E34Forum.nl

 #22123  door Ruck
 
Zouhet miss een optie zij om een lijst te creëren met (voor de e34 geleverde sturen) de bouwjaren, het type vertanding, welk type airbag/sleepring ?

De lijst hoeft natuurlijk niet in 1 dag klaar te zijn, maar kan in de loop der tijd aangevuld worden.

Ik heb zelf ook al meerdere malen zitten stoeien met vertandingen, met of zonder airbag en van welk bouwjaar de auto was waar het stuur in geleverd was.

Het is maar een hersenspinsel
 #22139  door Machiel
 
De verschillen in beeld:
IMG_1652.JPG
IMG_1651.JPG
De stator (nummer 2 in beide afbeeldingen) is dus ook totaal verschillend. Vreemd genoeg zou er volgens mijn Bentley manual geen verschil in de stroomschema's moeten zijn. Tenzij Bentley met "1993" tot mei 1994 bedoelt. 1993 heeft namelijk wel een ander stroomschema volgens Bentley.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #22206  door Theo
 
Machiel schreef:Ik heb van Wazonga zijn prachtig gerestaureerde stuur overgenomen. Helaas blijkt mijn oude airbag niet in het nieuwe stuur te passen.
Zo heel langzamerhand begint het probleem me te dagen. Je suggereert namelijk dat je geen airbag bijgeleverd hebt gekregen voor je 'nieuwe stuur' en daar naar op zoek bent.

Het probleem is echter dat je nu een airbag-auto hebt van voor mei 1994, met het oude lelijke zwarte stuur, en daarin een moderner / mooier airbagstuur wil gaan plaatsen van een later bouwjaar en daarin zit een probleem.

Volgens de ETK is er in mei 1994 een belangrijke wijziging doorgevoerd met andere electronica voor het airbagstuur. Eén op één omwisselen gaat dus niet, precies zoals Coach al zei.

Het stuur van Wazonga is dus hoogstwaarschijnlijk niet bruikbaar in je auto.
 #22207  door Machiel
 
Ik vond gisteren nog onderstaande instructies die mogelijk ook van toepassing kunnen zijn op onze wagens. Alleen komt het nummer van mijn sleepring (1 162 806) niet overeen met die die in het artikeltje genoemd worden...

http://www.frankies-bmw.com/3series/diy ... _wheel.php
 #22293  door epmans
 
ik denk dat je dit er bij moet hebben om t te kunnen aansluiten.

en dan uiteraard de goede sleepring nog erbij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #22310  door Machiel
 
Interessant. Die sleepring zou ik kunnen overzetten uit het stuur dat Theo in de aanbieding had. Dus dan heb ik een passende airbag en sleepring uit het stuur van Theo en dat onderdeel van jou. En het stuur zelf van Wazonga natuurlijk. Qua onderdelen ben ik er dan volgens mij.

Dit projectje blijft toch stiekem lonken. Helemaal nadat ik in die retrofit guide van Coach had gezien dat zelfs een elektrisch verstelbare stuurkolom achteraf nog is in te bouwen. Dan zal 'slechts' een nieuwer model stuur toch ook zeker haalbaar moeten zijn?
 #22361  door Machiel
 
Gelukt! Geen foutmelding airbag, claxon doet het; ik heb alleen nog geen testrit gemaakt, maar alles lijkt te werken.

Die link in het bericht hierboven was zeer hulpzaam. Bij mij was het zelfs nog iets makkelijker, omdat de airbag stekkertjes hetzelfde waren. Ik hoefde dus alleen het stekkertje van de claxon met bedrading van de sleepring van Theo te verbinden. En natuurlijk die houder die Epmans poste vervangen.

Dus dankzij het nijvere werk van Wazonga, het (donor)stuur van Theo en de doorslaggevende tip van Epmans lijkt me deze uitkomst een perfect voorbeeld van hoe nuttig dit forum kan zijn. Allen dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #22362  door epmans
 
Mooi werk Machiel. Enne... graag gedaan!

Hoeveel sturen kan ik aan Coach verzenden? :mrgreen: