand van zaken.

Uitlezen is natuurlijk altijd een goede optie, wellicht dat je zo ontdekt wat er loos is.
 #1857  door Frank87
 
Als een onderdeel kapot is en uitleesbaar is, zul je het duidelijk merken.

Het probleem met oudere auto's is wel dat onderdelen vaak nog niet zichtbaar zijn met uitlezen als ze "aan het kapot gaan" zijn. Een Lambda of LMM is daar een voorbeeld van. De LMM zal niet aangegeven worden als "kapot" maar als je dan live readings hebt zul je wel hele rare metingen krijgen van hoeveelheden lucht. Als je adequaat je LMM wilt uitsluiten, heb je een andere E34 nodig. Je gaat dan beide auto's warm rijden en daarna stationair live readings meten van de LMM. Die zal aangeven hoeveel kilo lucht doorgelaten wordt. Je speelt dan met de gashendel en noteert per toerental wat er doorgelaten wordt (volgens de reading). Als dit bij beide auto's ong. hetzelfde is en de andere auto functioneert prima, kan je de LMM uitsluiten.

Je hebt dus al een keer je bougies vervangen. Wat je eigenlijk moet doen is een nieuwe bougie uitdraaien en de kop bekijken. Op basis van de kleur en schade kan je zien wat er in de cylinder gebeurt. Zo had ik een aantal jaren terug een V8 waarbij de bougies van 1 bank helemaal zwart geblakerd waren (maar wel een intacte bougiekop). De conclusie is dan dat die bank te rijk loopt. Dat was destijds opgelost met een nieuwe lambdasensor.

Je zou ook eens de peilstok goed in de olie kunnen dippen en kijken of je mayonaise krijgt. Je kunt dan kopschade uitsluiten. Hetzelfde geldt voor je koelvloeistof. Als dat systeem niet constant op te hoge drukken staat of een rare vloeistofgeur kent, is kopschade en compressieverlies al bijna uit te sluiten. Ook al is je kop niet helemaal door.. het kan zijn dat er een heel klein punt is waar een koppakking het aan het begeven is waardoor je, onder bepaalde omstandigheden, daar wat van merkt.

Als je je slangen goed wilt checken, moet iemand met het gaspedaal bij een warme motor de motor op toeren houden (zeg 3000 toeren) en dan pas moet je kijken wat je met een bus remmenreiniger of startpiloot voor elkaar krijgt. Bij stationaire loop loopt een motor op hulpmiddelen en op andere drukken. Dat zorgt voor storingsbronnen bij je test. Sowieso is jouw probleem dat tijdens het rijden iets gebeurt... dus moet je het rijden ook na simuleren (lees: toeren maken).

Ik denk dat je moet gaan afstrepen...
- Draai alle bougies uit en fotografeer de onderzijde bij de elektrode
- Controleer koelvloeistof en olie om compressieproblemen uit te sluiten
- Voer een correcte vacuümtest uit om slangen uit te sluiten
- Lees de waardes van de LMM uit bij verschillende toerentallen en vergelijk met een referentie
- Lees de waardes van de Lambda uit bij verschillende toerentallen en vergelijk met een referentie

De kans is groot dat de oorzaak ergens bij bovengenoemde situaties zichtbaar gaat worden.

Kijk ook eens naar je klepdekselpakking. Als deze overmatig zweet komt er olie bij de bougies.
 #1860  door Cees
 
ecu al is los gekoppeld en gekeken of de stekker nog heel is / of goed zit en schoon is
of andere stekkers los gehad en gecontroleerd op corrosie / draadbreuken
massa punten ook ff controleren op corrosie eventueel ff schoonmaken en inspuiten met WD40

zulke storingen duiden heel vaak op een massa probleem
succes
 #1862  door Koen
 
@ Easy rider: Ja, hij is uitgelezen, en toen gaf 'ie dus aan dat de lamdbasonde vreemde waardes had doorgegeven. Maar dat is op zich te verwachten aangezien de verbranding dus blijkbaar niet goed is.

@ Frank87: Dank voor de uitgebreide reactie :)

Kopschade is volgens mij niet aan de orde: geen mayo aan de peilstok en geen bubbels in het expansievat. Ik had eerder geconstateerd dat er inderdaad olie door de kleppendekselpakking heen kwam en dat dat op de bougies zat, maar toen heb ik de pakkingset vervangen en dat heeft het probleem niet verhinderd.

Het uitlezen van die waardes kan ik zelf niet, maar dat is inderdaad een logische stap. Of eens met een andere LMM proberen natuurlijk.

@ Cees: Nee, die van de ECU heb ik nog niet gecontroleerd. Massapunten alleen visueel en daar zie ik niks geks aan. Ik zal ze ook eens schoonmaken inderdaad.


Dank voor de suggesties, ik kan weer even verder... Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!
 #1863  door Frank87
 
Ik werk in de buurt van Rotterdam en heb tegenwoordig altijd een laptop met Carsoft bij me. Als je wilt kunnen we een keer ergens afspreken en de auto uitlezen.