E34Forum.nl

 #19975  door Theo
 
Ik ben bezig met de inbouw van een E28 motor in een E34 en loop tegen het volgende vraagstuk aan, wellicht dat een electrotechnisch genie hier antwoord op kan geven.

Omdat ik niet in de draadboom wilde knippen heb ik een verloopdraadboom gemaakt die ik tussen de 17 polige motorstekker van het E28 blok en de 20 polige stekker van de E34 kan klikken. Dat werkt in principe perfect, maar zoals verwacht hou ik wat draden over voor functies die niet meer van toepassing zijn of die gewoon niet gebruikt hoeven te worden. Bij de 17 polige E28 stekker ontbreken ook een paar polen, onder de streep zijn het er maar 12 meen ik.

Alles zit in elkaar en de motor loopt perfect, maar mijn ABS lampje brandt. Volgens het schema van hieronder is pin 20 van de M50 motorstekker de aansluiting voor de ABS. Deze draad is bij mij niet aangesloten omdat er geen 'tegenpool' voor is in de E28 stekker.

Nu de vraag:

Moet pin 20 verbonden worden met een plusdraad of niet? Ik durf er niet lukraak een plus aan vast te knopen en ben niet in de mogelijkheid om dat te meten of na te kijken. Kan iemand eens uitvogelen of er stroom staat op pin 20 van de motorstekker (geel / rode draad)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Theo op 30 apr 2017, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
 #19976  door Theo
 
Zoals je kan zien zijn alle pinnen keurig genummerd, meten of er stroom op staat is dus eenvoudig:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #19977  door Theo
 
Grappig detail: op de bovenste foto zie je dat bij mijn E34 pin 12 en 19 ongebruikt zijn, er zit geen connector in. De 20 polige stekker is dus in de praktijk maar 18 polig.
 #19978  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Theo, net even kunnen meten: pin 20=9.6 volt(met zoveel mogelijk gebruikers uit) op contact. Heb aan de onderkant niet kunnen zien of het die geel/rode draad is.
Pin 19 en 20 worden in het deksel doorverbonden. Accu pool= 12.3 volt. Hopelijk kan je er iets mee. Groeten, Danny
 #19979  door Theo
 
Hee Danny, dank voor de snelle actie, altijd leuk als iemand bereid is om even te kijken.

Maar 9,6 volt is wel een vreemde waarde. In principe staat er dus wel gewoon stroom op, maar die 9,6 kan ik niet plaatsen, zeker niet als de accu 12,3 geeft. Eigenlijk ben ik nu wel erg benieuwd naar het voltage als de motor loopt, als het dan gewoon 14 komma zoveel is, dan zit het wel goed en durf ik de draad wel met een plus te verbinden, maar die 9,6 is een twijfelaartje...

Lastig. Het laatste wat ik wil is electronische ellende veroorzaken aan mijn kros.
 #19981  door Theo
 
Wacht even Danny, hier gaat iets niet goed. Over welke deksel heb jij het?

Het zou een kwestie zijn van het rubber van de motorstekker liften en daaronder op de pin meten.

Deksel?
 #19982  door Bart Jansema
 
Theo schreef:Wacht even Danny, hier gaat iets niet goed. Over welke deksel heb jij het?

Het zou een kwestie zijn van het rubber van de motorstekker liften en daaronder op de pin meten.

Deksel?
Volgens mij meet danny op de plek waar de motorkabelboom op de autokabelboom aangesloten word!
 #19985  door Theo
 
En volgens mij meet Danny in de diagnose stekker ;)
 #19990  door danny-ex-touringE34
 
Theo schreef:En volgens mij meet Danny in de diagnose stekker ;)
Dat klopt. ven gevraagd bij mijn mentor en die weet zo 1-2-3 de functie van pin 20 niet, maar de 9.6 v kan een diagnosestroom zijn en die kan lager dan 12v zijn. Is dan een functiestroom.
Zit ik in de verkeerde stekker?
tn_stekker 001.JPG
Waar moet ik dan wezen? Groeten, Danny
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.