E34Forum.nl

 #20921  door Machiel
 
Bij het vervangen van mijn koplampen zag het er in de behuizing van mijn grootlicht er aan beide kanten zo uit:
IMG_1609.JPG
Ik heb het tijdelijk even preventief met wat isolatietape van elkaar gescheiden, maar ik wil het graag goed oplossen. Ik heb hiervoor nog geen enkele spullen in huis, maar bij het zoeken op Conrad zie ik al gauw door de kabelbomen het bos niet meer. :D Wie kan mij een beetje op weg helpen met de aanschaf van de juiste soldeerspullen?

Soldeerbout: ik neem aan dat een dunne punt het handigst is. Maakt het vermogen nog uit?

Bedrading: welke type en dikte is perfect voor in de auto?

Klemmetjes: hoe heten de klemmetjes die typisch in (onze) auto's gebruikt worden? Zie hieronder voor een voorbeeld.

Tang: hoe heet zo'n tang waarmee je die klemmetjes in een keer vastzet?

Overigens in de behuizing van mijn dimlicht links (waar de xenon op een creatieve manier was aangesloten) was het ook niet best:
IMG_1611.JPG
Had het in eerste instantie niet gezien, maar na terug monteren knalde zekering 10 meteen eruit. Kortsluiting dus. Dit heb ik met een krimpkousje opgelost, maar ook dat kan beter lijkt me.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #20922  door flash
 
Alle klemmen, connectoren etc kan je bij BMW halen.
Qua dikte loopt er vanalles in de wagen. Probeer gewoon de originele dikte aan te houden, of verdikken mag ook.
Krimpkous is geen slechte oplossing hoor, vind ik net netjes. Je hebt trouwens ook van die krimpkousen met tin er in. Dan hoef je enkel de kabels erin te steken en het geheel te verwarmen, geen soldeerbout nodig.
 #21142  door RR1991
 
Je doet het een stuk netter dan ik. Enkele dagen geleden Xenon geïnstalleerd. Kabels zagen er slechter uit dan de jouwe, maar heb het slechts met isolatietape opgelost, wou het die dag klaar hebben. Ze doen het wel gelukkig!
 #21149  door Speedy
 
Als je in de etm kijkt staan er buiten de draad kleuren ook nog de diktes bij. verder zit de wagen vol met 2,5mm stekkertjes volgens DIN 72585.

https://www.steckerladen.de/Circular-Co ... 5_431.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Let op conrad is erg duur in dit soort stekkers en dealer ook. Je kan ze ook bij farnell bestellen maar dan moet je als particulier meer dan 50 euro bestellen geloof ik.

Je hebt een speciale tang nodig
https://www.conrad.nl/nl/krimptang-onge ... 04070.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en uit druk gereedschap.
https://www.autogereedschap.com/a-28576 ... -huismerk/" onclick="window.open(this.href);return false;
 #21230  door Machiel
 
@Speedy: nuttige linkjes, bedankt!

@Danny: gelukkig heb ik dus de goede gekocht.

Ik ben twee weken geleden aan het solderen gegaan en heb oude stekkertjes opnieuw gebruikt mbv koppelstukjes. Dat werkte ook, maar de volgende keer zet ik er toch liever netjes wat nieuwe stekkertjes aan.
 #21232  door flash
 
Theo schreef:
dannytouringE34 schreef:Geen S-39 gebruiken
Volgens mij is dat al een jaar of 10 verboden en nergens meer te krijgen :mrgreen:

Echt? Ik vind dat fantastisch spul. Maar je hebt toch nog veel alternatieven, flux of hoe noemt het?
 #21235  door Cees
 
Theo schreef:
dannytouringE34 schreef:Geen S-39 gebruiken
Volgens mij is dat al een jaar of 10 verboden en nergens meer te krijgen :mrgreen:
hoeveel liter wil je hebben
gewoon bij de groot handel of in de bouwmarkt tekoop
iedere loodgieter gebruikt dit nog dagelijks