Nou, vandaag dan de Zomerwielen weer gemonteerd. Zoals elk jaar beginnen we natuurlijk om alle plastic kappen in de wielkasten te verwijderen want daar zit een berg meuk achter daar krijgt een paard de hik van. Wel even die plastic moeren inspuiten met WD40 want ze kunnen flink vast zitten en je breekt zomaar het aangelaste draadstukje af.
IMG_0973.JPG
Vervolgens de gehele wielkast goed schoon borstelen en eventuele roestplekjes behandelen met Fertan, een roestomvormer.
IMG_0972.JPG
Dan de gehele wielkast inspuiten met Tectyl.
IMG_0971.JPG
Niet vergeten om het pasvlak van de schijf naar het wiel even schoon te schuren zodat het wiel recht op de schijf komt te staan. Roest op het pasvlak geeft al snel een slingering op de velg.
IMG_0974.JPG
Dan even de naaf insmeren met kopervet zodat het wiel er soepeltjes op gaat en straks voor de winter ook weer gemakkelijk af gaat.
IMG_0975.JPG
En hoe krijg je velgen met dikke remstof er in nu netjes schoon? gewoon met lauwwarm water en een flinke scheut zoutzuur er in. Wel even chemicaliënhandschoen aan doen want het spul prikt een beetje
IMG_0977.JPG
Nu de kappen terug plaatsen en het wiel er op. Ik gebruik ook hier kopervet zodat de bout goed op moment (130 Nm) aangetrokken kan worden en niet kan torderen tijdens aanhalen.
IMG_0976.JPG
Ook natuurlijk even de bandenspanning controleren, zeer belangrijk natuurlijk voor een perfecte wegligging en gelijkmatige slijtage van de band.
IMG_0978.JPG
En zo ziet het er dan uit na de montage.
IMG_0979.JPG
Voor moet hij natuurlijk nog even in de veren zakken.
IMG_0980.JPG
Bovenstaand ritueel voer ik elk jaar uit maar dit jaar heb ik de sideskirts even laten zitten. Die gaan er binnenkort af als ik de totale respray van de TDS ga voorbereiden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.