Gert schreef:Hmm, echt sneller maken wil je haar niet, maar wel meer koppel onderin, begrijp ik uit je verhaal.
Dat ga je dan oplossen met een grotere turbo. Omdat deze nog beroerder opspoelt als je oude turbo zit er zo'n variabel systeem op, super handig.
Dus als ik het goed begrijp wil je dan zodra je druk genoeg hebt, minder druk ofzo?
Als je het zo stelt klinkt het wel heel droevig inderdaad.
Maar je zit er niet ver naast. Ik zie het liever zo:
Ik wil meer koppel onderin. Dat ga ik oplossen met een variabele geometrie turbo. Helaas is het exemplaar dat ik heb een grotere, maar misschien doet die ook wel wat ik wil, ONDANKS dat hij groter is. Groter is hier een nadeel, geen voordeel. Maar ja, je doet het met wat je vindt, niet waar?
Laten we het maar houden op 'Ik wil meer druk bij lage toeren'. (En dat ik de turbodruk later misschien ook weer een beetje wil kunnen laten afnemen is een verfijning die niet centraal staat).
Gert schreef:
Volgens mij is een grotere turbo equivalent aan meer zuurstof, ook al heb je dezelfde turbodruk.
Dus bij dezelfde turbodruk van deze grotere turbo zal de motor meer zuurstof krijgen dan met je oude kleinere turbo.
Dan moet je inderdaad dus ook meer brandstof toevoegen, anders krijgt ze te weinig brandstof en gaat ze stuk. Of de maximale druk lager zetten dan met je kleine turbo.
Nee, turbodruk is evenredig met lucht
massa (hoeveelheid). Kort gezegd: weet je de druk, dan weet je de flow. Enige mogelijke verschil tussen turbos: een efficientere turbo warmt de lucht minder op, dan heb ik meer lucht
massa bij dezelfde druk omdat de lucht kouder is. Maar of mijn 'nieuwe' turbo efficienter is dan de oude in het beoogde werkingsgebied: dat weet ik helemaal niet.