E34Forum.nl

 #21016  door RR1991
 
Beste,

Ik heb een redelijk specifieke vraag. Helaas in het verleden de fout gemaakt een beurt bij een garage te laten doen. Hierdoor zit er sindsdien volsyntheet in de M50B20TU.
Bij de laatste beurt (zelf gedaan uiteraard), heb ik er 5W40 specialsynth MSP van kroon oil ingegooid. Echter, ik heb gemerkt dat met deze olie de gewraakte tik van de hydraulische lifters een heel stuk erger is geworden (klinkt soms bijna als een traktor.. vooral als 'ie warm is). Daarnaast is ook het olieverbruik sinds er volsynthetisch olie in zit nogal gestegen (1L per 3500 km).

Nu is mijn vraag, welke olie kan ik er het best in doen? Wat is jullie ervaring met de tik van de hydraulische lifters, met welke olie tikt 'ie het minst?

Alvast dank.
 #21017  door Theo
 
15W-40 halfsyntheet is prima
 #21018  door Bart Jansema
 
Ik gooide altijd eurol 10w40 in mijn 520i
 #21019  door RR1991
 
Theo schreef:15W-40 halfsyntheet is prima
Ik heb gelezen dat terugswitchen van volsyntheet naar minerale olie afgeraden wordt? Of in ieder geval, als je toch de switch al hebt gemaakt, het onnodig is terug te gaan naar mineraal?
 #21024  door danny-ex-touringE34
 
RR1991 schreef:
Theo schreef:15W-40 halfsyntheet is prima
Ik heb gelezen dat terugswitchen van volsyntheet naar minerale olie afgeraden wordt? Of in ieder geval, als je toch de switch al hebt gemaakt, het onnodig is terug te gaan naar mineraal?
Hallo RR, als je toch doorgaat met de volsyntheet, dan zou je 5-in-1 toevoeging (http://www.5in1power.com" onclick="window.open(this.href);return false;) kunnen proberen. Kost zo'n € 15 per 450 ml
en is goed voor ± 4 liter olie.
Ik gebruik het samen met 10W40; vind de motor stiller en soepeler. Olie verbruik gunstiger t.o.v. zonder: halve liter per ± 2000 naar halve liter per ±3000 km. Groeten, Danny
 #21026  door Theo
 
Olie wisselen doe ik altijd zelf, maar het is bij mij ooit één keer mis gegaan. Om een of andere reden had een garage de olie voor me gewisseld en er hypermoderne synthetische 10W-60 in gegooid.

Na een half jaartje met tikkende klepstoters gereden te hebben, heb ik de zooi afgetapt, een ander filtertje gemonteerd en er weer ouderwetse olie ingemikt. En het tikken was weer over. Eind goed al goed.

Misschien een toevalligheid bij mij, maar ik gooi echt nooit meer synthetische olie in een M50. Oude motor ----> oude olie.

Ik zeg: Eruit met die troep.
 #21036  door JorritHallo
 
Kroon olie 10w40. Zat 5w30 in van de vorige eigenaar. Hetzelfde met m'n e39. (m50 & m52) Sindsdien een stillere loop. Hoop dat je dit wat mede helpt samen met de andere reacties :mrgreen:
 #21043  door RR1991
 
Uiteindelijk heb ik precies gedaan wat Theo en Jorrit hebben aangeraden. Halfsyntheet, 10w40. Een stuk stiller gelijk. Dank voor het meedenken.
 #25784  door xatox
 
Heb er 5w40 volsyntheet in zitten van Syntix. Geen geratel of gekke dingen.
Volsynthetische olie heeft alleen maar voordelen.
 #25786  door danny-ex-touringE34
 
Ben ik met je eens, gebruik sinds de laatste oliebeurt ook 5W40 en vind de motor soepeler draaien en heb het idee dat het olieverbruik zeker niet is toegenomen, maar gunstiger is. Ben dat aan het bijhouden. Groeten, Danny