E34Forum.nl

 #1376  door Koen
 
Een tijdje geleden merkte ik voor het eerst dat mijn motor begon in te houden na een half uurtje hard (± 170 km/u) gereden te hebben. Bij het intrappen van het gas trok 'ie totaal niet; wel schoot het verbruiksmetertje zoals normaal omhoog en klonk de motor vreemd (een soort van metalig hamerend geluid). In het begin was dit alleen het geval wanneer ik hard gereden had, maar inmiddels is het eigenlijk zo gauw de motor een beetje warm is al aan de orde. Als ik een beetje rustig aan doe valt er prima met de auto te rijden overigens. Snelheid aanhouden en rustig optrekken gaat prima.

Ik heb de ECU uit laten lezen en de enige error was de lambdasonde, maar de monteur dacht dat dit eerder een gevolg van slechte ontbranding zou zijn en dat de ontsteking dus verdacht was. Dat lijkt me op zich een logisch verhaal, en aangezien ik de bougies al vervangen heb zijn de bobines dan verdacht.

Nou heb ik niet zoveel zin om 240 euro uit te geven aan 6 nieuwe bobines zonder dat ik weet of dat iets gaat opleveren, dus ik vroeg me af of die bobines nog door te meten zijn of iets dergelijks? Ik kan daar niet echt duidelijke info over vinden. En heeft er iemand wellicht zes bobines die ik even zou mogen proberen?
Laatst gewijzigd door Koen op 17 sep 2014, 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
 #1381  door Jgpeggeman
 
hoogstwaarschijnlijk de bobine die het dichtste bij het schutbord zit! Steek sowieso een set nieuwe bougies... dat heeft er bij mij voor gezorgd dat bovengenoemde problemen een paar maanden zijn weggebleven. Moet nu alsnog de bobine wisselen.

Ga even te rade bij 1 van de huisleveranciers... die hebben vast nog wel wat liggen
 #1384  door Koen
 
Ik had inderdaad gehoopt dat het de bougies waren, maar die heb ik dus al vervangen en dat heeft helaas niet geholpen. :)
 #1385  door epmans
 
kun je me uitleggen waarom je dan toch niet begint met de lambda te wisselen?? Die storing word je aangegeven maar wordt genegeerd.

Ik heb er geen verstand van hoor!!
 #1388  door Koen
 
Ja, dat kan ik wel uitleggen: de foutmelding was dat de lambdasonde waardes had doorgegeven die 'out of bounds' waren. De monteur zei dat dat waarschijnlijk een gevolg van slechte ontbranding en niet de oorzaak van het probleem was. Bovendien passen de symptomen (vooral dat de motor vreemd gaat klinken bij gas geven) volgens mij niet helemaal bij een defecte lambdasonde.

Ik vind het onprettig om dingen te vervangen zonder te weten of ze kapot zijn—zeker omdat ik dit soort onderdelen altijd nieuw aanschaf van een fatsoenlijk merk en dus 45 euro kwijt zou zijn aan een lambdasonde. Niet dat dat nou zo'n smak geld is, maar het is gewoon zonde als het niks oplevert. Hetzelfde geldt voor de bobines: een nieuw setje is tussen de 240 en 420 euro, dus als ik erin investeer wil ik graag zeker zijn dat het gaat helpen ;)
 #1390  door Bart Jansema
 
Ik heb nog 3 bobines liggen mag je voor 30 euro incl verzenden wel hebben
 #1395  door martijn76
 
De bobines kan je doormeten, buitenste pinnen horen tussen 0,4 en 0,8ohm te zijn.
Uit ervaring weet ik dat je hier echter geen reet aan hebt, met de m42 had ik koud geen probleem en warm gebeurde er van alles bij een bepaald toerental.
De bobines gaven de juiste weerstand, na een hoop tijdverspilling toch maar vervangen en de motor liep weer als nieuw...
Na dat avontuurtje vervang ik bij elk blok eerst de hele ontsteking, kost wat, maar dan geeft dat zo goed als zeker geen storing.
 #1399  door Theo
 
Een verrotte bobine merk je direct door een beroerde motorloop, je mist tenslotte een cilinder. Ik geloof er helemaal niks van dat je het daarin moet zoeken. De lambda-sensor vind ik dan aannemelijker.

Maar slechte trekkracht zit bij een M50 vaak in verrotte vacuümslangen onder het inlaatspruitstuk. Daar zou ik eens heel kritisch naar gaan kijken.
 #1408  door MV525i
 
Theo schreef:Een verrotte bobine merk je direct door een beroerde motorloop, je mist tenslotte een cilinder. Ik geloof er helemaal niks van dat je het daarin moet zoeken. De lambda-sensor vind ik dan aannemelijker.

Maar slechte trekkracht zit bij een M50 vaak in verrotte vacuümslangen onder het inlaatspruitstuk. Daar zou ik eens heel kritisch naar gaan kijken.
Mee eens. Een benzinemotor heeft, grofweg, 3 dingen nodig om te functioneren: Lucht (nader bepaald zuurstof), benzine en vonken.
Benzine: Check eens je brandstoffilter. (andere maar minder waarschijnlijke verdachten: Opvoerpomp in de tank en injectors)
Lucht: Check eens je luchtfilter. Die kan er nog best prima uitzien maar evengoed te weinig lucht doorlaten, verder wat Theo zegt m.b.t. vacuumslagen. Daar is een M50 gevoelig voor.
Vonken: Bougies heb je al uitgesloten. Bobines doen het wel of doen het niet, m.i. in het hele toerenbereik. Boordspanning voldoende hoog?
En verder mengverhouding: Inderdaad lambasonde maar nog veel meer elektronica (verrrote sensors of zo). Ik zou hierin pas gaan zoeken als het voorgaande is uitgesloten.

Geen volledige opsomming maar wel een begin d.m.v. uitsluiten. Overigens heb ik nog wel een aantal bobines liggen die je kan lenen, is wel effe een stukkie rijden. Met de huidig benzineprijzen heb je waarschijnlijk goedkoper een paar nieuwe :D

Succes.
 #1416  door Koen
 
Thanks voor de input :)

Ik heb vanavond een setje andere bobines geprobeerd en dat hielp inderdaad niet. Het luchtfilter is sowieso vervangen, brandstoffilter zou het inderdaad erg goed kunnen zijn en is nog niet vervangen. Dat ga ik nu als eerste doen. Stom dat ik daar nog niet bij stil had gestaan.

Als het iets met vacuum te maken heeft zou ik zeggen dat 'ie stationair niet mooi zou moeten lopen, toch?