E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #4683  door ceke1985
 
Idd Easyrider. Dit laatste wist ik. Enkel versie 2.0, 2.1 en 2.2... Kan je dit eens duiden?

Greetz

 #7302  door easy rider
 
Afgelopen Zaterdag de Alpina's maar weer uit het vet gehaald. Ze zijn al mooi schoon gemaakt en aanstaande Maandag gaan ze er weer op.
IMG_0966.JPG
Ik ga nog wel even de lak polijsten want op de poedercoating zit blanke lak en daar zitten wat krasjes op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7308  door ivo
 
Blijven toch geweldige velgen he... 8-)
 #7368  door Bloempie
 
Dikke wielen zeg!
 #7386  door easy rider
 
Nou, vandaag dan de Zomerwielen weer gemonteerd. Zoals elk jaar beginnen we natuurlijk om alle plastic kappen in de wielkasten te verwijderen want daar zit een berg meuk achter daar krijgt een paard de hik van. Wel even die plastic moeren inspuiten met WD40 want ze kunnen flink vast zitten en je breekt zomaar het aangelaste draadstukje af.
IMG_0973.JPG
Vervolgens de gehele wielkast goed schoon borstelen en eventuele roestplekjes behandelen met Fertan, een roestomvormer.
IMG_0972.JPG
Dan de gehele wielkast inspuiten met Tectyl.
IMG_0971.JPG
Niet vergeten om het pasvlak van de schijf naar het wiel even schoon te schuren zodat het wiel recht op de schijf komt te staan. Roest op het pasvlak geeft al snel een slingering op de velg.
IMG_0974.JPG
Dan even de naaf insmeren met kopervet zodat het wiel er soepeltjes op gaat en straks voor de winter ook weer gemakkelijk af gaat.
IMG_0975.JPG
En hoe krijg je velgen met dikke remstof er in nu netjes schoon? gewoon met lauwwarm water en een flinke scheut zoutzuur er in. Wel even chemicaliënhandschoen aan doen want het spul prikt een beetje :mrgreen:
IMG_0977.JPG
Nu de kappen terug plaatsen en het wiel er op. Ik gebruik ook hier kopervet zodat de bout goed op moment (130 Nm) aangetrokken kan worden en niet kan torderen tijdens aanhalen.
IMG_0976.JPG
Ook natuurlijk even de bandenspanning controleren, zeer belangrijk natuurlijk voor een perfecte wegligging en gelijkmatige slijtage van de band.
IMG_0978.JPG
En zo ziet het er dan uit na de montage.
IMG_0979.JPG
Voor moet hij natuurlijk nog even in de veren zakken.
IMG_0980.JPG
Bovenstaand ritueel voer ik elk jaar uit maar dit jaar heb ik de sideskirts even laten zitten. Die gaan er binnenkort af als ik de totale respray van de TDS ga voorbereiden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7387  door epmans
 
Alpina's maar met bmw logo!

Ik wens je fijne zomerplezier 8-)
 #7388  door easy rider
 
epmans schreef:Alpina's maar met bmw logo!...
Klopt. Ik vind de Alpina logo's echt verschrikkelijk lelijk dus heb ik er BMW logo's opgeplakt. Als je nu een echte Alpina E34 hebt is het een ander verhaal.
 #7392  door Theo
 
easy rider schreef:
Ik vind de Alpina logo's echt verschrikkelijk lelijk dus heb ik er BMW logo's opgeplakt.
Recht in mijn ziel.

Dat logo is magisch...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7417  door ivo
 
Waarom doe je kopervet op de wielbouten?
 #7434  door easy rider
 
De geleerden zijn het er nog niet over eens maar het idee is het volgende:

Als je geen kopervet gebruikt op de schroefdraad van de wielbouten dan kan het gebeuren dat tijdens het aantrekken van de bout hij stroef gaat lopen in het draadgat waardoor je de bout tordeert en hij korter wordt. We hebben het hier dan natuurlijk over een paar honderdsten millimeters maar waar het op neer komt is dat je denk dat je de bout met 130 Nm hebt aangetrokken terwijl je hem in werkelijkheid alleen maar hebt opgerekt met 130 Nm, met andere woorden hij zit niet vast genoeg op de schroefdraad en kan op den duur los gaan lopen door trillingen, uitzetten en krimpen ten gevolge van temperatuur verhogingen en verlagingen enz.

Voorgaande verhaal heeft eigenlijk ook betrekking op cilinderkopbouten, daar moet je om die zelfde reden ook wat olie op de draad smeren voordat je de boel aan gaat draaien.

Door kopervet op de schroefdraad zorg je er dus voor dat de bout niet kan torderen tijdens het aantrekken zodat je zeker weet dat het aanhaalmoment volledig op de schroefdraad terecht komt en niet gaat naar het torderen (lees oprekken) van de bout.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12