E34Forum.nl

 #1363  door epmans
 
en van een draadbreuk kan het behoorlijk spoken maar ik had eens iets heel leuks: " onclick="window.open(this.href);return false; wie heeft t? :mrgreen:
 #1366  door easy rider
 
Dat komt omdat de isolatie van de draad van de mistlamp er af is alsmede die van het motortje van het slot en die liggen tegen elkaar aan precies in de knik van het dak ;)

Bij mij ging het slot van de ruit werken als ik de achterklep open deed :mrgreen: ook zeer verklaarbaar: doorgeschuurde draden die tegen elkaar aan liggen te rijden.
 #1367  door Speedy
 
Laatst nog gedaan bij mijn e36. Gelukkig maar 5 draden. Ook de 540 heb ik gehad. Dat waren er 21.
Het is even wat werk maar zoveel plezier er van.
 #1373  door Koen
 
Ik denk dat ik onze leverancier van kabelrupskabels even lief aan ga kijken, want als ik hier een gewoon stukje draad in doe zal het binnen no time wel weer gebroken zijn met al dat heen en weer buigen.
 #1375  door Speedy
 
Koen schreef:Ik denk dat ik onze leverancier van kabelrupskabels even lief aan ga kijken, want als ik hier een gewoon stukje draad in doe zal het binnen no time wel weer gebroken zijn met al dat heen en weer buigen.
Geoon juiste draad nemen. Bij de e36 heb ik vanuit binnnen in de kofferbak tot in de achterklep de kabel vernieuwd. Bij de e34 heb ik er een stukje van 20 cm tussen gezet.
 #1407  door MV525i
 
Allemaal niet zo moeilijk als het lijkt (ik neem aan dat het over een 5 serie touring gaat).

Kabelbreuk in de linker kabelboom is waarschijnlijk. Het eerste en meest verdachte is de 12 volt voeding naar de motor van het slot. Simpel te checken door hieraan rechtstreeks van de accu 12 v te leggen (let op: dat is dan niet gezekerd).
12 v leg je aan de plus, zie cirkel (bruin is massa, kun je eventueel ook rechtstreeks aansluiten). Lost dat je probleem op dan heb je een breuk in de rood/zwarte kabel (12v plus van de motor) of minder waarschijnlijk geen massa (bruin). Minder waarschijnlijk omdat alle gelijkspanning geneigd is massa te pakken via andere gebruikers. De motor vind je hier:
Heckklappe-02 (1).jpg
En in close up:
Heckklappe-03 (1).jpg
Of de motor is stuk, dat kan natuurlijk ook.
Qua kabelboom kun je ook nog even kijken naar de volgende kleuren (op het scharnierpunt in de linker kabelboom):

Wit/zwart/geel microschakelaar
Wit/zwart idem
Wit/rood/geel C.V.
Blauw/rood/geel C.V.

Ik kan zelf geen pdf plaatsen, dat heeft Easy voor me gedaan, de rest van de kleuren kun je dus hier vinden:
http://www.e34forum.nl/forum/PDF/BMW_e3 ... baeume.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: en als het aan de kabelboom ligt en je wil deze repareren laat het dan effe weten. Ik ben van plan om in het najaar een how-to hierover te schrijven maar kan nu alvast enige tips hierover geven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #1417  door Koen
 
Dank voor de uitgebreide reactie! Ik ben al een aardig eind in die richting gekomen ;) Ik heb tot nu toe het volgende gedaan:

– Schakelaar doorgemeten (werkt)
– Solenoid (dat is die lineaire motor dus) getest (werkt)
– Microswitch op de solenoid doorgemeten (werkt)
– Aansturing van de solenoid doorgemeten (geeft geen 12V)

Dus ik denk dat het inderdaad een draadbreuk zal zijn. Nieuwe kabel + mantel is onderweg.
 #1997  door ArRi3
 
Mocht het een probleem met de schakelaar/slot oid zijn, ik heb alles op voorraad ^_^

Overigens blijft mijn achterruit wél open staan. Het is wel mijn 1e touring (van de 4) waarvan het open blijft. En met de kanttekening dat dit alleen in de zomer (met warm weer dus) het geval is
 #2004  door Theo
 
Jgpeggeman schreef:
p.s. mijn achterruit blijft ook niet openstaan, bij geen 1 touring tot nu toe... Dus zal het wel zo horen
Kwestie van de gasdempers vervangen, maar die zitten op een rotplek.

Wellicht is deze Duitse discussie interessant: http://www.motor-talk.de/forum/e34-tour ... 51059.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het schijnt met het juiste gereedschap maar een kwartiertje per kant te kosten.