E34Forum.nl

 #19381  door epmans
 
zijn deze foto's duidelijk genoeg??
ik had even niet begrepen dat de radio er uit moest om de bedrading te bekijken. voor mij lijkt het op spaghetti.

anyway nog even dit:
er komt een constante ruis uit de speakers bij de voeten;
de ruis stopt zodra het gaspedaal (verder) wordt ingedrukt maar komt wel weer terug als geen sprake meer is van versnellen;
ook als de radio er niet in zit, komt de ruis nog uit de speakers;
Weet niet of dat relevant is maar de muziek komt uit alle (zes) speakers. Klinkt ook goed.

bedankt voor jullie input tot dusverre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #19385  door Cees
 
hmmmm hier word cees nou niet echt vrolijk van
zelf ben ik namelijk niet van de stekkertjes aan stekkertjes aan stekkertjes en van de kroonsteentjes
vind het eerlijk gezegt best wel een rommeltje
denk dat hier ook de oorzaak zal zitten
ff rustig op je gemak ervoor gaan zitten en proberen je radio stekker rechtstreeks op de bmw bedrading zetten
dan sluit je al die tussen verbindingen uit en heb je maar 1 stekkertje er tussen
voor het uitzoeken en proberen kan je rustig een kroonsteentje gebruiken
daarna de draden koppelen door een knap stekkertje of nog mooier ff solderen
het mooiste is als de bmw stekker weg is om daar dan gelijk de euro stekker connector te solderen
 #19386  door Theo
 
Ik zou de draden van de speakers los gooien en nieuwe trekken.

Voor zover ik begrepen heb zitten de 'mindraden' van de speakers van een BMW altijd met de aarde via het chassis, rare constructie.
 #19387  door epmans
 
Thanks Cees, maar wat denk je wat er dan loos is? Want hij doet het ook als de radio gedemonteerd is.

@theo, je bedoelt dan alleen de draden naar de 2 ruisende speakers neem ik aan?
 #19388  door Theo
 
Ik ben altijd van de makkelijke oplossingen en dat lijkt mij inderdaad het meest eenvoudige om de ruis de nek om te draaien. De andere speakers zijn stil, niks aan doen dus. Twee draden trekken en je bent klaar.

Ik heb bij mijn auto wel eens overwogen om de draden naar alle vier de speakers op die manier te leggen en die stomme BMW bedrading de nek om te draaien. Met een huis tuin en keuken Pioneertje heb je al die flauwekul niet nodig. En volgens zeggen is dat ook de enige manier om een serieuze set aan te sluiten, versterkers en boomboxen kunnen maar slecht overweg met de BMW draderij.

Maar allemaal van horen zeggen hè, ik ben geen audiofiel.
 #19392  door andre
 
Ik denk dat er verderop nog een rare stekkerverbinding in het dashboard zit (ik zie verloopstekker bedrading dieper)

en heb je nog een foto van de luidspreker bedrading op zich ( de groene, grijze, witte, paarse).

Heb je heeeeel toevallig een fader knopje ergens in het dashboard? , lijkt me niet hoor.

De speaker bedrading van radio's na 1990 zijn meestal 8 draden , dus plus en min van elke speaker.

de massa van speakers mag dan echt niet meer aan de carrosserie liggen of gezamenlijk aan de radio gemaakt worden.

Eric, de volgende opdracht komt eraan,

Haal één van de speakerkappen los en kijk welke bedrading aan de speakerzit. Ik blijf vermoeden dat er een versterker tussenzit ergens, die aanschakelt op kontakt.
 #19399  door Alex Kroeze
 
Erik.

Trek die stekker onder de achterbank los en kijk wat ie doet.......

Als er een originele versterker in zit dan is die rechts achter in de kofferbak gemonteerd ;) Die bedrading zit nu zo als ie zit en daar hebben ze bij BMW vast een reden voor gehad.Misschien is ie alleen maar voorbereid voor een soundsystem en ligt er ergens een losse kabel tegenaan.Zit er een cd wisselaar in?

Alex
 #19403  door andre
 
Alex,

ik heb de originele versterker links achterin zitten , ik heb een sedan , dat wel.
 #19412  door epmans
 
bedankt voor alle input.

Er zit geen versterker links achterin, rechts achterin of onder de achterbank. Wel vond ik nog een dubbele after market 12V aansluiting voor de achterpassagiers, dat is niet origineel en ik noem het maar op voor de zekerheid.
Er is geen fader schakelaar in de auto.
Zo te zien zitten de originele speakers aan de originele draden aangesloten.

De ruis is ook alleen met draaiende motor, klinkt constant maar houdt even op als het gaspedaal dieper wordt gezet. In contact dus geen ruis. Hij klinkt het meest erg aan bestuurderszijde.
IMG_4475.JPG
IMG_4476.JPG
Nog een verder uitgraving van de radiokabelboom levert dit op. Als opmerking dan dat ik (onduidelijk op foto) helemaal rechts een lichtblauwe en een donkerblauwe draad heb die niet zijn aangesloten.
IMG_4478.JPG
en foto van de draden met genoemde kleuren. ik had even de andere stekker uit het blok gehaald voor de foto.
IMG_4479.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #19415  door Cees
 
gezien de laatste 2 foto's valt de bedrading wel mee
ik zie dat ie van de org. bmw stekker afkomt naar euro stekker
zelf zou ik solderen maar dit gaat prima zo
ik begrijp nu dat je het alleen hebt als de motor draait
dan is het een ontstorings dingetje er tussen zetten waarschijnlijk de oplossing